• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY dumper priser på dansk indenrigs

Re: DY dumper priser på dansk indenrigs

Det oser jo av troverdighet her, spesielt med tanke på at selskapene du skal fly med, har en historikk med å gjøre det samme!

SAS har så vidt jeg vet aldri solgt billetter til 1 kr. og har heller aldri spandert skatter og avgifter.

Men så er det jo helt okay at opføre sig uetisk og umoralsk - bare der er nogen der har gjort det før....

Var ikke det NETTOPP begrunnelsen din for å godta Cimber sitt stunt?!?! Slemme DY startet det hele?

I virkeligheden handler det ikke om billetter til 1 krone eller 149 kroner. Det handler om at DY udelukkende går ind på denne rute for at skade QI - og ikke fordi de selv kan få en forretning ud af det.

Havde DY haft en chance for at få en rentabel forretning ud af denne rute og konkurrere med QI så fint for mig. Men det er ikke formålet. Eneste formål er at skade en konkurrent og presse dem mod konkurs.

Det synes jeg personligt er meget utiltalende - uanset om man sælger billetter til 1 krone, 149 kroner eller 999 kroner.

Å skulle presse en konkurrent ut med bruk av forretningsmessig urimelige og/eller ulovlige metoder er forkastelig - det er jeg helt enig i. Jeg har derimot ingen innsikt i hva DY tenker om sin strategi for denne ruten, og det betviler jeg vel at så mange her inne har. FlyHi kan selvsagt mene at målsettingen er å presse QI ut, og man skal ikke se bort fra at det er en mulighet. Men man kan ikke heller utelukke at DY ønsker å bli en helhetlig tilbyder på den danske markedet.

Hva angår kommentaren til en annen om konkurransemyndighetene så vil jeg tro at de følger med, men nå kjenner ikke jeg markedet i Danmark godt nok til å si noe fornuftig om dette. Hvor stort marked kan man tro at DY har her (hvor mange seter tilbyr de på ruten i forhold til konkurrentene osv.)?

Denne dumpingen her er voldsomt mye dyrere enn at Ica selger kjeks på 10-kronerskampanjene sine. Det å kalle dette et introduksjonstilbud ser jeg på i beste fall som noe naivt - dette er misbruk av markedsmakt (hvor er det danske konkurransetilsynet?)! Et introduksjontilbud ville vært på linje med de andre tilbudene de kjører, 199,- en vei.

Jeg er med på at det er misbruk av markedsmakt dersom de selger billetter til en krone inkl skatt og avgift fast, men det er igjen kun snakk om én uke. Det finnes mange mindre firmaer, grundere og andre - som velger å gjøre selskapene sine kjent gjennom prising under kost.

En ungdomsbillett OSL-CPH har en fare på 160 kroner uten avgifter. Trekker man fra en 100-lapp fra Grandiosa-kampanjen deres, sitter SAS igjen med en grunnpris på kr 60. Det må jo være dumping det også?

Jeg er med på at det antagelig ikke er helt gode hensikter bak selve inntoget på CPH-KRP. Men jeg er ikke med på at 1-kronesbilletter første uken er et etisk problem. Dersom det er etisk problematisk, er det veldig mange andre "gode tilbud", det være seg colakassen til 69,- på ICA - printeren til 99,- på Elkjøp som også er uetisk fordi det må antas å være under kost.

SAS har så vidt jeg vet aldri solgt billetter til 1 kr. og har heller aldri spandert skatter og avgifter.

100 gratis billetter på facebook i Høst. 2300 gratis billetter i forbindelse med den svenske nasjonaldagen i 2005 og da har jeg ikke en gang begynt på de andre selskapene.

Men klart å gi bort billettene er jo noe annet enn å selge de for 1 krone:rolleyes:

100 gratis billetter på facebook i Høst. 2300 gratis billetter i forbindelse med den svenske nasjonaldagen i 2005 og da har jeg ikke en gang begynt på de andre selskapene.

Men klart å gi bort billettene er jo noe annet enn å selge de for 1 krone:rolleyes:

Det er jo noe helt annet, Martin......;) Her må man begynne å innskrenke sitt reisemønster i stort monn....:D

Det er jo noe helt annet, Martin......;) Her må man begynne å innskrenke sitt reisemønster i stort monn....:D

Det er faktisk en prinsipiell forskjell på å gi bort billetter gratis sammenliknet med å ha en prispolitikk som sier at billetter til 1 kr. (inkludert skatter og avgifter) er greit. Etter hvert som Norwegians volum av tilgjenglige seter har økt betraktelig, har også selskapets prispolitikk tatt nye vendinger i retning av f.eks. Ryanair og divserse britiske og amerikanske busselskaper. Jeg tviler på at Karup er et engangstilfelle - vi vil snart se Norwegian-billetter til 1 kr. igjen, og etter hvert også på fast basis. Og det er en utvikling jeg vil uttrykke sterk skepsis mot, til tross for at mange her åpenbart mener at jeg burde holde munn.

Det er faktisk en prinsipiell forskjell på å gi bort billetter gratis sammenliknet med å ha en prispolitikk som sier at billetter til 1 kr. (inkludert skatter og avgifter) er greit. Etter hvert som Norwegians volum av tilgjenglige seter har økt betraktelig, har også selskapets prispolitikk tatt nye vendinger i retning av f.eks. Ryanair og divserse britiske og amerikanske busselskaper. Jeg tviler på at Karup er et engangstilfelle - vi vil snart se Norwegian-billetter til 1 kr. igjen, og etter hvert også på fast basis. Og det er en utvikling jeg vil uttrykke sterk skepsis mot, til tross for at mange her åpenbart mener at jeg burde holde munn.

Nå er det noen her som mener at dette stuntet er et markedsføringsstunt (av en litt annen kategori enn å gi bort billetter kanskje?). Jeg har ikke inntrykk av at DY har en prispolitikk som sier at billetter til 1kr er greit, men jeg kan ta feil. I en rekke markeder må nok uansett DY være veldig forsiktige med slike stunts.

Og for ordens skyld: Det var ikke min hensikt, om du sikter til mitt innlegg, å be deg holde munn (derav smileansikt, blinkey osv.). Litt humor kan man kanskje tillate seg - jeg synes personlig at denne diskusjonen om 1-kronersbilletter er kommet helt ut av rimelige proporsjoner. La oss nå ikke ta alle sorgene på forskudd. Om dette faktisk blir en trend fra DY så stiller saken seg anderledes, og jeg er heller ikke begeistret for en slik utvikling om den blir for utbredt.

Er det ikke Eurobonus det heter? Faktisk ytterligere en krone i rabatt og før spanderte de jaggu skattene og avgiftene også. :)

Nå dropper Norwegian 1-kroners kampanjen i Danmark:

Norwegian-ledelsen har rast mot stuntet, men bestemte seg likevel for å forlenge 1-kronestilbudet, slik at vanlige kunder skulle få sjansen til å sikre seg billigbilletter på den danske ruten.

Nå er tonen en annen:

De nye falske billettkjøpene gjør at Norwegian ser seg nødt til å droppe planene om å forlenge introduksjonstilbudet ved utgangen av uken.

- Vi må droppe å forlenge kampanjen, og det beklager vi veldig, sier Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Business.dk.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1822198.ece

Her har det nok skjedd mye på "kammerset" de siste dagene.

Dette blir bare gjetting, men jeg ville tippe at årsaken er at dette har fått så mye oppmerksomhet at det har ledet til at private nå også gjør det samme som Cimber.
Det er ikke like lett å heve moral fingeren over disse.

Jeg synes dette er en fornuftig avgjørelse, sett i lys av oppmerksomheten den har fått!
Jeg tviler på om tilbudene til Kaarpu blir dårligere av den grunn.

Derimot tror jeg ikke vi ser 1,- tilbud igjen. Helt enkelt fordi at billettene må opp på et tilbudsnivå som gjør at ingen ser seg tjent med å kjøpe alle billetter selv

Last edited:

Noen DY-hatere som har vært ute og luftet kredittkortene sine? :p

Nå dropper Norwegian 1-kroners kampanjen i Danmark:

Glimrende, at de nu forsøger at virke lidt seriøse. Numangler vi bare at de også hæver prisen op fra det latterlige 149DKK inkl skat - den pris er stadigvæk alt for lav, den har også skær af predatory pricing. (er lidt spændt på hvornår det er DY der må smage sin egen medicin - at "nogen" melder dem til konkurrencetilsynet)

CPH KRP er vel sammenlignbart med OSL-KRS - hvordan er prisnivaaet hos DY der ... gaar ut i fra at det er mange NOK 149.00 inkl.skatter der ogsaa ?

dc-8-63, nå må skjerpe deg litt å ikke ta alt for god fisk av det som kommer fra Joker7913.

Hvis en tar en titt på en vanlig weekend-tur som turister tar med CPH-KRP på fredagskveld (29. januar) og retur på søndag kveld (31. januar), så kommer det på DKK 873 (NOK 1014) uten at gebyrer er lagt til. Minimumsprisen som vanligvis er bare en håndfull av på enkelte av flightene tilsvarer DKK 298 (NOK 356).

Tilsvarende laveste pris i forbindelse med samme weekend mellom OSL og KRS er NOK 694, en tilsvarende sen fredag til KRS og sen retur til OSL søndag er faktisk billigere enn fra CPH-KRP med NOK 856.

Der en for eksempel riktig kan få et røverkjøp er hvis du har neste uke til overs og kan reise fra Oslo til Faro på lørdag førstkommende (23. januar) og returnere på neste lørdag (30. januar) og det koster den nette sum av NOK 778 (i tillegg kommer de vanlige gebyrene selvsagt).

Og la oss i den samme slengen se på hvor mye dette er i NOK per kilometer:

CPH-KRP-CPH (2 x 233 km)
Minimumspris = NOK 0,64 / km
Normal weekendpris = NOK 2,18 / km

OSL-KRS-CPH (2 x 281 km)
Minimumspris = NOK 1,23 / km
Normal weekendpris = NOK 1,52 / km

OSL-FAO-OSL (2 x 2912 km)
23.01 ut og 30.01 tilbake = NOK 0,13 / km

Som man ser så peker CPH-KRP seg ut i to henseende: Der det lavt behov (kanskje er bare noen få har bestilt) er prisen lav, mens der det er større behov/forventes flere passasjerer så er strekningen ligger prisen vesentlig høyere enn for f.eks. OSL-KRS. Og for dere som ikke husket innkjøringen til DY på både HAU og MOL i august/september, så lå introduksjonsprisene der nesten på samme nivå som CPH-KRP justert for lengre utflydd distanse (men selvsagt var det ikke noen NOK 1-uke da). I august i fjor fantes det ikke noe snakk om at Norwegian dumpet prisene på disse to destinasjonene i introduksjonsperioden. Resultatet for meg var i hvert fall merkbare, en halvering av billettprisen på juleferiebilletten i forhold til hva man betalte to år før. Hva jeg reiste med for to år siden gir seg selv, men nå sist var det DY. Det var visst også andre som hadde oppdaget konkurrenten, Norwegian-flyet jeg kom med til HAU hadde over 80% belegg mens SAS-73G som kom hakk i hel hadde noen-og-femti sjeler om bord. På returen var det omtrent samme forhold på de to maskinene som fløy vinge ved vinge.

Dermed kan vi helt klart konstatere at trådens overskrift ikke er riktig.

Jeg tror det maa gaa an med ironi naar det gjeder DY ogsaa.....;) (det forventes jo med de fleste andre....;) )

Da må du for svingende også vise at det ironi med noen emoticons ;)

....og det forlanger du en traad som er ironi fra start til absolut finish.....nei de svingene forlot vi svaert tidlig.....

Back