Disponering av crew - hvordan gjør de det?

geirs

ScanFlyer Gold
Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Lurer på hvordan Norwegian (og sas) benytter flymannskapet sitt på såpass lange ruter som til Kanariøyene og Dubai. Er det samme crew som flyr tur\retur, eller har de mannskap på ankomstdestinasjonen som tar over flyet på returen til Norge. Blir i såfall lange turer. Tar fort 12 timer det. Og hva da når det blir forsinkelser, f.eks grunnet værforhold. Charterselskapene bytter vel crew på returen. Har ihvertfall opplevd det. Muligens de flyr tur\retur på kortere turer.

Og hva med Thais ene daglige avgang. Det crewet må vel overnatte i Oslo til returen neste dag, pga hviletiden. Continental må vel det pga den korte snutiden på sin rute.
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

På dubai bytter de ja. De som flyr ned mandag fra oslo, flyr tilbake til stockholm dagen etter.
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

DY flyr DXB fra OSL, ARN og CPH. De som flyr ned fra f.eks OSL flyr til ARN eller CPH neste natt. Canaries varierer, noen ganger flyr samme crew tur retur og noen ganger flyr de hjem dagen etter.
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Da lurer jeg på hva Thomas Cook Scandinavia crewet gjør når de flyr til Phuket, der det kun er 3 ukentlige avganger.
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Da lurer jeg på hva Thomas Cook Scandinavia crewet gjør når de flyr til Phuket, der det kun er 3 ukentlige avganger.

Ekstra crew, flyr crew med andre selskaper eller så får crew slikke sol i en dag eller tre.
(Skudd i mørket)
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Ekstra crew, flyr crew med andre selskaper eller så får crew slikke sol i en dag eller tre.
(Skudd i mørket)

Om dere følger med i gomorgen trådene så vil dere se at TallyHo har et døgn eller to å komme seg på før turen går hjem fra Thailand.
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Tjenestegjøringsreglene (JAR subpart Q) sier at vi skal ha min tre døgns nedhviling på en slik langtur (eks. OSL-HKT (Phuket) og hjem igjen. For vårt tilfelle kan noen av turene gå hjem via Dubai (A333), og da er turene på rundt 5 døgn. Med 17 ukentlige Thomas Cook avganger fra Skandinavia til Thailand, går slingeprogrammet dit greit. Annerledes på små destinasjoner, der crewet kan bli liggende med pax en uke (men det er dyrt for firmaet).

Vedr. Kanariøy-slingene. Det er en risiko at noen selskaper (DY, og troligvis også SAS) legger crewet på t/r samme dag. Dette gjøres i alle fall i en viss utstrekning, og faren er stor at man må gjøre en såkalt "extension" på tjenestegjøringen, for å få det til å henge sammen. En slik "extension" var ikke ment å brukes planleggingsmessig, men kan fort bli redningsplanken for å få flyet hjem derfra. Det skal ikke mer til en en slot eller deicing-kø på OSL før man er der. Og det er ikke mye krutt igjen i folket etter en sånn t/r arbeidsdag.

For billettprisen er dette sef. OK. Men på et eller annet tidspunkt blir man utslitt (fatique), og da kan strikken ryke. Det koster å holde standbycrew, ha nytt crew hjem, hotell, transport, dietter etc, men man får glade medarbeidere som holder ut i jobben sin.
Og får man en streik eller annen uforutsett forsinkelse (som sist uke), ja da har man ikke malt seg inn i et hjørne om man har noen som har mulighet å ta maskinen hjem.

Så - om alt går på skinner, så funker det for disse selskapene. Men man tåler altså ingen overraskelser.

Tally-Ho
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

CO-crew har 24 timers stopp på første maskin, CO39/38 og 48 timer på sommerruten.
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Annen spørsmal (om SAS):

Kanskje alle husker bra trist historien med flyvertinne Vera som ble dodat i Radisson Amager. I aviser stod det at hun var basert i OSL, men tjenet mest paa lange distanser (denne dagen CPH-PEK).

Er det oft och regelbundet hos SAS at kabinpersonal fra en hovedstad pendler til annen til jobbet? Deadheading + hoteller det maaste koste mye mye...
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Det er kun OSL-basert cabin crew som overnatter i CPH før langrutetur. Om sommeren pleier de å reise ned samme dag. Cabin crew har lengre innsjekkingstid en pilotene, og kan dermed fort ende opp med arbeidstidsproblemer ved forsinkelser, teknisk osv.
SAS flyr tur/retur med samme crew til Kanariøyene, Azorene og Sharm el Sheik. Lange dager. Nok en grunn til å fly langruter. Mine lengste dager er BKK-CPH og NRT-CPH. Ca. 11-11 1/2 time. 12-13 timer i en 737? Fytterakker'n!
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Da lurer jeg på hva Thomas Cook Scandinavia crewet gjør når de flyr til Phuket, der det kun er 3 ukentlige avganger.

Husk at besetningene på Krabi rutene også ligger på hotell i Phuket. Dvs. at flyr du inn til Phuket, kan det hende du flyr ut fra Krabi og motsatt...
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Husk at besetningene på Krabi rutene også ligger på hotell i Phuket. Dvs. at flyr du inn til Phuket, kan det hende du flyr ut fra Krabi og motsatt...
Dette hørtes veldig bakvendt ut. Vet du hvorfor det er slik?
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Thomas Cook fløy også tur/retur Kanari i DC10(Premiair) tiden på vinteren. Det var selvfølgelig før subpart Q kom inn i bildet.
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Fløy med Virgin Atlantic til Havanna og tilbringte onsdag til søndag på samme hotell som crewet. Om de var så mye mer uthvilte til hjemreisen spørs, etter noen dager med heftig fyll og fest. De sa selv at turen hjem pleide å være hard.
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

SK OSL-LPA-OSL

SK har vel nå 4 ukentlige rutefly + en charter OSL-LPA-OSL
Alle disse går med samme crew begge veier
Så da er det ci på 4697 0815 [en time før avgang] og co 2150 , som, vel skulle bli en 'arbeidsdag' på 13.35 , altå et par timer mer en CPH-NRT.

Da er det greit med ro i huset, satt frem fotbad og et lite glass vin , eller ligge laaaavt.

om man skal fly dagen etter så blir det typisk ci en gang litt utpå ettermiddagen.
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Dette hørtes veldig bakvendt ut. Vet du hvorfor det er slik?

Det er vel slik for at crewet skal slippe å ligge så lenge på hotell. Det er faktisk ikke mer enn en biltur på 2-3 timer mellom Krabi og Phuket...;)
 
Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Thomas Cook fløy også tur/retur Kanari i DC10(Premiair) tiden på vinteren. Det var selvfølgelig før subpart Q kom inn i bildet.
----
Ja, maskinene (DC10'ene) gikk t/r samme dag, men med annen besetning hjem. Om et besetningsmedlem unntaksvis fløy hjem igjen, var det normalt som "passiv" tjenestegjørende.

Dog skal man huske at det går en "geografisk linje", som gjør at man f.eks fra København kan klare en slik t/r samme dag, mens Oslo altså ligger i grensesonen. Således opplever man i vårt selskap at kabin-kolleger fra basene i MMX, BLL og CPH må ta t/r til Kanariøyene samme dag (ikke pilotene), mens basene OSL, ARN, GOT og HEL får min. en overnatting.
---
Vedr. Thailand; Noen ganger lander man i f.eks. Krabi, men får en samlet nedhviling på 3 døgn, selv om avgangen hjem er fra Phuket. 3 timer med crewbuss mellom de to stedene.
Dette skyldes at Krabi fortsatt er en liten destinasjon, mens Phuket har en stor mengde ankomster.

Tally-Ho
 
Back
Top