Disse yrkene er mest overbetalt

jcnorway

Moderator
Medlem
Siden dette er et flyforum så gjengir jeg her nr 7 og nr 9 på listen som nettstedet Marketwatch har satt opp over de mest overbetalte jobbene i USA.

9) Flypiloter i store flyselskap

Selv om flyverne i flere amerikanske flyselskap har tatt kutt i inntektene, tjener seniorkapteinene i Delta og andre en lønn på 1,3 millioner kroner i året. Dette får de for en jobb som teknologien har gjort nesten automatisk. Pilotene i mindre amerikanske flyselskap tjener opp til 40 prosent mindre. Marketwatch skriver at pilotenes fagforeninger er blant de sterkeste i industrien, og har ikke tatt inn over seg krisen flybransjen er inne i.

7) Portører på flyplasser

Mange av de uniformerte bagasjeportørene på store flyplasser i USA kan tjene mellom 70.000 til 100.000 dollar i året, og meste parten av dette er i kontanter. Det tilsvarer mellom 361.000 kroner og 516.000 kroner i året. På toppen kan disse portørene dra inn 300 dollar eller mer i tips, utrolig nok.

Resten av listen og artikkelen ligger her

40% mindre enn 1,3 mill? Neppe.
Er man fersk i f.eks Mesa så tjener man ca 20 000 dollar i året, eller 105 000kr pr år. Det er 91% mindre......
Man kanskje påstå at seniorkapteinene i noen selskaper er overbetalt, men pilotyrket i sin helhet er underbetalt. Gjennomsnittslønningene har vel bare sunket og sunket de siste ti årene.

Latterlig å trekke ut topplønningene til de veldig, veldig få eldste og best betalte i bransjen på denne måten.
Og må bare henge meg på atck når det gjelder uttalelsen om automatisering. Som vanlig er en god porsjon uvitenhet blandet inn i denne "research"en. Rett og slett håpløst.

Agurktider også på andre siden av dammen kanskje? :) Drøyt å hevde at pilotene har en jobb der teknologien gjør det meste... greit nok at teknologien spiller en stor rolle i en pilots arbeidsdag, men å indirekte hevde at pilotene bare sitter på r.... samtidig som de håver inn millionlønninger er vel å dra det litt vel langt. Jeg vil ikke være den første som setter seg i et ubemannet fly for å fly over dammen for å si det sånn :lol: Det kan vel den eller de i Marketwatch som har laget lista gjøre:)

40% mindre enn 1,3 mill? Neppe.
Er man fersk i f.eks Mesa så tjener man ca 20 000 dollar i året, eller 105 000kr pr år. Det er 91% mindre......
Jepp, det er faktisk enda værre. De er kun garantert 76 block á $19 som gir drøyt $17300 i året! Og før noen begynner å hyle om at de bare jobber 76 timer i måneden, så kan det selvsagt avkreftes med én gang. En roster jeg så på for forrige uke viste til ca. 50 timer duty over 5 dager, med 21 timer block\pay (Crash-8 i PHX-systemet) :rolleyes: Med andre ord, denne styrmannen er 10 timer på jobb hver dag en uke for ca. 2000 kroner før skatt.

Ikke blir det stort bedre de neste årene heller, tar en stund å nå $50-60K i de fleste 121 regionals.. -For de som er så heldige å ikke bli furloughed naturligvis! :o ExJet må la 500 gå neste måned, men det er vel en annen diskusjon.

Back