Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Re: Direktefly Amsterdam-Sandnessjøen?

Greit nok at F50 har god nok range til å fly AMS-SSJ, men det er nok dessverre i teorien. Legg til litt motvind, samt at man må ta hensyn til lang avstand fra SSJ for å finne passende lovlige alternates ved dårlig vær (kan være spesielt vanskelig på vinterstid). Fuelstop underveis vil da ikke være unormalt. Vi snakker nå om turen fra AMS til SSJ.

Så kan man se på hjemturen hvor man må ta hensyn til rullebanelengde i forhold til avgangsvekt, vind, vær- og føreforhold på banen. Jeg har ikke sett på F50 sin performance, men den er ikke veldig ulik andre tilsvarende turbopropeller. Resultatet kan være at man må gå med redusert vekt, og dermed velge mellom lite fuel og legge inn fuelstop på vei hjem, eller gå med færre passasjerer og mer fuel. Man må velge mellom to onder.

Ønsker selvsagt ikke SSJ noe vondt, men man må se litt på realitetene når man drømmer om fremtiden :) Jeg vil heller se det som mer sannsynlig at Widerøe starter opp direkterute BNN - OSL igjen, og at ruta forlenges til SSJ. Da får man en rute med gode connections videre til AMS ut fra OSL.

Ja, dersom det berre er 25 stk som skal fast ams-ssj, og "resten" skal fyllast opp av lokale pax, er denne ruta ikkje liv laga. Då er det sikkert enklare og billigare å ta vanleg rutefly ssj-trd-ams. Dette gjeng an å planlegge i god tid, så det burde vere null problem å få plass på flya.....

Har også hørt at det skal startes direkterute Sørkjosen - Narita, med japanere ene veien og representanter for OL 2018 den andre. De skal overbevice østen om at fisk og tran er bra( selv etter oppslagene om tran i VG).... :p :p :p :p

For ikke å snakke om den nye ruten Lista - Bangkok via Gullknapp!!

BF:cool2

Jeg skjønner meg ikke på Helgelandsfolket.. dere håper på noe annet enn lokalruter samtidig som alle 3 plassene (RA, ST og MS) kjemper fram sin egen "dårlige" plass. 1 time til flyplass er ikke mye, det er kort reisevei! Jeg kan vedde mye ære på at en ny flyplass med ILS og hele pakka på Drevja ville vært mye mer punktlig (i form av at flyene kommer ned..) enn Røssvold, Kjærstad og Stokka der det stadig vekk ikke er mulig å fly inn..

Når det gjelder charter til Brønnøysund, så er vel det stort sett Coast air (med JS31) som flyr til Værnes eller Kvernberget. En sånn flygning kan dere kanskje få en gang av og til.

Edit:
dersom noen skulle finne på å fly denne ruta kunne kanskje en avroliner vært tingen?

Air Baltic har flydd med F50 fra Riga til Flesland også..

Last edited:

Jeg skjønner meg ikke på Helgelandsfolket.. dere håper på noe annet enn lokalruter samtidig som alle 3 plassene (RA, ST og MS) kjemper fram sin egen "dårlige" plass. 1 time til flyplass er ikke mye, det er kort reisevei! Jeg kan vedde mye ære på at en ny flyplass med ILS og hele pakka på Drevja ville vært mye mer punktlig (i form av at flyene kommer ned..) enn Røssvold, Kjærstad og Stokka der det stadig vekk ikke er mulig å fly inn..

..

Det KOMMER en ny flyplass litt sør for Elsfjord og nord for Drevja ;-)
Ganske sikre kilder antyder på at Avinor nå ser med nye øyne på prosjektet nå, og med tunnell gjennom Toven, og en ny tunnell fra E6 rett mot ny terminal ved Drevvatn blir det mellom 30 og 45 min kjøring fra Mosjøen, Sandnessjøen og Mo i Rana. Jernbanen går rett forbi( må flyttes litt) hvor det er tenkt å legge ny fellesflyplass, og toget tar 22 min fra Mosjøen og 35 min fra Mo.
Passasjergrunnlaget for denne flyplassen vil komme på mellom 400-500.000 pax pr år, og da kan man begynne å snakke om andre typer ruter, selv om heller ikke da har jeg tro på AMS-Helgeland med KLM ;-)
Mer om dette på denne linken: http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article3190129.ece
Det spennende om dette lar seg realisere er om våre venner lenger nord vil legge inn sine økonomiske garantier i dette prosjektet om Avinor og storsamfunnet forøvrig ønsker å gå videre med dette.

Håper dine kilder har rett Farmer(!), selv har jeg bare hørt snakk om nye met-målinger.. For meg virker det mye mer fornufitig enn en masse lokalsatsinger..

Back