Dumping av fuel fra 737?

Ryanair har et veldig omfattende (O)FDM system, som i praksis varsler raskere om overskridelser enn det vi selv rekker å varsle via rapporter eller via telefon. Så fort flyet er på bakken ringer et modem opp og overfører de flight dataene som er inkludert i monitoreringen. Hvis det er f.eks. en hard landing, flap speed exceedance etc. så sender systemet ut en SMS til den aktuelle piloten, slik at han får en heads up om at her har noen av grensene blitt passert, og mekaniker/inspeksjon må til ... Lista over hva som monitoreres er veldig lang, men alle data forblir anonyme helt til det eventuelt er en så alvorlig overskridelse, eller at den samme overskridelsen skjer av den samme piloten et gjentagende antall ganger over en definert tidsperiode. Hver hendelse klassifiseres, og de aller fleste hendelsene er trendmonitorering som ikke detaljstuderes, mens de mer alvorligere hendelsene detaljstuderes for å lære av hva som ble gjort, hva som kunne vært gjort annerledes, og hva som ikke ble gjort. Systemet er det kun noen få som har tilgang til, og bl.a. general management har ingen tilgang til dette systemet.

Systemet fritar oss forøvrig ikke fra noe ansvar, så uansett hva som kommer ut av OFDM så må det tas action i forhold til engineering eller operations basert på hva vi har opplevd eller vet :)
 
Last edited:
Back
Top