Drammen kommer nærmere OSL

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: Drammen kommer nærmere OSL

Originally posted by Trety

Som om ikke det var nok er det mange av byens vannhull som kan by på særs godt øl fra Norges overlegent beste bryggeri - AASS Bryggeri! ;)

Og der satte jeg jammen noe i halsen gitt.....:rolleyes:

Originally posted by Someone
Og der satte jeg jammen noe i halsen gitt.....:rolleyes:

Nja, det er nå engang slik at Carlsberg er et meget godt bryggeri. Derfor virker det noe underlig utifra et kvalitetsmessig synspunkt at man kjøper opp Ringnes (= ølets svar på Hyundai Accent :p ). Men i Norge er det ingen som kommer i nærheten av AASS på tross av at både f.eks. Hansa, Mack og etterhvert CB klarer man å mestre ølkunsten veldig fint. ;)

Nå er faktisk Ringnes en god pils som også brygges på ett av Europas mest moderne bryggeri sammen med masse andre gode øl. Og ikke minst, man tjener penger på det! Men at du i det hele tatt klarer å beskriver Mack som ett god øl tyder på ødelagte smaksorganer, ja da smaker jo selv Aass himmelsk i forhold :p

Someone, at bryggeriet i seg selv er teknisk moderne hjelper ikke det minste når de som brygger ikke klarer å bruke teknologien - eller er kanskje teknologien i seg selv problemet?

Mack har (i likhet med bl.a. CB *dukke unna Bizflyer*) tradisjonelt ikke vært mye å skrive hjem om, men de siste 3-4 årene har de fått sving på sakene. Jeg prøver meg på mange slag og de som en gang smakte pyton kan bryggeriet selvsagt ha fått dreis på senere. Ringnes har dessverre ikke greid det så langt, selv om de i ærlighetens navn skal sies å ha et ok sommerøl.

Det skyldes vel heller at du ikke liker smaken på Ringnes. Man kan jo ikke forandre på oppskriften bare for å tekkes folket på bygda uten videre.:p

Jeg har drukket (smakt) endel øl som sikkert var glimrende brygget og av god kvallitet men som allikevel ikke likte smaken på. Dessuten har det noe å si på hvor og når man drikker ølet på. Sitte å sippe til en Guinness på ett svaberg en varm sommer er sikkert ikke det helt store.....derimot på en litt brun pub på en hvis øy vest for England/Skottland derimot, da gjerne på en litt gufsete januar dag derimot...da snakker vi himmelsk (hvilken jeg har tenkt å gjøre om en dræy måned :cheers: :colgate: )

Originally posted by Someone
Det skyldes vel heller at du ikke liker smaken på Ringnes. Man kan jo ikke forandre på oppskriften bare for å tekkes folket på bygda uten videre.:p

Og da kom argumentet som slår stygt tilbake på Ringnes. ;) Dersom alt utenfor Oslo er bygda og man ikke kan tekkes oss, lurer jeg fælt på hvorfor Ringnes er så hissige på å ha sølet sitt stående i alle butikkene her? :colgate:

For å være litt seriøs igjen, etter at Carlsberg og særlig Tuborg kommer fra Oslokanten har det blitt sånn at alt salg av de to merkene til meg går via kanaler som kan sørge for at jeg får importert vare.

Og da kom argumentet som slår stygt tilbake på Ringnes. ;) Dersom alt utenfor Oslo er bygda og man ikke kan tekkes oss, lurer jeg fælt på hvorfor Ringnes er så hissige på å ha sølet sitt stående i alle butikkene her? :colgate:

Fordi folk kjøper det.

Ringnes og Tuborg som nesten er jevnstore er det dessidert mest solgte ølmerkene i Norge

Someone, du vet like godt som meg at kvalitet ikke nødvendigvis gjenspeiler salgstallene. Suzuki Baleno er et stjerneeksempel på et møkkaprodukt som solgte i hopetall.
Tuborg er i seg selv et kvalitetsprodukt, men salget tok ikke av før det ble "billigøl". Dette er gNore, Someone, pris + tilgjengelighet + markedsføring er stikkord.

De som klager på Mack har som oftest preferanser i retning av veldig lyst og lett øl, noe som gjør at man da fremhever Ringnes som et kvalitetsøl. Ringnes er greit til sitt bruk (tørsteslukker på varme dager), men ikke så mye mer enn det.Tørsteslukkerøl er forsåvidt noe vi ikke har så mye bruk for her nord.....:D Ringnes er ikke kvalitetsøl, uansett hvordan man snur og vender på det..... Jeg sier meg enig i Tretys argument om at noe ikke nødvendigvis er kvalitet bare fordi det selger godt.

Takk TOS, det var godt å få litt støtte her! :) Er helt enig i det du presiserer med lyst øl hos Ringnes. Sommerølet er ok, men det de kaller pils virker på meg som lyst øl av hvilken som helst sort. Folkens (og det er merkelig at ikke Carlsberg har forklart Ringnes dette), pils er en typebetegnelse og skal skille seg betydelig fra annet lyst øl!

Ellers vil jeg (og nå er jeg blitt fryktelig tørst igjen :)) fremheve AASS Classic for de som er glade i pilsner men ønsker noe litt mørkere og fyldigere! :cool:

Skal man drikke Oslo øl, så er Frydenlund et veldig godt og passe fyldig øl. Men er enig i at Aas er et meget godt øl.:cheers:

Men nå var vel topicet her flytoget fra Drammen til OSL, syntes det er et veldig godt tiltak fra OSL/Flytoget for å possisjonere seg i forhold til Torp og Rygge.:up:

Originally posted by G-COLE

Originally posted by EB

Hva med å forlenge Flytoget den andre veien - til Hamar!!!

-Hadde de ennå gjort noe med strekningen over fjellet til Bergen, altså Bergensbanen..........
Strekningen over fjellet er faktisk ganske ny, med Finsetunnelen og en ny strekning øst for Finse. I tillegg er det kommet noen fler tunneler på vestlandet, men dessverre er det mer enn nok igjen å ta av.

Ringnes er den største tragedien som har rammet norsk ølkultur etter svartedauen og bedehusbevegelsen!

Ringnes pils er kun for dem som egentlig ikke liker øl,men syns det er greit å "stå på ramma" sammen med likesinnede.

AASS fo OSS!:old

....og i denne debatten har ingen nevnt "Den Noegne Oe" det var et meget meget hyggelig bekjenntskap....fant en god IPA paa polet....vel den kostet deretter....

Originally posted by FBU 4EVER

Ringnes pils er kun for dem som egentlig ikke liker øl,men syns det er greit å "stå på ramma" sammen med likesinnede.

AASS fo OSS!:old

Godt sagt, Stein!

Ringnes er Norges Budweiser :colgate:

Folkens (og det er merkelig at ikke Carlsberg har forklart Ringnes dette), pils er en typebetegnelse og skal skille seg betydelig fra annet lyst øl!

Ringnes går såvidt jeg vet under Pils kategorien og det finnes endel øl med med Pils navn som det er langt mindre smak i enn vanlig Ringnes. Men nå skal det sies at i Norge så kalles alt pils, selv om mye hører under det som på engelsk kalles Lager, og som på "øltreet" ligger mellom "American Lager" og Pilsner (Tjekkisk)

Men jeg skal være enig i deg det med at litt mørkere øl er best. Personlig tror jeg jeg fortrekker Wiener og Munchener typer, men det kommer selvsagt ann på hvor mye som skal drikkes. :p

....men nå gleder jeg meg til å komme hjem å prøve Ringnes Julebokk som pleier å være himmelsk!

I en uformell blindtest på jobben havnet Ringnes Pils på ganske klar førsteplass. Deretter var det ganske tett, såvidt jeg husker kom Aass, Carslberg og Hansa omtrent likt ut. Mens Seidel kom nest sist. Sisteplassen fikk luringen lettølet. (Min teori er at seieren gikk til det ølet folk er mest vant til i Oslo)

Selv foretrekker jeg Ringnes i det daglige, den har veldig bra bitterhet, som er veldig forfriskende. Men en oppfordring til alle som liker pepperkaker og det som hører julen til: Prøv Nøgne Øs Underlige Jul!!!

Back