Re: Doble Bonuspoeng på Eurobonus?
Originally posted by Bizflyer
Tommy!
Ifølge det du sier, vil da følgende være korrekt?
SAS Oslo - Seatle på billig billett gir ca 3500 poeng
Med UA over dammen ca 13000 poeng på EB kontoen?
Hvis dette stemmer må da dette fungere som skikkelig dårlig reklame for SAS (Og også LH som tydeligvis også bare gir 25% poeng).
Bruk et annet flyselskap og få masse flere poeng på SAS Eurobonus kontoen enn om du hadde fått flydd SAS selv!
Det er jo nesten som om jeg skulle få Choise poeng for å bo på Rica hotell!
Når skal SAS våkne??
BF:question:
I hele 8 måneder etter SAS introduserte 25% regelen, fikk man 100% EB bonuspoeng på både UA og flere *A partnere, men ikke på SAS.
Men sommeren 2005 forsvant selvsagt denne muligheten.
I disse 4 klassene får du nå bare 25% bonuspoeng når du flyr SAS og registrerer poengene dine på UA kontoen: Low Economy W, S, L, T . L, S og T er innenlandskoder i USA, W er den billigste transatlantiske koden.
Lufthansa ble kjent for å "straffe" billige billetter lenge før SAS, men de gir 50%, ikke 25%... Dessuten er oppkjøp til billigste 100% klasse MYE billigere enn SAS. MEN er du medlem av UAs program får du 100% poeng på ALLE LH klasser, også de billigste. Men for å kunne oppgradere til business med en UA voucher på LH, kan du ikke reise i de billigste klassene, derfor bruker jeg å booke LH billetter i en klasse som gir 100%. UA sitt program er, etter min mening, det beste *A programmet. Du får 100% poeng MINIMUM uansett klasse på alle partner flyselskaper, utenom SAS. I tillegg får du 100% ekstrapoeng som elite når du flyr UA/US eller LH i økonomi, så 200% for hver flydde mile på billigste klasse! Så kommer F og C bonus i tillegg.
Men SAS har et stort problem. Bonusprogrammet deres er elendig for alle andre enn for de (som meg og deg, BF) som reiser mye internasjonalt i Flex/Extra eller C. Som andre her har påpekt, får man nå så lite poeng at man aldri klarer å samle opp til noe spennende før poengene utgår. Som et eksempel: Som EBG opptjener man 385 grunnpoeng, som basic medlem 300 på en flight OSL-LHR, mot 1500/1200 tidligere. Så det vil si at man må reise 20 ganger t/r OSL-LHR for å få en gratistur innenlands eller i skandinavia Merk at billetter som koster 2000 t/r ender opp i Economy discounted kategorien, du må opp i 2400 t/r for 100% poeng. For å opptjene nok grunnpoeng for å kvalifisere til EBG, må man reise nesten 80 turer (!) tur/retur OSL-LHR!!!!! Om man reiser t/r OSL-CPH/ARN, må man reise 40 ganger t/r (!!!) for å få en gratis tur og 150 ganger t/r OSL-CPH/ARN (!!!!!) for å opptjene EBG!!! Og alt dette på et år!!! Det er SINNSYKT!
Jeg bruker primært mine poeng på å ta ut bonusreiser på billetter jeg aldri hadde hatt råd til å kjøpe privat, som SQ F og LH F turer. I tillegg har jeg brukt mesteparten av SAS poengene på å oppgradere til C. De siste 5 årene har jeg faktisk brukt over 80% av opptjente poeng på det. En vanlig mann (majoriteten av EB medlemmene), får aldri noe som helst igjen av sin EB konto som i gamle dager.
På toppen av det hele, er websidene til SAS såpass mongo at man ikke en gang vet hvilken bookingklasse/hvor mange poeng man får uten å være ekspert. Folk flest skjønner ikke bæra og driter derfor i hele poengstyret. Det er derfor at billigselskaper som KLM har gjort det såpass bra de siste årene på Norge
Etter 2 år som UA 1K medlem, har jeg svimlende 835.000 miles på kontoen, fruen har ca. halvparten på sin, dvs langt over en million miles har vi tilsammen. Dette på grunn av en masse tilbud og kampanjer, samt kredittkort. Dette er f.eks. en kampanje som går nå: Fly 3 t/r hvor som helst med UA og få 25.000 miles. Jeg og fruen tok en tur til Florida, 98 USD t/r per pers, 1 tur til NYC 118 t/r pr. pers samt en jobb tur på hver av oss. Voila! 50.000 poeng på konto tilsammen for oss, nok til en tur t/r Norge på kjipklasse. Samme tilbudet har AA, har også der scoret akkurat samme tilbudet.
Tilbud
Det er klart at bonusprogrammene i USA er helt forskjellige fra Europa, men siden UA er i Star, får du like bra behandling som en EBG kunde når du reiser med SAS. Den eneste fordelen EBG har er at de kan velge sete foran rad 6 ved bestilling på en klasse flygninger. Det problemet løser du lett: sjekk inn på nettet 22 timer før avgang og velg rad 1 (som er blokkert helt inntil 22 timer før, ingen kan røre den raden inkl. EBG)
Så flyr man mye LH/SQ, så er UA et meget bra program. EBG beholder jeg på grunn av en ting: Det gir meg gratis tilgang til lounger innenriks i USA, du får ikke adgang med UA kort til UAs lounger, du må betale medlemskap for å få tilgang om du er UA/US medlem. Sånn er reglene i USA. Det er alt for mange *Gold her borte til å gi alle gratis tilgang til loungene, det hadde blitt kaos.
Jeg har hatt mange møter med EBs ledelse i Stockholm på vegne av Flyertalk de siste par år, i tillegg har jeg vært med i en fokus gruppe sammen med et konsulentfirma SAS har leid inn for å evaluere programmet. EB har lovet et HELT nytt program, skulle komme høsten 2006, men i kjent SAS stil er dette utsatt til våren/sommeren 2007. De mest lojale kundene svikter EB programmet, det er SAS fullstendig klar over, vi får se hva de har kokt i hop for å vinne æren og Freddies tilbake