direkte London- Australia

cossie3

ScanFlyer Blue
Hei,

Søkt litt rundt. Har hørt fra noen flyfans at qantas, kjør direkte London- Australia. Finner ikke noe info om dette.

Har jeg hørt feil ? :)

Går nok ingen ruter nonstop fra Europa til Australia. Alle har en stopover i sør-øst Asia. Singapore, Bankok og Hong Kong er vel de vanligste.

LHR-SYD skulle vel kunne gå "greit" med en 77L men det er vel andre veien "problemene" oppstår om jeg ikke tar helt feil. Og siden hverken QF eller BA har satset på den så sier vel det sitt...

Via Doha klarer man seg med en mellomlanmding mellom Oslo og Australia. Hvorfor vil noe seg selv noe så ille som en transit via Heathrow er?

Via Doha klarer man seg med en mellomlanmding mellom Oslo og Australia. Hvorfor vil noe seg selv noe så ille som en transit via Heathrow er?

Jeg har gjort det flere ganger - gikk helt fint.

Forøvrig kan man også fly one-stop med Thai via BKK.

Er da ikke så ille det. For en flynerd er det få steder som slår LHR.
Dessuten er T5 absolutt ikke et dumt sted å connecte.

Riktignok må man til T3 for å connecte til Australia. Jeg har prøvd det, og det gikk også helt fint.

T5 har flere alvorlige logistiske feil.

Øhhhhhh? Jeg synes faktisk det er en ganske fabelaktig terminal, og velger denne hver gang det er mulig. Men så er dette kjempe OT.

Skulle ikke nye 787 klare LHR-SYD og retur i flg reklamen? Eller husker jeg feil?

T5 har flere alvorlige logistiske feil.

Jeg er nysjerrig på hva du mener med det.

De eneste logistiske feilene jeg har merket, er at man må ned, bort, tilbake opp igjen, og enda litt opp for å komme seg fra security til loungen (med gullkort slipper jeg den siste rulletrappa opp :p) - men det innbiller jeg meg ikke er noe problem for deg? Også har du gate A10 (bussgaten), men Doha - som du sammenlignet med - har såvidt jeg har hørt kun bussgater, så da høres det fortsatt ut som om LHR er å foretrekke, i hvertfall for min del.

Men kom gjerne med dine synspunkter på T5 - jeg personlig liker den terminalen godt.

Vi ankom T5 fra Pisa, og skulle videre til Manchester. Da måtte vi først gjennom en passkontroll med fotografering (av noe slag - a la det man må gjennom ved ankomst USA), for deretter å gå gjennom en normal sikkerhetssjekk. Dette var som transittpassasjer. Nesten like mye styr som om man kommer fra utlandet og skal videre innenlands på OSL. Eneste vi slapp var å hente ut baggasjen... ;)

Europa-Australia ville vel vært en så ultralang flight at jeg personlig hadde foretrukket å tatt en flight med en stopp underveis.
Selv LHR-SIN synes jeg er i lengste laget.

Pass på at dere ikke snakker forbi hverandre nå. Nonstop og direkte er ikke synonymer. Når dere skriver "stopp", så virker det som de fleste her egentlig mener "flybytte", ikke bare mellomlanding, som vi vel vanligvis forbinder med "stopp". Man kan altså fint fly direkte uten å fly nonstop.

Ville det vært trafikkgrunnlag for en nonstop mellom f.eks LHR og Australia?
BA og QF mellomlander jo i BKK/SIN/HKG og jeg har inntrykk av at en stor del av paxet har et av disse destinasjonene som endestasjon.
BA har jo også nedgradert den ene av flightene fra an 744 til en 772.
Så selv om det er er mulig å fly nonstop tviler jeg på at det ville vært økonomisk forsvarlig.

Det er i dag ingen nonstop rute mellom London og Australia. Det for for langt for dagens flytyper. I 1989 fløy imidlertid Qantas London-Sydney nonstop med en 747-400. Det var dog en testflight uten passasjerer og med en spesiell type flybensin.

Derimot er det netopp Qantas som opererer verdens lengste nonstop 747 rute. Den går mellom Sydney og Dallas.

Det er stor prestisje med å bli første selskap som kan tilby London-Australia nonstop. Først med leveranse av Boeing 787-9 blir det mulig. Qantas, Virgin Atlantic og British Airways i samarbeid med Singapore Airlines knives om å bli først ute. Best an ligger Virgin, men uansett greier ikke 787 lenger enn London-Perth nonstop.

Det er stor prestisje med å bli første selskap som kan tilby London-Australia nonstop. Først med leveranse av Boeing 787-9 blir det mulig. Qantas, Virgin Atlantic og British Airways i samarbeid med Singapore Airlines knives om å bli først ute. Best an ligger Virgin, men uansett greier ikke 787 lenger enn London-Perth nonstop.

London-Perth er kortere enn Singapore-New York som flys i dag, så hadde selskapene sett noen økonomi i dette, hadde ruten kommet tidligere med 77L. Kostnaden for å dra med seg så mye drivstoff blir veldig høy, man bruker mye drivstoff for å frakte mye drivstoff.
Med dagens oljepris tror jeg vi får se svært få langruter av den typen, en mellomlanding i Singapore gjør turen veldig mye billigere. En rute vil eventuelt bli veldig high yield, kun med business-seter, og dessuten undergrave yield på dagens ruter.
Skal Singapore fly nonstop mellom Europa og Australia? Det høres merkelig ut.

Back