DHC-8 OY-KCH

Har også hørt at det koster det samme å drifte en 400 som en 300, og det er vel mange flere faktorer enn kun fuelkostnader man må se på. Selv om fuelforbruket er høyere, så veier det kanskje opp mot hastighet om man begynner å regne på strekninger på over 1 time, som TRD - CPH, TRD - TRF etc? Og høyere hastighet betyr kanskje at maskinen kan rekke å fly ett ekstra leg pr. dag, altså bedre utnyttelse av maskinen pr. døgn. Kan også regne med at vedlikeholdskostnadene ser annerledes ut på en 400 i forhold til 300.

Vi får stole på at blårussen har regnet på alle faktorer :)
 
Kan sikkert regne mye fram og tilbake, men jeg tillater meg likevel å stille meg tvilende :) Hos oss kommer vi allefall til å beholde 300ene i overskuelig framtid siden det rett og slett ikke er behov for Q400 på mange av strekningene. Det er klart at kapitalkostnadene også inngår i disse regnestykkene hos oss, men likevel. Jeg spurte om dette for en stund tilbake og fikk beskjed om at den hos oss ihvertfall er endel dyrere i drift.
På strekninger rundt en time vil du være ca. 10-15 min. raskere med en Q400 i forhold til 300, så du har mulighet for å ta inn endel i løpet av en dag. På den annen side går det fort 10 min. ekstra i turn-around hos oss, men der er det nok store forskjeller på hvilket nivå selskapene legger seg med tanke på cleaning, service etc.

Har omtrent samme fuel-flow på en Q400 motor som 2 i 300 :)
 
Originally posted by OJB

Er det kjent hvilke 3stk -300 som skal fases ut?

Noen egnede kandidater er vel LN-WFB, LN-WFC, og LN-WFH.. Dette er de tre eldste 300'ene i flåten, med henholdsvis 14, 16, og 16 år på vingene...
De to første er jo ikke engang lakket om til de nye fargene, så de stiller vel sterkt...
De to sistnevnte er jo faktisk de eldste flyene WF har, sammen med en av 100'ene...

Hørte jo også for en stund siden at noen av 100'ene begynner å nærme seg tidlig pensjon i form av cycles...? Det må kanskje gjøres utskiftninger i blant de små også i nær fremtid?
 
Originally posted by KennethGS
Hørte jo også for en stund siden at noen av 100'ene begynner å nærme seg tidlig pensjon i form av cycles...? Det må kanskje gjøres utskiftninger i blant de små også i nær fremtid?

Ikke snakk om utskifting ennå, men en oppgradering. Første 100-maskin skal visstnok få nytt understell etc. i løpet av vinteren/våren slik at livet forlenges med nye 4-5 år. Så om 2-3 år må man vel begynne å se på arvtakere.
 
Originally posted by LN-BRK

Originally posted by F35Landing

WF får to 400-er til neste år, én fra SAS og én via fabrikken (brukt og oppdatert visstnok).
Det sier nå ryktene på line i hvertfall:)

Det er vel ikke lenger bare et rykte, men et bekreftet rykte. Samtidig som 2 stk 400 tilføres, så fases det ut 3 stk 300. Maskinen fra fabrikken skal være en av de første Q400 som ble produsert og som fabrikken brukte som testmaskin.

Kan det være c/n 4004 som hadde reg. C-GIHK?
 
Hvor kommer disse 400-maskinene til å få base og hvilke ruter kan det tenkes at de skal bli brukt på?
 
300'ene de erstatter har jo i hovedsak base på Torp, og de eksisterende Q400'ene har jo base på Torp, så det er vel overhengende fare for at de ender opp der de også, med dertil tilhørende ruter...
 
Originally posted by KennethGS

Originally posted by OJB

Er det kjent hvilke 3stk -300 som skal fases ut?

Noen egnede kandidater er vel LN-WFB, LN-WFC, og LN-WFH.. Dette er de tre eldste 300'ene i flåten, med henholdsvis 14, 16, og 16 år på vingene...
De to første er jo ikke engang lakket om til de nye fargene, så de stiller vel sterkt...
De to sistnevnte er jo faktisk de eldste flyene WF har, sammen med en av 100'ene...

Hørte jo også for en stund siden at noen av 100'ene begynner å nærme seg tidlig pensjon i form av cycles...? Det må kanskje gjøres utskiftninger i blant de små også i nær fremtid?

To av -100'ene er omtrent så gamle som det der,ikke bare en.Det er LN-WIP fra 1990 og LN-WIR fra 1991.
 
Originally posted by KennethGS

300'ene de erstatter har jo i hovedsak base på Torp, og de eksisterende Q400'ene har jo base på Torp, så det er vel overhengende fare for at de ender opp der de også, med dertil tilhørende ruter...

I hovedsak Torp ja,men LN-WFH har jo "bodd" her i Tromsø mer eller mindre hele tiden siden Widerøe overtok Norlink rutene.De har jo rullert flyene rundt,men det er -WFH som har vært her mest.Forøvrig har f.eks LN-WFO nesten ikke vært å se her oppe.Den kan i allefall kalles en sjelden gjest.
Så en Q400 burde jo få Tromsøbase med dertil tilhørende ruter.....:smile2
 
Originally posted by Blubird

Ser vi OSL-GOT med Q400-maskinell?

Nei, ikke i overskueløig fremtid, selv om det nok hadde vært fint med 26 ekstra seter på flere flighter. Årsaken er at i WF kan pilotene fly enten Dash 8-100/300 eller Dash 8-300/400 - men ikke 100/400. Pilotene på WFs OSL-base flyr Dash 8-100 til vestlandet og Dash 8-300 til GOT. Skulle man hatt Q400 på OSL-GOT måtte man hatt to pilotkorps - og dét blir dyrt.
 
WF's Q400 skal nå opp til 78 seter, altså to mer enn i dagens konfigurasjon. Det er forøvrig max seating på Q400.
 
Fyttirakker'n , det blir trangt. Da blir det slik å bruke WF SVG-ABZ for mitt vedkommende.
 
Originally posted by OJB

Fyttirakker'n , det blir trangt. Da blir det slik å bruke WF SVG-ABZ for mitt vedkommende.

Pitchen blir den samme, de ominnreder bakre galley slik at det enkelt blir plass til en rad til:D Pitchen er forøvrig meget bra på Q400:exclamati
 
Back
Top