Diners - slutt med gratis lounge adgang

Re: Diners - slut med gratis lounge adgang

Enig med deg, så langt det er mulig betaler også jeg med Diners selv om jeg kan benytte med av Star lounger.. Men denne gamle gubben har et spes forhold til Diners.
Fikk det i 1970, 41 år siden , som fattig studént , men banksjefen i Lillestrøm Sparebank trodde på at jeg en gang skulle få jobb :lol:

Hvorfor bruke diners når man får mer poeng og en bedre reiseforsikring med am ex?
Eneste grunnen jeg ser til å bruke diners, er når de har triple eller doble poeng. Mitt kort støver ned...

Vel, samler ikke poeng på creditcard kun UA/CO Onepass/Mileage Plus og bruker kun Europeiske i forsikring og betaler det i totalforsikringen hos IF på hus, heim, bil etc etc. Egentlig billig den..

Orker ikke tanken på å dra fram kvitteringer dersom skade ved forsikring via kort. Har hatt Amex men returnerer alle kort med årsgebyr.

Har heller intet årsgebyr på Diners, men det fortjener jeg vel etter 41 år :colgate:

He, he, forsikring, ble bevist med en ulykke i FLL for to år siden. Ingen spørsmål spurt fra Europeiske bortsett fra de ville ha flere regninger fra meg for extrautgifter. Og de sendte meg penger i tillegg til stort utlegg på Broward County Hospital i FLL.

EuroBonus blir kun avviklet, men det tar tid grunnet lasertoner og Economist.
Men nå etter noen tonere , så blir det vel en reise. Da er det helt slutt.

Har Trumf Visa, men aldri brukt det heller... Men kun vanlig "kolonialtrumf" som blir brukt, og sannsynligvis blir en dag tatt ut i cash.. Orker ikke gå via EuroBonus.

Cash is king også flybilletter...

Diners ser ut som en god løsning. Har per i dag ingen reiseforsikring. Har vell reist uten det de siste gangene. Da burde vell diners være ypperlig da det gir "gratis" reiseforsikring og gratis tilgang til lounger for kun 695,- i året.

Hvorfor bruke diners når man får mer poeng og en bedre reiseforsikring med am ex?
Eneste grunnen jeg ser til å bruke diners, er når de har triple eller doble poeng. Mitt kort støver ned...

Fordi AmEx har høy årsavgift

Heia.
Har ikke lest gjennom hele denne traaden, saa tilgi meg om dette har blitt nevnt foer, men jeg fikk en e-post fra kunderservice naa som bekrefter at ogsaa norske kortinnehavere vil maatte betale et gebyr for lounge-adgang fra 01.01.2012. Beloepet fikk jeg dog ikke opplyst.
Skuffende vil jeg si.

Last edited:
Hvilket alternativt kredittkort bør man da satse på?

Kanskje en kombinasjon av kort med gratis årsavgift:

Twocards - 4% bonus på flybilletter.
Remembercard - billig egenandelsforsikring for de som leier bil og ikke har Amex Platinum eller annet kort som gir denne forsikringen.
Trumf Visa - grei opptjening av EB poeng.

Jeg har alle tre og (mis)bruker de til det jeg trenger de til.

Trenger ett kredittkort som gir opptjening av Eurobonuspoeng. AmEx er for dyrt og Visa er ikke kredittkort. Og Terra holder jeg meg unna.

Som jcnorway er inne på så er Trumf Visa et kredittkort, og på vanlige kjøp er poengopptjeningen nesten som Diners og nesten 40% bedre enn SAS-Mastercard

Forstår at dette er dyrt for Diners, men samtidig har dette vært eneste elementet som "folk flest" kjenner til. Jeg kjenner mange som har Diners for loungene, og de vil nok revurdere om man trenger å betale nesten 700 kroner for et kort uten særlig differensierende tjenester.
De tar dermed en ganske stor risiko med å innføre betaling for Lounge-adgang, og jeg håper virkelig at de har undersøkt godt i forkant.

Jeg for min del kommer nok ikke til å si opp Diners siden det er gratis for meg, men med få brukersteder og manglende lounge-tilgang ser jeg ikke oppsiden med Diners lengre.

Som jcnorway er inne på så er Trumf Visa et kredittkort, og på vanlige kjøp er poengopptjeningen nesten som Diners og nesten 40% bedre enn SAS-Mastercard

Kombinasjonen Trumfvisa og Am-Ex gir maksimalt med poeng, bøttevis med brukersteder, mulighet for å kjøpe loungetilgang gjennom PP, gode reiseforsikringer og totalt sett en overkommelig årsavgift.

SAS master og SAS diners støver ned, ingen fornuftige grunner til å bruke de lenger. Så lenge de er gratis beholder jeg de, men å betale for de kommer jeg ikke til å gjøre.

Da blir det oppsigelse fra min side også. Det de gjør nå er nesten det samme som å be folk om å bytte til Amex.

Man må bruke over 567000 i året over AmEx for at det skal lønne seg å få 6% bedre opptjening enn Visa Trumf for 1700 kr. Det burde gjøre kortet uaktuelt for de som kan regne.

Er det andre land hvor Diners vil beholde loungeordningen? Man kan muligens få kort der.

Man må bruke over 567000 i året over AmEx for at det skal lønne seg å få 6% bedre opptjening enn Visa Trumf for 1700 kr. Det burde gjøre kortet uaktuelt for de som kan regne.

Forskjellen mellom kortene er mer enn bare bonuspoeng-opptjening.
Synes det er litt drøyt å påstå at alle som velger å ha am ex er dårlige i matematikk.

Forskjellen mellom kortene er mer enn bare bonuspoeng-opptjening.
Synes det er litt drøyt å påstå at alle som velger å ha am ex er dårlige i matematikk.
Beklager om jeg uttrykte meg uklart. Om man velger AmEx kun pga. poengopptjening så har man ekstremt høyt forbruk over kortet eller så er man dårlig i matematikk.

Jeg har ikke sett noe annet AmEx har som gir verdi for meg og som jeg ikke får gratis andre steder.

Back