TCAS
ScanFlyer Crusty
Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?
Greit nok at F50 har god nok range til å fly AMS-SSJ, men det er nok dessverre i teorien. Legg til litt motvind, samt at man må ta hensyn til lang avstand fra SSJ for å finne passende lovlige alternates ved dårlig vær (kan være spesielt vanskelig på vinterstid). Fuelstop underveis vil da ikke være unormalt. Vi snakker nå om turen fra AMS til SSJ.
Så kan man se på hjemturen hvor man må ta hensyn til rullebanelengde i forhold til avgangsvekt, vind, vær- og føreforhold på banen. Jeg har ikke sett på F50 sin performance, men den er ikke veldig ulik andre tilsvarende turbopropeller. Resultatet kan være at man må gå med redusert vekt, og dermed velge mellom lite fuel og legge inn fuelstop på vei hjem, eller gå med færre passasjerer og mer fuel. Man må velge mellom to onder.
Ønsker selvsagt ikke SSJ noe vondt, men man må se litt på realitetene når man drømmer om fremtiden
Jeg vil heller se det som mer sannsynlig at Widerøe starter opp direkterute BNN - OSL igjen, og at ruta forlenges til SSJ. Da får man en rute med gode connections videre til AMS ut fra OSL.
Greit nok at F50 har god nok range til å fly AMS-SSJ, men det er nok dessverre i teorien. Legg til litt motvind, samt at man må ta hensyn til lang avstand fra SSJ for å finne passende lovlige alternates ved dårlig vær (kan være spesielt vanskelig på vinterstid). Fuelstop underveis vil da ikke være unormalt. Vi snakker nå om turen fra AMS til SSJ.
Så kan man se på hjemturen hvor man må ta hensyn til rullebanelengde i forhold til avgangsvekt, vind, vær- og føreforhold på banen. Jeg har ikke sett på F50 sin performance, men den er ikke veldig ulik andre tilsvarende turbopropeller. Resultatet kan være at man må gå med redusert vekt, og dermed velge mellom lite fuel og legge inn fuelstop på vei hjem, eller gå med færre passasjerer og mer fuel. Man må velge mellom to onder.
Ønsker selvsagt ikke SSJ noe vondt, men man må se litt på realitetene når man drømmer om fremtiden
