• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Det var tider det var stass å reise!

C172

ScanFlyer Gold
Det var tider det var stass å reise!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=151607

Re: Det var tider det var stass å reise!

Endelig et bra tiltak av VG...

Synes nå fortsatt det er stas å reise... I april bærer det ut på langtur igjen og som alltid gleder jeg meg stort.

Hvem sier at det ikke er stas å reise? Man ikke velge Ryanair.

De fleste sier det ikke er stas å reise nå etter hva jeg oppfatter ihvertfall.
For den vanlige mann i gata er det å fly omtrent det samme som å ta ferge eller tog.
Det finnes noen entusiaster som fortsatt synes det er en stor opplevelse å fly. Akkurat slik det gjør med tog-entusiaster og båtfolk. Flyets storhetstid er borte. Bortsett fra transportbehovet selvfølgelig.

Vik fra oss, du sviker, imm!!!!

Må du komme og realitetsorientere oss på denne trettendagen?

Selvfølgelig har du helt rett. Det er ikke mye stas å reise. Jeg har hatt jobber med noen hundre reisedøgn i året - og det betyr forskjellige steder og hoteller. Det er da du oppdager hvor luksuriøst det er å sove i sin egen seng hver natt. Legger vi på det ekstra stresset som er med sikkerhetskontroller på alle lufthavner og lange innsjekkingstider osv så legges terskelen for forretningsreiser høyere. En typisk uke for meg en periode så slike ut: Oslo-Antwerpen, mandag: jobb i Antwerpen, siste fly Brussel-Oslo (forsinket). Jeg rakk siste fly til Trondheim. Det gjorde ikke bagasjen. Tirsdag: på jobb i Verdal'n kl 0800 (kledd for Belgia - kulturkollisjon deluxe!). Fly til Oslo på kvelden hvor jeg ble gjenforent med bagasjen. Onsdag: Jobb i Oslo :clap Torsdag: første fly til Brussel og Antwerpen - siste fly hjem fredag.

And now for the quiz: Hva mangler i denne oppstillingen? Nemlig! Fritid.

Jeg gjør nå hva jeg kan for å få oppdrag innen "gangavstand" hjemmefra.

Forretningsreiser og fritidsreiser er to ganske forskjellige ting...

Man kan selv påvirke en reise i relativt stor grad til å bli så luksuriøs som man bare ønsker. Det finnes flyselskap der ute som tilbyr annet enn monkey class. Det finnes fergeselskaper som tilbyr ikke bare et sete med belte, men også suiter. Det finnes komfortable togkupéer. Sikkerhetskontrollen er der for vår eget beste, og kan vanskelig gjøres noe med. Hvis man vil ha luksus, så må man være forberedt på å betale for det.

Hehe, sorry LN KOG, jeg glemte hvem jeg skrev til... dagens tabbe, eller hva?

Jo, fritidsreiser og businessreiser er to forskjellige ting. Men jeg ser ikke det helt glamorøse å sitte på med Spanair eller My Travel Airways på vei til Mallorca heller.
Men bevares, det er sikkert gøy å reise på Upper Class hos Virgin Atlantic, og få body massasje ombord, gode drinker, og god mat. Men det koster noen titusner av kroner, og jeg vil nå heller ha massasje hver dag i 14 dager, og gå ut på de fineste restauranter som finnes (og hvor smaksorganene er mer intakte enn i 12.000 meters høyde). Men bevares, valget er fritt, noen velger det ene, andre det andre.
Men glamorøst å fly? Nei den tiden er forbi. For 99,5% av alle folk.

Jeg er så enig, imm! Og jeg ser egentlig ikke så stor forskjell på business- eller fritidsreiser heller. I begge tilfeller vil jeg gjerne komme fram så fort som mulig til bestemmelsesstedet, - og heller bruke pengene der enn på Boeing-bussen eller Air-bussen! :D

Noe heeelt annet er det jo om fritidsaktivteten i seg selv er å fly/være med i fly - uten sikkerhetskontroll, koffert, kabinpersonale, autopilot og beregnet ankomsttid. Gjerne med stempelmotor/stjernemotor(er), god tid og kamera! :clap

Interessant problemstilling. Selvsagt stort skille mellom de som resier mye i jobben og de som reiser stort sett i fritidssammenheng. Jeg synes fortsatt det er stas å reise - f.eks. å føle forventningene til en stor reise, som kuliminerer på flyplassen i det man sjekker inn, går gjennom sikekkerhetskontrollen og befinner seg i "ingenmannsland" mellom hjemland og utland. Dette er jo indivuduelle oppleveler.

Men det som kanskje har forandret seg mest de siste 20 årene er jo at svært mange har vært "overalt" - og at ingen - absolutt ingen - synes det er spennende å høre hvordan man har hatt det i Rio de Janeiro eller Beijing - enten har de man snakker med vært der før, eller så har man hørt om noen som har vært der før... (bortsett fra den en på jobben da som i hver eneste lunsjprat på jobben refererer til den gangen han var på Rodos..)

Ja, tidene forandres.
Jeg husker jeg var på min første sydentur da jeg var ti år gammel. Det var i 1978. Da var jeg den første i klassen som hadde vært i "syden", og jeg fikk i en skoletime fortelle om turen. I dag har hver andre tiåring vært både i Thailand, og gjerne et par tre andre steder. Ting er ikke like spennende lengre.
Min neste tur blir sansynlig vis til Afrika. Og det blir spennende. Både med tanke på reisemål og fly!

Så kan man jo slippe å reise med charterselskap selv om man reiser på fritiden...:D

Back