Du veit du er flynerd når....du veit hvor dette er?

Polaris

Free Luigi
Du veit du er flynerd når....du veit hvor dette er?

Du finner noe flyrelatert MIDT utti ødemarka ;)

Jeg ble fortalt at dette er et radiofyr eller noe i den duren. Noen som kan bekrefte det? Og evt navngi det? Det ligger nord for Longyearbyen, 30 minutters rib-båttur til andre siden av Operafjellet. Jeg har navnet på stedet, men i tilfelle noen vil gjette så holder jeg det litt igjen.

(Og ja det er meg på bildet :) )

5793731748_5fedffe830_z.jpg

Last edited:
Re: Du veit du er flynerd når....du veit hvor dette er?

Spørsmålet er vel heller mer hva i all verden DU gjorde der?

I Longyearbyen har de et prosjekt gående hvor de skal forsøke CO2-lagring under bakken. Det potensielle reservoaret hvor CO2'en skal lagres er funnet via boring, drøyt 5-10 minutters kjøring ut fra Longyearbyen (Adventdalen). Reservoaret ligger mellom sedimentære lag - drøyt 790 meter under bakken. Det fine med Svalbard er at man kan se reservoaret hvis man beveger seg noen mil i rette retninga, siden vestre delen av Svalbard har blitt foldet opp slik at stein som ellers ligger 800 meter under bakken - nå ligger "på havnivå". Så vi dro utti ødemarka for å se "ned i bakken" (eller "se på en blotning" som vi kaller det) :) Bare synd at det var så mye is - vi måtte gå i et par timer i slush og gjørme (vårløysing) for å få sett det vi skulle se :p

Andre siden av Operafjellet? Mener du da østover? Du har vel Skolten NDB og Advent DME.

Torfjellet og Gunnarberget DME er litt mer fancy enn det blikkskuret der..
http://www.getek.no/nyheter_Avinor_Svalbard.html

Det er absolutt ikke en av dem, men ang kommentaren om blikkskur så er vel greia at selve ... "radiofyret" (eller hva det er - jeg veit faktisk ikke) er inni blikkskuret for å beskytte det mot vær og vind :)

Om lokalitet : den står helt konkret på Deltaneset (hvor også Jørn Hurum bruker en substansiell tid av livet sitt på jakt etter fossiler).

Hvis fyret er inne i den bula der så tror jeg rett tittel på tråden er "Du veit du har vært på Svalbard når du veit hvor dette er" ;)

Hvis antenna er inne i skuret så ville jeg vært overrasket om fyret har noe med luftfart å gjøre :)

Last edited:

Hvis antenna er inne i skuret så ville jeg vært overrasket om fyret har noe med luftfart å gjøre :)

Nja, det var liksom et lys og en antenne-ish som stakk ut av den? Jeg veit ikke helt hvordan disse små flyantenneradiopunktgreiene (...obviously) ser ut eller hvordan de funker, men ble fortalt av han som kjørte båten at det var noe med flynavigering. Og da kan det jo ikke ha noe med båter å gjøre iallefall.

Anyways, snart kommer del 2 av "Polaris finner flyting på Svalbard" :p seilfly m.f. har vel en liten head start der :p

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor den står der, det er liksom ikke på vei til noe luftfartsrelatert på Svalbard... Kanskje for helikopter?

Skjermbilde2011-06-09kl183533-1.png

Ny Ålesund og Longyearbyen markert med rødt, tingen jeg fant på lilla flekken. Svea ligger rett sørvest for Longyearbyen. Og jeg ser jeg plasserte lilla flekken på et nes for langt øst, men details details....

Last edited:

HEI - se hva jeg fant på AIP-sidene! ;)

5827983493_f85d35b253_m.jpg

Hva betyr "FLG W"? :)

Back