• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Detaljer om LN-VID Pilatus Turboporter: Havari 1968

seilfly

Infrequent traveller ;-)
Jeg etterlyser detaljer om LN-VID sitt havari i 1968 eller deromkring. Det står om dette på kjevik.dk/no-flytransport.htm men det står ingen detaljer rundt havariet
 
LN-VID-1967.jpg
 
Jeg var tilstede da LN-VID havarerte på Hamar. Flyet gjorde en dårlig landing, og etter første møte med rullebanen ble det gitt full throttle og flyet steg bratt opp før det stallet og flikket og traff bakken vest for rullebanen der gjenvinningsstasjonen er i dag. Så vidt jeg husker var konklusjonen at haleflaten stallet. Porteren ble ved siden av fallskjermflyging brukt til skoggjødsling og oppdrag på Grønland i forbindelse med berging av en BN Islander der oppe. Har et bilde av vraket ett eller annet sted.
A/S Flytransport kjøpte en ny Porter som også havarerte på Hamar, Jeg var også tilstede da. Flyet kom inn for landing fra nord, og i en høyde av 8-10 m reverserte piitchen til full fin. Det vil si full revers på denne maskinen. Resultatet var at flyet falt nærmest loddrett ned på plassen. De to ombord kunne krabbe uskadet ut av vraket. Årsaken var en feil ved pitchkontrollen
 
Artig at det dukker opp øyenvitner til disse hendelsene på 60-tallet!

Ja, selv denne diskusjonstråden begynner å bli gammel.
 
Back
Top