Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Også Boeing kommenterte Norwegians relativt lille flyflåte som problematisk ifht. regularitet:

Boeing-direktør Fleming sa på møtet i går at det er problematisk å operere stabile langruteflyvinger med bare tre fly, slik tilfellet er med Norwegian. Med så liten flåte er det ikke gjort i en håndvending å sette inn et erstatningsfly dersom noe svikter. Selskap som har større flåte og som dermed har flere muligheter til raskt å finne nødløsninger.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Na-bestiller-Norwegian-enda-flere-Dreamliner-fly-7445835.html
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Også Boeing kommenterte Norwegians relativt lille flyflåte som problematisk ifht. regularitet:

En liten flyflåte vil "alltid" være kunne være problematisk i forhold til regularitet, men med 99% "oppetid" på flyene, som er Boeings målsetting, så ville problemene neppe vært like store? Boeings ansvar er vel å sikre at man leverer maskiner til kundene som holder det de lover (og sørger for at kvalliteten på vedlikeholdsprogrammet er godt nok). Jeg antar forøvrig at Boeing ikke egentlig mener at flyselskapene må holde en back-up flåte når kundene kjøper fly fra Boeing?

DUs ansvar er naturligvis uansett å ivareta passasjerenes behov når ting går galt.
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Sliter litt med å se den store økonomiske gevinsten for DY ved å ikke reroute.
- ved å la pax vente må de ut med hotell, mat, risikerer erstatningskrav, bruker flere dager
På å hente seg inn igjen, i worst case må wetlease ett annet fly. Misfornøyde pax osv
- ved å reroute må de ut med sikkert dobbelt av det de fikk i billettinntekter og
Det svir derfor ekstra å reroute når man er LCC.
Man må kanskje fly tom hjem igjen hvis man er i BKK/JFK?

Så hvis vi glemmer pax her for diskusjoner skyld og bare ser på kostnader og det
praktiske, hva lønner seg egentlig?
Ett annet spørsmål er vel om noen andre selskaper er interesserte i å "hjelpe" DY
med en interline avtale når de kun har ett par fly og dessuten har planer om å
utkonkurrere alle på pris?

Hadde vært interessant å få litt fakta rundt disse tingene av dere som har vært med en stund.

W
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

DU er et start-up flytransport-program, med en start-up flytype; da Kjos & Co la opp planene, sä alt bra ut pä papiret, hvoretter de bestemte 'GO !". Deretter har virkeligheten av-viket fra planleggingen, pga senere leveringer av mindre antall fly, med service dispatch reliability langt under normalen ... der hvor Kjos & Co faller meg ansvarlige, er deres usedvanlig slappe ivrighet ä tilpasse den av-vikende virkelighet vs planene ? Det er som om de ikke enda har fullt oppdaget og innlevet at det er noe som ikke funker med planene sine ?

Naeaeaeaeh ?! Hvaffforno' ??
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Med hensyn til kompensasjon, så kompliserer det kanskje litt at LNA og -B leases fra ILFC ..
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Når man kjøper førstegenerasjon av en ny biltype er man enten uvitende, dum eller rik heter det seg. Men andregenerasjon derimot er et mye bedre alternativ :-). Mon tro om det kan være slik med nye flytyper også?
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Det vel første årsmodell av en ny type du mener Atterfenton. Norwegians eldste (EI-LNA) har sin første flytur nesten 2,5 år etter JA804A (L/N 9) som nå er i daglig bruk, og LNA er vel teknisk dermed tredje årsmodell av produksjonsmodellene.
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Store 'dyr' modner ikke så fort, vet du Kurt ..... ;) Noen CEO'er satser også mer på velprøvde modeller, og regnskapstallene taler for seg ...

“I think Delta has a firm, specific capability and knowledge that’s unusual among global airlines in the sense that we have a deep capability to operate a large and diverse fleet with the very best reliability in the industry,” says Delta CEO Richard Anderson. “And that is a strength that we will continue to leverage because it gives us the ability to take 717s and MD-90s at much, much lower capital costs [and deliver] much higher levels of customer satisfaction and superior operating performance to all of our competitors.”

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_01_22_2014_p0-657053.xml
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Med hensyn til kompensasjon, så kompliserer det kanskje litt at LNA og -B leases fra ILFC ..

Det skal det i utgangspunktet ikke gjøre så lenge garantiene videreføres gjennom leieavtaler og sikkerhetsavtaler rundt denne.
Men ILFC er helt sikkert en del av bildet som eiere for alle problemstillinger som har oppstått.
En stor del av diskusjonen vil være hvor mye DU kan trekke på vedlikeholdsavsetningene også for alt teknisk trøbbel som har oppstått ut over det som er normalt.
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Det vel første årsmodell av en ny type du mener Atterfenton. Norwegians eldste (EI-LNA) har sin første flytur nesten 2,5 år etter JA804A (L/N 9) som nå er i daglig bruk, og LNA er vel teknisk dermed tredje årsmodell av produksjonsmodellene.

Det er det :-)
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Lion Air har kansellert sin ordre på 5 dreamlinere.
Det snakkes om at Norwegian kan ta over deres ordre.
Levering allerede i 2015.
Realistisk? Hva tror dere?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Lion Air har kansellert sin ordre på 5 dreamlinere.
Det snakkes om at Norwegian kan ta over deres ordre.
Levering allerede i 2015.
Realistisk? Hva tror dere?

Absolut realistisk.

Det er all about "Money Talks". Norwegian har gatt tydelig ut med sin önske om flere 787 og etter den siste problem-runde og hvordan Norwegian har reagert pa dette i media kan man sikkert tro at de har fatt tilbyd noe ekstremt attraktiv fra Boeing...
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Dagen eies av den som stär opp tidlig ... men Kjos har ikke juridisk klarert sin irske arbeidsregistrerings-modell, og utsikten for fortsatt operasjon inn i Statene er derfor noe täkelagt ... pluss 5 stk. 787 til 2015 er meget höyt spill ?
 
Re: Dreamliner - hva gjør Boeing for sine kunder?

Det dreier seg om tidlige produksjonsnumre som bl.a. ANA og RAM ikke ville ha. Med tanke på problemene DY allerede har hatt, ville jeg holdt meg langt, langt unna de maskinene der....
 
Back
Top