Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Wf-pax

ScanFlyer Blue
Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Ja jeg vet det høres for godt til å være sant ut.
Men i løpet av våren er dette noe som trengs, på grunn av stor aktivitet i oljeindustrien utenfor Sandnessjøen (Norne og Skarv).
Flere supplybåter benytter Sandnessjøen til vaktskifte, og noen av arbeiderne kommer fra netopp Amsterdam!
Fra mars skal to store nederlandske fraktebåter være stasjonert i Sandnessjøen for å hente ut steinmasser, og på disse to båtene kommer de aller fleste arbeiderne Filipinene og Nederland. Det snakkes også for tiden at Sandnessjøen er aktuell plass for ett gassanlegg som er større enn dagens på Melkøya! Til våren er utvidelsen av rullebanen på Stokka ferdig utvidet til
1299 meter, så da er det vel kanskje Fokker 50 det er snakk om å sette inn?
Dere kan lese mer på: http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article3189517.ece
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Og kvifor skal dette vere ein spøk? Viss rutegrunnlaget er til stades, så er det vel ikkje noko i vegen for at ruta startar opp?
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Er det 1 april i dag?

BF:cool2

Nei det er det ikke!
Hvis du ikke har noe tro på denne ruten, så får du bare holde det for deg selv!
Hvis du hadde satt deg inn i all aktiviteten som kommer til å bli rundt Sandnessjøen de neste fem-ti årene, så hadde du også sett behov for en slik rute! Det vil bli ca. 700 nye arbeidsplasser i Sandnessjøen de neste fem årene..
De fleste innefor olje og gass-industrien og da er det behov for en slik rute for å få inn arbeidere DIREKTE til Sandnessjøen fra Midt-Europa.
Hvis de skulle ha kommet hit via Værnes så ville det ha blitt svært dyrt og upraktisk, og da måtte Widerøe ha satt inn flere fly på ruten eller brukt
Dash 8-300 mellom TRD og Sandnessjøen.

Noen som er såpass oppegående at de trur på en slik rute?:)
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Hvor lang tid vil en F50 bruke på en slik rute? Med såpass lav marsjfart vil det vel ta fryktelig dårlig tid?
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Det er vel mest snakk om mannskaps-charter, vil jeg tro, og ingen regulær ruteflygning. Uansett så er det bra at det kommer mer aktivitet til Sandnessjøen.
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Jeg vil tro at KLM ikke vil ta vekk potensielle kunder på AMS-TRD ruten
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Har F50 i det hele tatt range til å fly AMS-SSJ montro? Uansett, KLM har besluttet og fase ut F50 og erstatter den med Embraer.
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Har F50 i det hele tatt range til å fly AMS-SSJ montro? Uansett, KLM har besluttet og fase ut F50 og erstatter den med Embraer.

Såvidt jeg klarte å finne så har F50 iallefall 1100 nm range, noe som skulle være tilstrekkelig for AMS-SSJ (som i følge storsirkelmap'ern er 853nm). Det blir vel en tur på rundt 3,5 timer....?
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Takk TOS:) Jaja, minner meg om da Air Baltic satte opp F50 på strekningen Simperopol-Riga i fjor våres. Vi gledet oss til 2,5 timer med B737, kveldsflight, tidlig fremme i RIX. Vi endte opp med en 4 timers nattflight med F50 og ankomst 0330....Men bevares, fin tur, vi koste oss:D
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Bergen-Evenes i Fokker 50 er heller ingen fornøyelse...
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Trodde F50 var paa vei ut av KLMs flaate?

Det er jo ikke sikkert det blir KLM som flyr ruten en gang:)
Men hvis ruten blir en virkelighet (stor sannsynlighet), så har jeg tro på at man kan klare å fylle opp ett til to fly t/r i uka hvis det blir en 50-seter..
Mange reiseglade rundt om Sandnessjøen som vil benytte seg flittig av ett sånt tilbud;)
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Det nevnes ei rute fra Brønnøysund til Aberdeen i artikkelen. Kan denne brukes av vanlige passasjerer?
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Nei det er det ikke!
Hvis du ikke har noe tro på denne ruten, så får du bare holde det for deg selv!
Hvis du hadde satt deg inn i all aktiviteten som kommer til å bli rundt Sandnessjøen de neste fem-ti årene, så hadde du også sett behov for en slik rute! Det vil bli ca. 700 nye arbeidsplasser i Sandnessjøen de neste fem årene..
De fleste innefor olje og gass-industrien og da er det behov for en slik rute for å få inn arbeidere DIREKTE til Sandnessjøen fra Midt-Europa.
Hvis de skulle ha kommet hit via Værnes så ville det ha blitt svært dyrt og upraktisk, og da måtte Widerøe ha satt inn flere fly på ruten eller brukt
Dash 8-300 mellom TRD og Sandnessjøen.

Noen som er såpass oppegående at de trur på en slik rute?:)

Ingen grunn til å begynne å sutre for at noen har andre meninger enn deg! Og vi har jo forumet for at man skal drive med meningsutveksling, selv om du tydeligvis har misforstått når du ber meg holde mine meninger for meg selv!

Jeg tror absolutt ikke på at det vil bli startet rutefly mellom Amsterdam og Sandenessjøen! Til det er det ikke trafikkgrunnlag for. Om det kan bli snakk om charterflighter med arbeidsfolk som pendler, ja se det er en helt annen sak. Og det kan man vel snakke om å få til hvor det skal være!

BF:old
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Dette virker litt som dagdrømming fra lokalpressen og lokale politikere, men det er nå bare min mening.

Ellers må jeg si meg 100% enig med Bizflyer. Dette er faktisk et diskusjonsforum og da må man faktisk tåle at folk har andre meninger enn seg selv. Hvis ikke får man heller sitte i sofaen å studere navlen sin....
 
Last edited:
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Jeg har absolutt INGEN tro på at det noen gang blir ruteflyging fra SSJ til Amsterdam eller noen annen utenlandsestinasjon. Heller ikke fra BNN, MQN eller MJF kommer dette til å skje. Rett og slett for at det ikke finnes noe passasjergrunnlag. Det at rullebanen blir forlenget vil vel egentlig heller ikke bety så mye før Avinor investerer såpass mye at innflygingsutstyr , lys eyc blir tilpasset slik at det blir godkjent å ta i bruk hele banelengden.
En annen ting er at det ikke er fasiliteter i terminalen slik den er i dag, det er ikke tollere i Sandnessjøen ( de kommer på tilkalling fra Mo i Rana om det er noe spesielt).
I beste fall kan det komme en og annen charter slik det skjer i Brønnøysund, men jeg har mest tro på at det blir vanlig rutefly med flybytte i Trondheim.
Vi vil nok dessverre ikke se noen mulighet for slike ruter som det drømmes om her før vi har fått på plass Helgeland International som beskrevet her : http://forum.scanair.no/showthread.php?t=10693&highlight=Helgeland+International
 
Last edited:
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Uansett om det er behov for en slik rute eller ei, tror jeg KLM vil prioritere å bruke materiellet sitt på andre destinasjoner/frekvenser.
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Jeg har absolutt INGEN tro på at det noen gang blir ruteflyging fra SSJ til Amsterdam eller noen annen utenlandsestinasjon. Heller ikke fra BNN, MQN eller MJF kommer dette til å skje. Rett og slett for at det ikke finnes noe passasjergrunnlag. Det at rullebanen blir forlenget vil vel egentlig heller ikke bety så mye før Avinor investerer såpass mye at innflygingsutstyr , lys eyc blir tilpasset slik at det blir godkjent å ta i bruk hele banelengden.
En annen ting er at det ikke er fasiliteter i terminalen slik den er i dag, det er ikke tollere i Sandnessjøen ( de kommer på tilkalling fra Mo i Rana om det er noe spesielt).
I beste fall kan det komme en og annen charter slik det skjer i Brønnøysund, men jeg har mest tro på at det blir vanlig rutefly med flybytte i Trondheim.
Vi vil nok dessverre ikke se noen mulighet for slike ruter som det drømmes om her før vi har fått på plass Helgeland International som beskrevet her : http://forum.scanair.no/showthread.php?t=10693&highlight=Helgeland+International

I Mosjøen kan dere jo så vidt ta ned Dash8-100, det kommer selvfølgelig aldri til å skje der! Terminalen kan lett bygges om på under ett år, passasjergrunnlag er det jo hvis man får en flight i uka.. Når det er vaktskifte på de to nederlandske båtene som skal ha vaktskiftene sine i Sandnessjøen, så er det snakk om ca.25 stk som skal ned til Amsterdam for at de bor i Nederland eller for at de skal korrespondere videre med fly til andre land.
Da er allerede en 50-seter halveis fylt opp, og hvis man regner at folk fra Helgeland også benytter seg av dette tilbudet, så er det jo grunnlag!
Det sier jo seg selv at det ikke går ann å sende 25 stk med vanlig rutefly fra SSJ til TRD.
Å det er ikke aktuelt for firmaet å sende dem i busser eller tog, da blir det fly.
Er dere i Mosjøen litt negativ til utviklingen i Sandnessjøen, bare for at vi ikke støtter opp flyplass-alternativet i Drevja?
Vi er jo selvfølgelig ikke interreserte i å sitte på en buss i en time for å komme til nærmeste flyplass der vi nesten er garantert å møte på tett tåke, når vi har en flyplass det tar ti minutter å kjøre til i dag!
 
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

I Mosjøen kan dere jo så vidt ta ned Dash8-100, det kommer selvfølgelig aldri til å skje der! Terminalen kan lett bygges om på under ett år, passasjergrunnlag er det jo hvis man får en flight i uka.. Når det er vaktskifte på de to nederlandske båtene som skal ha vaktskiftene sine i Sandnessjøen, så er det snakk om ca.25 stk som skal ned til Amsterdam for at de bor i Nederland eller for at de skal korrespondere videre med fly til andre land.
Da er allerede en 50-seter halveis fylt opp, og hvis man regner at folk fra Helgeland også benytter seg av dette tilbudet, så er det jo grunnlag!
Det sier jo seg selv at det ikke går ann å sende 25 stk med vanlig rutefly fra SSJ til TRD.
Å det er ikke aktuelt for firmaet å sende dem i busser eller tog, da blir det fly.
Er dere i Mosjøen litt negativ til utviklingen i Sandnessjøen, bare for at vi ikke støtter opp flyplass-alternativet i Drevja?
Vi er jo selvfølgelig ikke interreserte i å sitte på en buss i en time for å komme til nærmeste flyplass der vi nesten er garantert å møte på tett tåke, når vi har en flyplass det tar ti minutter å kjøre til i dag!

Jeg unner enhver flyplass så mye trafikk som overhodet mulig, både rutetrafikk og chartertrafikk:D
Men, akkurat dette prosjektet her vil jeg betegne som drømmerier da det nok ikke vil bli satt opp en slik rute og gjort betydelige ekstrainvesteringer på et så tynt grunnlag dessverre.
Så lenge det ikke finnes en felles flyplass på Helgeland som kan erstatte de 3 små som ikke har utviklingsmuligheter der de ligger pga en kombinasjon av topografiske og befolkningsmessige årsaker, så vil vi nok ikke se noen stor forandring i rutemønstret. Sorry, men slik er det!
 
Back
Top