Diskusjon av dumping, konkurranse og prising SK-DY (var Tidenes største SAS-kampanje)

Re: Tidenes største SAS-kampanje

Har nå testet ut "supersalgene" til både DY og SK; og vil ikke kalle det direkte priskrig på strekningen (OSL-BGO|BGO-OSL) jeg valgte, til tilfeldig tid.
Valgt dato: 11.10.10, retur 14.10.10.
Billigst mulig avgang valgt hos begge selskap. 1 kolli valgt på t/r med DY + valg av sete, slik at man "får det samme" hos begge selskapene:
PRIS DY: 598 NOK (markedsføring 199)
PRIS SK: 660 NOK (markedsføring 315)
DY er da ikke så mye billigere at jeg vil kalle det priskrig, det er jo kun 62 kr i forskjell. "Tradisjonelt sett" så er som oftest DY littegrann billigere enn SK på de fleste reiser, så jeg skjønner ikke hvorfor dette er priskrig.

Enkelt å greit kan man kalle dette KONKURANSE-INNSTINKT, noe som er helt avgjørende innen feks flyindustrien. Man kan ikke komme gråtende å si "de satt også prisene ned da vi skulle gjøre det, så nå har de ødelagt for oss"...

---

Midlertidig må jeg si at diskusjonen over er helt latterlig, men det er fint å se at noen stiller spørsmål til hverandre... Holder en knapp på TOS, hadde det ikke vært for resten av kommentaren til LN-MOW [les under]. Ordkrigen fikk meg imidlertidig litt lyst til å kommentere denne saken:

På sett og vis har vel begge rett:
Dette er ingen priskrig, det er en kampanje. Dette er systemwide og er ikke rettet mot noe spesielt marked, som det ville være i en 'ordentlig' priskrig.

Derimot kan man sette spørsmålstegn ved DY's kampanje, som 'plutselig' dukket opp i går med priser som er lavere enn SAS sine. Ettersom SAS ikke har fulgt opp disse, har jeg vondt for å skjønne hvorfor dette kan ses på som priskrig.

Disse tilbudene trekker dessuten til en stor grad til seg reisende som ellers ikke ville booket SAS, og man holder nok igjen plenty seter til senere bruk og høyere priser. Men det er en fin måte å få en del 'butts in seats' man ikke ellers ville fått.

LN-MOW burde sluttet å skrive etter første avsnitt; de to neste avsnittene er nemmelig det som danner grunnlaget for at TOS kan sette spørmålstegn ved kommentaren, og kritisere han. Og så fortsetter diskusjonen ut i det uendelige [les: latterlige] med at man ikke står for det man skriver... Som en lite reminder kan jeg vel si at 90% av kommentarene her er off track :p inkludert min egen.

Last edited:

Er de off track? De handler jo tross alt om SAS, og billett-kampanje. På en måte :p

Re: Diskusjon av dumping, konkurranse og prising SK-DY (var Tidenes største SAS-kampa

Som tidligere revenue manager så må jeg si at dette ER revenue management. Man har gjort en analyse av hvor mange seter man slipper ut (det er ikke free-for-all) og lagt seg på et fornuftig prisnivå. Man har en relativt kort salgsperiode (14 dager) og en reiseperiode som ligger langt frem i tid (oktober-mars, men julen som et hederlig unntak).

At Norwegian svarer er helt fair og forventet. DY kjører jo hvert år sin "bursdagskampanje" rundt 1/9, men det var vel litt overraskende at de slapp en teaser på den allerede nå. Spørsmålet er om ikke de får noen sure kunder som ikke finner 199-billettene (som ikke slippes fysisk før 6/9, at det står "Billettene vil være i salg fra i dag til og med mandag 6. september" betyr jo ikke at folk leser det)

"Prisdumping" er et sterkt ord, og SAS har tidligere blitt frikjent for prisumping i norsk rett, så det tror jeg vi kan scrappe. Det er snakk om seter som man (i følge revenue managements beregninger) i snitt ellers ikke ville ha solgt. Perioden november-mars (med unntak av julen og til en viss grad vinterferien) er jo uansett en dårlig periode for ferie/fritidsreisende, så å selge en haiug med seter lang tid i forveien er ikke nødvendigvis dumt. Man har en del seter solgt allerede, noe som gjør det lettere å styre opp yielden på det som er igjen av plasser når man nærmer seg avgang. Det er alltid enklere å styre yielden på flighter med bra belegg, enn flighter med dårlig.

Litt på siden, TOS, men man kan jo også påstå at pridumping er umulig å bevise - alt etter hvilken måte man beregner på. Jeg har tidligere sett en sak i USA der AA ble anklaget for prisumping, og saken ble avvist ettersom retten mente at man måtte seg på grensekostnaden. Grensekostnaden (kostnaden ved å (med samme produksjonskapasitet) å prousere én enhet til av et produkt/tjeneste er tilnærmt null ved flyseter. Flyet, crewet etc er der, og det koster kanskje en 50/100-lapp mer i fuel (ettersom catering nå mer eller mindre er borte) å produsere ett flysete til... Men, det er en annen diskusjon ;-)

Re: Diskusjon av dumping, konkurranse og prising SK-DY (var Tidenes største SAS-kampa

Du har misforstått, CK. DY-billettene til 199 har vært i salg fra første dag. Jeg sjekket BGO-TRD for september allerede da eposten fra Norwegian kom (i forgårs?), og det fins nesten 199-billetter hver dag på strekningen. Fortsatt.

"Prisdumping" er et sterkt ord, og SAS har tidligere blitt frikjent for prisumping i norsk rett, så det tror jeg vi kan scrappe. Det er snakk om seter som man (i følge revenue managements beregninger) i snitt ellers ikke ville ha solgt.

...

Litt på siden, TOS, men man kan jo også påstå at pridumping er umulig å bevise - alt etter hvilken måte man beregner på. Jeg har tidligere sett en sak i USA der AA ble anklaget for prisumping, og saken ble avvist ettersom retten mente at man måtte seg på grensekostnaden. Grensekostnaden (kostnaden ved å (med samme produksjonskapasitet) å prousere én enhet til av et produkt/tjeneste er tilnærmt null ved flyseter. Flyet, crewet etc er der, og det koster kanskje en 50/100-lapp mer i fuel (ettersom catering nå mer eller mindre er borte) å produsere ett flysete til... Men, det er en annen diskusjon ;-)

Bare for ordens skyld: Jeg har ikke hatt prisdumping (rovprising/predatory pricing osv.) i juridisk forstand i tankene i mine innlegg. Det jeg reagerte på var at enkelte syntes å mene at det var DYs kampanje/svar som var problematisk.

Hva angår rovprising så er det helt riktig at det er nesten notorisk vanskelig å avsløre. Primært pga at det helt sentrale for å avgjøre om det er predasjon er kostnadenes størrelse i forhold til prisene (og selv om prisene kan observeres så er ikke kostnadssiden like enkel å ha en objektiv enighet om og/eller observere). Det er en del europeisk rettspraksis på området som nok ikke alltid er i overenstemmelse med hva økonomifaget sier om predasjon og dets virkninger, men det er nå så. Nå husker jeg ikke detaljene i AA-saken, men det er nok ikke helt riktig at rettspraksis tilsier at det er grensekostnaden som prisene skal måles opp mot. Det riktige er at prising under gjennomsnittlig variable kostnader oppfattes som rovprising, men at dersom man uten videre skal gå home free så må prisene dekke gjennomsnittlig totale kostnader. Det er her uenighetene og diskusjonene som oftest finner sted i slike saker, f.eks. i forhold til å bestemme hva som er variable og hva som er faste kostnader (jfr. Haugesund-saken i Oslo Tingrett).

Last edited:

Naa er jeg ikke enig med deg i at LN-MOW hadde darlige argumenter...er kanskje ikke enig i argumentene...men de blir ikke noedvendingvis daarlige av denn grunn...:rolleyes:

OK, uttalelsen "dårlige argumenter" var kanskje litt sleivete. Jeg har rettet opp det.

SAS problem er at de forsöker kapre kunder på lengre sik med denne kampanje. SAS har for höyt kostnandsnivå i forhåll til NAS. Med å dumpe så ut så mange billetetter kommer yeilden å gå ned kraftig. Kortsiktig byr dette SAS på inntjenings problem. Forstår de som ikke er tilhengre av SAS pga av at det er skattebetalere som betaler. Er akkurat dette som provoserer meg.
Leste en kometarr om at SAS alldrig tidligere har har lagt ut så mye "billig" billetter

Last edited:

Skattebetalarna betalar inte SAS biljetter. SAS gjorde emissioner även med de privata ägarna. Om SAS skulle ha blivit betalt med skattepengar så skulle det ha kallats för statsstöd. vilket det bevisligen inte var. Tror faktiskt inte att intäkter ifrån statliga bolag kallas för skattepengar. Hela SAS emissionen för varje land har täkts utav intäkter ifrån övriga statliga bolag med råge.

Håller ikke med. Grunnene til at jeg mener dette er at om man igjen selger billetter for billig og evt tapper selskapet for penger(bruker av emisjonen pengene)
Hva skal man i såfall kalle dette om man må ha inn mere emisjospenger?

Håller ikke med. Grunnene til at jeg mener dette er at om man igjen selger billetter for billig og evt tapper selskapet for penger(bruker av emisjonen pengene)
Hva skal man i såfall kalle dette om man må ha inn mere emisjospenger?

Hvem sier at man selger for billig ? Disse setene som legges ut for salg selges det historisk lite av, saa dette er en vanlig maate aa oeke inntektene pa....ikke ulikt de kjemperabattene f.eks. BA har lagt ut Club World (ogsaa diskutert paa samme sider her paa forumet og flere har benyttet seg av dem) det dreier seg om aa selge de ekstra setene som eller sansynelig ville ha gaatt tomme (Merk. BA som har godt belegg i Club World til Seattle aaret rundt har ikke lagt ut seter til samme lave pris som SFO/LAX. Det samme gjoer SAS, det betyr ikke at man legger ut alle seter pa tilbud....og enden paa visa blir kanskje at 0 i inntekt erstattes med NOK 545 og det blir i de fleste tilfelle en positiv utvikling....

Veldig godt sagt, gamle ørn! Dette er ren revenue management. Det er bedre at setet varmes av en rumpe til lav pris enn at det er kjølig og tomt - eller for å si som salige Freddie "Asses over seats!" Det er det eneste som gjør at man tjener penger.

Bra initiativ av SAS. All "sutring" at det er skattebetalerne som betaler er i bestefall snakk mot bedre vitene. Det at en stat eier aksjer i et firma betyr ikke at det automatisk er skattebetalernes penger som går dit. Spesielt ikke når det er mange private eiere i samme selskap.

Veldig godt sagt, gamle ørn! Dette er ren revenue management.

Gamle ørn har sikkert et poeng, men det er nok ikke så enkelt for noen av oss utenforstående å vite om dette er ren revenue management, eller om det er noe annet. Vi kjenner ikke kostnadene, vi kjenner ikke etterspørselen/hvor mye ledige seter SAS ville fløyet med, osv. Det blir da gjetting på hvorvidt det er det ene eller det andre. Jeg registrerer imidlertid at det ikke er et uvesentlig antall billetter som legges ut, at SAS har hatt en relativt høy kabinfaktor i senere tid, og at SAS sannsynligvis enda har litt å gjøre for å komme ned på kostnadsnivået til konkurrentene. Hvorvidt denne kampanjen resulterer i at flere reiser eller at de reisende kjøper seg ned vites vel heller ikke, men vi får regne med at SAS vet hva de gjør.

Gamle ørn har sikkert et poeng, men det er nok ikke så enkelt for noen av oss utenforstående å vite om dette er ren revenue management, eller om det er noe annet. Vi kjenner ikke kostnadene, vi kjenner ikke etterspørselen/hvor mye ledige seter SAS ville fløyet med, osv. Det blir da gjetting på hvorvidt det er det ene eller det andre. Jeg registrerer imidlertid at det ikke er et uvesentlig antall billetter som legges ut, at SAS har hatt en relativt høy kabinfaktor i senere tid, og at SAS sannsynligvis enda har litt å gjøre for å komme ned på kostnadsnivået til konkurrentene. Hvorvidt denne kampanjen resulterer i at flere reiser eller at de reisende kjøper seg ned vites vel heller ikke, men vi får regne med at SAS vet hva de gjør.

Naa vet vi vel ganske mye;)...vi har jo hatt KGL's eminente statistikker over SAS sin overkapasistet i svaert lang tid...senset denne uken....med bruk av en -800 til Haugefjord med "kun" 79 mennesker....saa vi kan vel ane at en stor del av dette er seter som ville ha forblitt usolgt eller solgt senere til tilsvarende lave priser....Jeg tror ogsaa at en kampanje som dette kanskje myker opp myten om at SAS alltid er dyrest...og for en som har sett litt etter billetter i denne perioden saa ser det klart ut som dette er Revenue Management...fra London til Oslo og retur saa var disse prisene i de periodene jeg undersoekte helt klart lagt til avganger med lavt belegg, noe som en gammel billettpresse oern vet litt om...(blant annet fly svaert ofte operer tur/retur i et system :old )

Den store spørsmål er jo om SAS skaper med en slik kampanje virkelig en pluss på etterspørelsen. Dersom man ikke klarer dette, så blir dette bare en skifting av revenue til mindre yields.

Noen markeder viser betydelig overkapasitet. Å dumpe nå billetter på OSL-LHR er dumt fra min sikt, siden konkurransen i dette marked vil stige og dermed vil man ha ingen sjanse å jekke opp prisene i fremtida. Ryanair kommer med 10 ukentlige turer mellom RYG og LGW. Og dette har en effekt på pris-niveå.

Jeg mener at SAS burde heller vise sine produktfordeler og opptre i marked som produkt-leader. Selv etter gjennomført Core-SAS vil SAS ha enhetskostnader som ligger dobbelt så høyt som FR sine (her baserer jeg meg på SAS og FR sine egne respektive tall).

Man kan bare ønske SAS lykke til med denne strategi. Det er jo den samme som ble kjørt 2009. Hvor det endte sa vi alle... .

SAS er jo "product leader" i business-segmentet, det tror jeg selv Kjos innrømmer. Det er i leisure-segmentet SASsliter. Kjos & co har vært grisegode og fátt folk til å tro at Norwegian alltid er billigst (selv om de smarte sjekker begge to og srr på totalprisen inkl. gebyrene til DY), og det er idette markedet SAS med sine store kampanjer (dette er den sjette i rekken under samme konsept). Det med "en million seter" er jo en markedsgimmik. SAS har hatt stoee kampanjer før i min tid der vi aldri fortalte noen hvor mange seter det var snakk om, men vi har lart et og annet av bl.a. Ryanair, og 1 000 000 billige billetter skaper jo oppmerksomhet. Alt i alt er vel 1 million seter ca 40 fly om dagen i salgsperioden (tar forbehold om regefeil siden jeg ikke har excel på iPaden), og alle stene blir neppe solgt heller.

Fra en som har lett igjennom flere uker LON-OSL kan jeg understreke at SAS paa langt naer dumper dette markedet....du finner de billige billettene paa den foerste avgangen fra LHR om morgen ved 07 tiden....og tilbake til London paa siste avgang...resten av avgangene er 3-4 ganger saa hoey pris....

Naar det er sagt saa er jeg enig at SAS ogsaa maa komme med produktfordeler....foerst fremst faa ut noen seterader i de maskinene som er trangere enn trangest (har vel ikke sittet vaerre i noe fly noengang enn Air Europa maskinene til SAS) selv den lille italienerinnen satt ukomfortabelt der.....dette er opplevelser som faar en droemme om midtseter hos Southwest....:angry::drunk:

Fra en som har lett igjennom flere uker LON-OSL kan jeg understreke at SAS paa langt naer dumper dette markedet....du finner de billige billettene paa den foerste avgangen fra LHR om morgen ved 07 tiden....og tilbake til London paa siste avgang...resten av avgangene er 3-4 ganger saa hoey pris....

Jeg tok noen tilfeldige uker i oktober (det er vel okt-des, jan-mars som er reiseperiode), og finner priser ned i 514,- fra OSL-LHR på stort sett alle direkteavgangene til SAS. På returen fra London ligger prisene noe høyere, og synes å starte på 724 de dagene jeg har sett på. 514 en vei er ikke så dyrt. Om det er dumping skal ikke jeg ha sagt.

Jeg tok noen tilfeldige uker i oktober (det er vel okt-des, jan-mars som er reiseperiode), og finner priser ned i 514,- fra OSL-LHR på stort sett alle direkteavgangene til SAS.

Joda, men av forretningsreisende til London i Oktober et det svært få som allerede har booket billett. På mine turer med jobben vil jeg si det er ekstremt sjeldent jeg booker mer enn 1 måned i forveien

Joda, men av forretningsreisende til London i Oktober et det svært få som allerede har booket billett. På mine turer med jobben vil jeg si det er ekstremt sjeldent jeg booker mer enn 1 måned i forveien

De fleste forretningsreisende som booker så langt i forveien er vel uansett low yield.
En dag eller to på forhånd, da er prisen en helt annen hvis man skal ha den avgangen som er mest hensiktsmessig.

Det forstår jeg, men mitt innlegg var et svar til Avd Bainbridge som ikke fant billige billetter LON-OSL annet enn på de ugunstige avgangene. Det var ikke det jeg fant når jeg sjekket et utvalg av dager. Jeg regnet med at vi fortsatt snakker om kampanjen, og da må vi vel ut i oktober.

Back