Diskusjon av dumping, konkurranse og prising SK-DY (var Tidenes største SAS-kampanje)

Re: Tidenes største SAS-kampanje

Hmm...

SAS øser ut over en Million billig-billletter på marked. Hvordan passer dette til CoreSAS???

Man gjør samme feil som 1,5 år siden...

Rett og slett uffattelig at SAS brekker løs en ny priskrig i en situasjon hvor de har forsatt de høyeste kostnader.

Ingen tvil, gledelig for folk som skål reise og kan planlegge i godt tid. Men fra Revenue siden er dette en katastrofe. Her kannibaliserer man seg sitt eget marked og bør ikke undre seg dersom man får ikke prisene økt etterpå. Folk blir vant til billigbilletter og SAS vil være i nød også i fremtida å kaste ut altfor mange seter til priser hvor de egentlig ikke kan leve på.

Rett og slett uffattelig at SAS brekker løs en ny priskrig i en situasjon hvor de har forsatt de høyeste kostnader.

Dette er ingen priskrig, det er en kampanje. Dette er systemwide og er ikke rettet mot noe spesielt marked, som det ville være i en 'ordentlig' priskrig.

Derimot kan man sette spørsmålstegn ved DY's kampanje, som 'plutselig' dukket opp i går med priser som er lavere enn SAS sine. Ettersom SAS ikke har fulgt opp disse, har jeg vondt for å skjønne hvorfor dette kan ses på som priskrig.

Disse tilbudene trekker dessuten til en stor grad til seg reisende som ellers ikke ville booket SAS, og man holder nok igjen plenty seter til senere bruk og høyere priser. Men det er en fin måte å få en del 'butts in seats' man ikke ellers ville fått.

Last edited:

Derimot kan man sette spørsmålstegn ved DY's kampanje, som 'plutselig' dukket opp i går med priser som er lavere enn SAS sine. Ettersom SAS ikke har fulgt opp disse, har jeg vondt for å skjønne hvorfor dette kan ses på som priskrig.

Jeg klarer ikke helt å bli overrasket, irritert eller skuffet over at Norwegian setter i gang en kampanje som svar på at SAS går så bredt ut. Det ville heller vært overraskende, og egentlig ganske dårlig håndtert, om Norwegian kommer med et aldri så lite svar på SAS-kampanjen.

Jeg klarer ikke helt å bli overrasket, irritert eller skuffet over at Norwegian setter i gang en kampanje som svar på at SAS går så bredt ut. Det ville heller vært overraskende, og egentlig ganske dårlig håndtert, om Norwegian kommer med et aldri så lite svar på SAS-kampanjen.

Det er ikke det jeg kritiserer, men kommenterer at hvis noe skal kalles priskrig, så er det tilsvaret med lavere priser og ikke den opprinnelige kampanjen - som forøvrig heller ikke svarer på prissenkingen.

Det er ikke det jeg kritiserer, men kommenterer at hvis noe skal kalles priskrig, så er det tilsvaret med lavere priser og ikke den opprinnelige kampanjen - som forøvrig heller ikke svarer på prissenkingen.

Dette blir for dumt, Andreas! Du kan ikke seriøst mene at når SAS øser på med 1 millioner billige billetter så er det ikke et problem, men når DY svarer så er det priskrig....? Jeg har hørt noe liknende før angående DYs respons på SAS sin prisreduksjon, og jeg er like lite overrasket over at DY setter ned sine priser nå som da. SAS kan ikke seriøst forvente at DY og andre konkurrenter lar være å svare på en slik kampanje.

Om SAS faktisk mener at yield-presset er et stort problem så kan dette umulig være løsningen.

Disse tilbudene trekker dessuten til en stor grad til seg reisende som ellers ikke ville booket SAS, og man holder nok igjen plenty seter til senere bruk og høyere priser. Men det er en fin måte å få en del 'butts in seats' man ikke ellers ville fått.

Jeg ser at det er det SAS hevder, men jeg synes å ha registrert at SAS har hatt en nesten historisk høy kabinfaktor over en lengre periode nå. Jeg får det ikke til å stemme helt, men det kan selvsagt godt være at høsten ville resultert i lavere kabinfaktor uten en slik kampanje.

Les lenger opp - det er BU662 som kaller dette for priskrig. Ikke jeg ....

Hn...

Dette er ingen priskrig, det er en kampanje. Dette er systemwide og er ikke rettet mot noe spesielt marked, som det ville være i en 'ordentlig' priskrig.

Les lenger opp - det er BU662 som kaller dette for priskrig. Ikke jeg ....

Kall det hva du vil - du synes like fullt å hevde at det er et større problem at DY svarer på SAS sin system wide kampanje, enn at SAS kjører en slik kampanje. Du skriver at hvis noe skal kalles priskrig så er det nettopp DYs svar. Mener du seriøst at det er merkelig at DY svarer på dette, og tror du at dette kommer som en overraskelse på strategene i SAS? Hvis det kommer som en overraskelse så vil jeg gjerne tilby dem et lite oppfriskningskurs i konkurransestrategi.....;)

Nå trekker du det hele ut av sammenhengen .... :angry:

Jeg mener IKKE at det er merkelig at de svarer .. Det jeg sier som svar på at BU662 kaller SAS kampanje priskrig, er at hvis en av de to kampanjene skal kallers dette, er det den siste - ettersom deres laveste priser er 25% lavere ....

Nå trekker du det hele ut av sammenhengen .... :angry:

Jeg mener IKKE at det er merkelig at de svarer .. Det jeg sier som svar på at BU662 kaller SAS kampanje priskrig, er at hvis en av de to kampanjene skal kallers dette, er det den siste - ettersom deres laveste priser er 25% lavere ....

Jeg trekker ikke dine utsagn ut av sammenhengen. Essensen i det du skriver er helt uomtvistelig at DYs svar er et problem - SAS sin kampanje er ikke et problem. Misforstår jeg? Mitt poeng er at SAS må skjønne at DY svarer. Da blir det litt for dumt å skulle hevde at den som følger er den, om noen, som driver med priskrig, mens den som leder an ikke er skyldig i det samme.

Jeg trekker ikke dine utsagn ut av sammenhengen. Essensen i det du skriver er helt uomtvistelig at DYs svar er et problem - SAS sin kampanje er ikke et problem. Misforstår jeg?

Ja. Det jeg stiller spørsmålstegn ved er at SAS' kampanje kan kalles priskrig når konkurrentens tilsvar med lavere priser tydeligvis ikke anses som det samme .... Hvordan det vris til at jeg ser DY's prising som et problem, får stå for din regning ...

Ja. Det jeg stiller spørsmålstegn ved er at SAS' kampanje kan kalles priskrig når konkurrentens tilsvar med lavere priser tydeligvis ikke anses som det samme .... Hvordan det vris til at jeg ser DY's prising som et problem, får stå for din regning ...

Jeg skjønner at dette ikke er lett, men du skriver altså følgende:

Slik jeg leser dette setter du/man spørsmålstegn ved DYs kampanje (men du har tilsynelatende ingen problemer med SAS sin kampanje). Det er mulig at jeg overtolker deg litt, men jeg tolker altså dette til at du mener at DYs svar er et problem.

En priskrig trenger heller ikke å fortsett i en nedoverspiral i det uendelige. Jeg kaller ikke dette en priskrig selv om dette åpenbart ikke trekker prisene i riktig retning sett fra flyselskapenes side, men jeg stiller spørsmålstegn ved hvorfor DYs svar synes å være mer problematisk enn SAS sin kampanje. Et av mine poeng er også at dette kanskje ikke er svaret i et marked som sliter med sterkt press på yield'en. Her bidrar SAS, i mine øyne, til selv å øke dette yieldpresset.

Igjen - dette var KUN et svar på BU662's påstand om at SAS satte igang en priskrig ... Enhver annen fortolking om dyprere meninger får stå for innehaverens egen regning .....

MOW has left the thread .......

Og nytt av dagen er at det tordenvaeret kommer fra Tromsoe....:p

Og nytt av dagen er at det tordenvaeret kommer fra Tromsoe....:p

Det må være lov til å reagere på ensidig vinkling....;) Jeg innser imidlertid at det er bortkastet energi å fortsette den diskusjonen - dessverre i likhet med så alt for mange andre diskusjoner her.

Last edited:

For meg virker det ut fra priskallender og mottaker av nyhetsbrev som DY dumper prisene på de avgangene de uansett ikke får solgt alle seter, gjerne kort tid før reisedato.

SAS derimot går igjen ut med en flat pris kampanje med rabatt alle dager alle destinasjoner, denne gang hele 6 måneder frem i tid.

Hvor god revenue management er dette fra SAS?

Og SAS som trenger stadig hjelp fra eierne for å holde hjulene i gang burde holde seg for god til slike kampanjer som bare øker presset på bilettprisene.

Det må være lov til å reagere på ensidig vinkling og dårlige argumenter....;) Jeg innser imidlertid at det er bortkastet energi å fortsette den diskusjonen - dessverre i likhet med så alt for mange andre diskusjoner her.

Naa er jeg ikke enig med deg i at LN-MOW hadde darlige argumenter...er kanskje ikke enig i argumentene...men de blir ikke noedvendingvis daarlige av denn grunn...:rolleyes:

Back