• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY dumper priser på dansk indenrigs

FlyHi

ScanFlyer Crusty
DY dumper priser på dansk indenrigs

Fra 18.-24 januar sælger DY CPH-KRP for kun 1 DKK pr. vej plus gebyrer.

Så er prisdumpingen og blodbadet igang i Danmark....

Re: DY dumper priser på dansk indenrigs

Prøvde meg på en booking CPH-KRP-CPH og fikk prisen 2kr tur/retur.
Det som forundrer meg er at det står "Skatter beløber sig til 0 kr".
Er det lov?? Skatter kan man ju ikke bare ta bort, og er det evnt lov å selge ruten med tap?

Der har være en afgift på DK-indenrigs som er fjernet
i 2 omgange af regeringen, såvidt husker fra 75 til 37,5 til 0 dkk.

I sin tid ble jo SAS pålagt en del restriksjoner for å ikke drive Norwegian ut av markedet - burde ikke nå Norwegian pålegges noen av de samme restriksjonene for at ikke Cimber som vel finansielt er en lillebror ikke bukker under?

I sin tid ble jo SAS pålagt en del restriksjoner for å ikke drive Norwegian ut av markedet - burde ikke nå Norwegian pålegges noen av de samme restriksjonene for at ikke Cimber som vel finansielt er en lillebror ikke bukker under?

Det var vel på ruter der SAS var dominerende aktør? TOS husker kanskje?

Ser ut som om Norwegian setter inn støtet for at Cimber skal dø!

Har Cimber et fordelsprogram? De var vel en del av EuroBonus, men er vel ikke det lenger?

Har hørt at DY ikke vil flyve med B737 på KRP og RNN, men har entreeret med Danish Air Transport og skal i så fald bruge en ATR 72...de kunne jo så være "gode gamle " LYATR
Nogen der kan berkræfte det ??

Hilsen
ole

Har hørt at DY ikke vil flyve med B737 på KRP og RNN, men har entreeret med Danish Air Transport og skal i så fald bruge en ATR 72...de kunne jo så være "gode gamle " LYATR

Hilsen
ole

Hvis dette er rigtig ?, kan man spørge sig selv om hvor genialt
et træk dette er for DAT ??

Nå er vel dette i Danmark, og da gjelder ikke norsk lovgivning. Så dette kan vel ikke samenlignes, selv om jeg ikke vet vilke lover og regler som gjelder i Danmark, det kan vel våre danske brødre kanskje forklare bedre. Men de har nå lov å få bonuspoeng på inneriks da....
SAS i Norge ble vel ilagt bot for å presse Coast Air ut av ruten til HAU, men dette var Norge som sagt.

Hilsen
ole

Det har været diskuteret på pilots et stykke tid, men den tror jeg ikke på.
Men ideen var nok ikke så dum.

Jeg tror det var dig Ole, der spurgte i en anden tråd, hvem der skulle handle DY i Karup, her er lidt om det.

Når det norske lavprisselskab Norwegian på mandag sender det første fly på vingerne fra Karup til Kastrup vil passagererne ikke som hos konkurrenten Cimber Sterling møde et kontor i lufthavnen eller uniformeret personale til at tage sig af Norwegian-passagerer. Den del klarer Karup Lufthavn

http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20100114/VSF/701149856/0/net15

JEg ved ikke rigtigt med en pris 1 kr...det er jo rimelig billigt. Mebn nogen skal altså betale de lufthavnsafgifter der er. og hvordan man går det, ved jeg ikke.
Prisen er nok kun gyldig i en periode.
Hvis DY`s mission er at presse QI væk og derefter gå efter SAS, så er jeg ret sikker på at myndighederne griber ind...og så kan vi jo så fantasere lidt på, om de også vil checke andre lavpriser rundt om i Europa..
Idag er der nok ikkenogen der accepterer et rent monopol...konkurrencen er fri, men vil ikke for enhver pris.
Fuel og handling,,hvem betaler for det ??? det er er jo el af prisen, og selv med 189 pax på en B737 mellem CPH og KRP, ja det kan ikke dække hverken fule eller handling eller landingsafgifter...et elelr andet sted skal pengene komme fra...HVOR ??
Hilsen
ole

Hvis dette er DY sin nye strategi, så skal vi vel være glade for at slik ikke er lov i Norge.

Kan ikke skjønne at det er plass til to aktører på den ruten, og ikke er jeg overbevist om at DY kommer til å gå seirende ut av rutekrigen.

Denne prisingen kan vel kanskje sende et signal til en herremann på noen øyer lengere vest om at også DY kan kaste seg på aggressiv prising. 1kr kampanjer har DY ikke kommet med før, men FR har jo det ganske regelmessig.

Hvis dette er DY sin nye strategi, så skal vi vel være glade for at slik ikke er lov i Norge.

Ja er ikke dette lov i Norge? Kan ikke se at det er noen lov som nekter DY å betale skattene og avgiftene for passasjeren og selge billettene til f eks 1 eller 10 kroner.

Ellers er jo dette veldig klassisk FR-strategi og som sikkert gir litt oppmerksomhet i Danmark. Dog kan det selvsagt tenkes at myndighetene griper inn men det er vel ikke selvsagt.

Ja er ikke dette lov i Norge? Kan ikke se at det er noen lov som nekter DY å betale skattene og avgiftene for passasjeren og selge billettene til f eks 1 eller 10 kroner.

Nei, jeg vet ikke selv, det kommer vel an på situasjonen.

Det er lov, så lenge det ikke gjøres av den 'dominerende aktør', Så jeg regner med at 'den dominerende aktør' nok nå ville ha litt sterkere argumenter i forholt til KT hvis den skulle få lyst på et lite kronesalg ... ;)

Tror imidlertid ikke på at noe slikt ville være mulig i Norge nå som det trolig ville ført til dobbelt harikari ...

Back