Det var da som bare F..... - Seattle-julebordet 2011

Discus

Galley Slave
Staff member
Medlem
Julebordet i Seattle 2011 er bakgrunnen for turen, omveien via SFO var pga. vesentlig billigere billetter den veien, som faktisk var køfri.

Hadde ikke store planer om å skrive en TR av BA-flygingene denne gangen siden de etter hvert fortoner seg ganske likt. Men skjer det noe så blir det vel litt skriverier, og så skjedde det litt av hvert og veldig lite gikk ihht planen. Det var da som bare F..... Frem med penn, papir og kamera. :USA

Helt standard morgenprosedyre, men i det jeg skulle reise hjemmefra så jeg en mail der første skjær i sjøen hadde dukket opp. En flykansellering innenriks i USA. Avgang kl. 9 fra Oakland (via Oakland til SEA) var kansellert og jeg var flyttet til kl. 7 avgangen - NEI! Det går fly jevnlig fra OAK til SEA så å stå opp midt på natta var uaktuelt. :angry:

OSL-LHR BA761, A319, 2F, est. 1:50t

:posty: Security på OSL var minimalt befolket - effektiv køtid: 2 minutter

Kom meg inn i OSL-loungen og fikk frokost og nett-kontakt, og fyrte opp Widerøe-chaten der en hyggelig dame kunne svare at de hadde sett at det ikke var en gunstig tid, og hadde booket meg om til kl. 9 flighten (direkte OAK-SEA) - god service og det var bare å luske til gaten. BA761 boarder ofte tidlig, det gjorde de i dag også. APUen var ikke frisk, så selv om vi lukket dørene 10 minutter før adgang ble det push først 45 minutter senere pga. manglende bakkeutstyr til start. En rask dusj på vingene og vi var på vei mot London. Ble et par strafferunder og på gate 15 min etter rute. Standard varm frokost og ingen ting annet spesielt å melde om flighten. 7 rader C-seter (8 av 14 belagt), rundt 70% belegg bakerst.

Kom inn på gate 20-et-eller-annet og jeg siktet mot Flight Connection Center, så an situasjonen før jeg kastet meg inn der (er det kaos og kø er det ofte raskere å gå gjennom immigrasjon og inn Security South). FCC var helt tom(!) så jeg siktet på den, opp rulletrappen og så to ting. De "smarte" maskinene som automatisk transporterer trauene til startpunkt ifbm. røntgen var byttet ut med samme opplegg som på OSL, noe som fikk ting til å flyte. Det andre var to personer i kø :wow: og jeg var gjennom på to minutter.

:posty: Akkumulert effektiv køtid på turen: 4 minutter

Re: Work in progress...do not touch

LHR-SFO BA285, B747-400, 62A, est. 10:30t

Hadde (overraskende nok) fått gate på boarding-kortet jeg plukket ut på OSL (veldig uvanlig), det hadde ikke kommet opp noe på skjermene så jeg siktet mot lounge syd for en dusj m.m., og spurte i resepsjonen om B35 stemte med realitetene - det gjorde det. Da siktet jeg mot lungen i B-piren og en dusj der. Ble lite tid til lounging da flyet straks var klar til boarding etter at skroget (undertegnedes) var rengjort.

Tasset ned til B35, siktet på Fast Track og møtte damen i skranken. Hun scannet BP og det lyste rødt. Det hender det gjør det når man eks. kommer inn fra Oslo og passet ikke har blitt registrert under veis. Men hun plukket opp et BP og sa "you have a new seat" Men som pokker også, er det et eller annet par som vil sitte ved siden av hverandre, jeg hadde jo valgt 62A - et av to favoritter (tenkte jeg) :( "We have moved you to First - enjoy your trip". 5K Kanskje 62A ikke er favoritten lenger? "invol u/grade du oversale" står det på boardingkortet, en tekst jeg har sett noen ganger før (men da fra Y+ til C) :colgate:

Rettelse: LHR-SFO BA285, B747-400, 5K, est. 10:30t

Kom ombord og svingte til høyre - dagens andre overraskelse - New First Cabin :colgate: Det lå pledd, puter, headset og tøfler klart på fotstøtten. Drikke ble tilbudt, og jeg tok en ferskpresset appelsinjuice som ble servert med en appelsinskive.

190120111161.jpg

Andre valgte champagne (Tattinger Brut 2004) eller andre drikker. Når det var tomt ble det tilbudt påfyll - var en som rakk tre glass champagne før pushback. Mellom drikkeservering kom også crewet rundt og spurte om hvilken størrelse pysjamas man ønsket, og den ble servert på et "sølvfat" sammen med toalettsaker.

190120111175.jpg

Bildet av toalettsakene nedenfor er tatt på hotellet etter ankomst

190120111188.jpg

Folk kom seg ombord innen avgangstid, men det var noen kuldegrader og man hadde konkludert med at vi trengt litt de-ice på vingene så det tok litt tid. Purser kom rundt og håndhilste på samtlige og småpratet litt samtidig som menyer ble delt ut.

190120111167.jpg

Pushback ble rundt 30 minutter etter rutetid, vi måtte ned i feil ende på LHR og det var som vanlig litt kø så vi var i lufta en time etter rutetid. Men med en flytid på 10:30t og god pleie i snuten på jumboen så bekymret jeg meg ikke. Etter avgang kom de rundt og spurt om hva man ville ha å spise, samt hva man ville ha å drikke før maten. Det ble det obligatoriske - GT og litt nøtter sammen med en varm klut.

190120111173.jpg

Etter en stund kom de rundt og begynte å dekke på med bestikk og annet tilbehør. Servietten kom ikke som en rull med belte, men ble plassert i fanget av kelneren. Bordet var stort, men hadde en liten konstruksjonsfeil - det er veldig glatt med duken på. Purseren kunne trikset - man sikrer duken med lokket til hullet der bordet bor når det ikke er i bruk (se til høyre på bildet)

190120111178.jpg

Spørsmål om man ville ha en liten lakse-sak før det som stod på menyen - ja takk.

190120111179.jpg

Det ble hvitvin til forrettene - husker ikke hvilken type jeg tok. Vinen ble også servert som på restaurant - trekke opp flasken, en liten smak, "ja takk", og så skjenke. Til forrett ble det Smoked chicken and quail egg terrine with wlnut crumble and anchovy mayonnaise. Kan også nevne at jeg stod over salat og suppe som de også forsøkte å pushe som forrett.

190120111180.jpg

Crewet passer på når man er ferdig og rydder bort før de kommer med nytt, med en liten pause mellom. Hovedrett ble British Airways Classic Braised Herefordshire beef with pie of mushrooms Diane and pureed potatoes.

190120111181.jpg

Som vanlig hos BA så smakte maten (både forrett og hovedrett) mye bedre enn det ser ut som. Til hovedretten tenkte jeg det var på tide med rødvin, noe purseren også regnet med at jeg ville ha så den var nærmest på vei når jeg ba om det.

Dessert ble tilbudt, men jeg var så mett at jeg tenkte bare jeg skulle skylle ned resten av rødvinen med litt ost. Ikke veldig spennende ost, men det var noe cheddar-saker som luktet en del der.

190120111182.jpg

Re: Work in progress...do not touch

Kaffe og sjokolade stod jeg over - det var på tide å teste pysj og seng. Og mens jeg skifter til pysj og tar meg en lur kan dere kikke litt på kabinen:

190120111163.jpg

190120111185.jpg

Den runde knappen er ikke volumkontroll, men setekontroll. Ellers kan man justere bord-lampen trinnløst, heve/senke gardinen og skru de to leselysene i taket av/på individuelt.

190120111162.jpg

Garderobeskap i stollommen stolryggen foran, med kleshenger og plass til sko nederst.

190120111176.jpg

Samme IFE-opplegg som på resten av flåten, med touch-screen og håndkontroll. Store fines skjermer, som også muliggjør at man ser på flightinfo samtidig med andre ting (kun på New First)

190120111177.jpg

Mitt lille krypinn:

190120111183.jpg

Sånn - da har jeg fått 5 timer på øyet og skiftet tilbake. Toalettene er standard størrelse og ingen ting å skryte av. Bestilte en kopp kaffe for å våkne opp, og fikk en kopp nytraktet kaffe av type Nespresso (de tilbyr også espresso og cappuccino)

Vi nærmet oss San Francisco (ja, egentlig gjorde vi jo det hele tiden), og det gjenstod et måltid. Tradisjonell BA-kost: Afternoon tea: Scones served warm with clotted cream and strawberry preserves.

190120111184.jpg

Ja, man kan ikke klage - eneste "Utfordringen" er at det er få steder å putte småting under take-off og landing da man ikke får ha ting på gulvet. Skapet i stolen foran er eneste sted, men der får man eks. ikke inn en litt stor PC-veske.

Tipper det var 100% fyllingsgrad på denne turen- jeg var aldri lenger bak enn på toalettet, et sted går grensen for hvor langt bak man vil gå i pysj og tøfler :lol:

Landet i SFO på 28 20 minutter etter rutetid, og taxet en liten stund inn i kroken der BA holder til (fast gate). Var blant de første av flyet og siktet mot immigration - der var det folketomt og fritt valg blant 15 luker så det var gjort på et blunk og samme med customs (hadde bare håndbagasje). Var utenfor terminalen 8 minutter etter at døra på flyet ble åpnet. Deretter ble det BART inn til byen og et snaut døgn i San Fracisco.

:posty: Akkumulert effektiv køtid på turen: 5 minutter

Last edited:
OAK-SEA AS357, B737-800, 25A, est. 1:44t

BART+ AirBart (aka buss) til OAK fra San Francisco. Hele turen tok rundt 40 minutter og kostet USD 7

OAK er ikke veldig stor flyplass, terminal 2 okkuperes av Southwest, alle andre selskaper er på terminal 1. Tok 6 minutter fra jeg gikk av bussen til jeg var på innsiden av security og kunne kjøpe meg en bøtte med morgenkaffe hos Starbucks.

:posty: Akkumulert effektiv køtid på turen: 8 minutter

200120111189.jpg

OAK har på linje med SFO og SEA gratis WiFi så jeg benyttet anledningen til å teste dette siden det ikke var veldig mye å se på. Mye Southwest og griser som kom og gikk, HA var der med en 767 til HNL og AS skulle sende også sende en 737 til øyene i vest. FedEx var travelt opptatt på morgenen, tror det var 2 x A300 og 3 x DC10 (el.l. familie) der.

200120111192.jpg

Jeg skulle egentlig fly Horizon og Q400 OAK-PDX.SEA, men det flyet var kansellert så jeg ble booket om på AS357 direkte til SEA. Avgangstiden var den samme så greit nok selv om det da ble en litt kjedeligere tur.

Boarding startet rundt 40 minutter før avgang i kjent amerikansk stil. Først rullestoler, så førsteklasse, så de med gullkort her og gullkort der osv. osv. inntil boarding by seatrows. Jeg hadde valgt sete 25A - vindu er alltid kjekt, og med sete et stykke bak kommer man seg ombord og får sikret plass til trillekofferten. Kombinasjonen amerikanere på tur, betaling for checked bags osv. gjør jo ofte at det blir ganske fullt ombord.

200120111190.jpg

Dagens flight var nok rundt 50% belegg, og jeg fikk en tre-seter for meg sels. Setene var av type mørk blå med skinn, dvs. veldig standard. De har også hodestøtte (sånne "vinger" man kan justere så man ikke deiser ned og sikler på naboen hvis man sovner. Ingen IFE ombord i grisen, heller ikke strømuttak, men WiFi by GoGo (USD 9,95 for en times tid...). Dagens observasjon - de sa vel minst fire ganger at folk måtte skru av all elektronikk før avgang, men allikevel måtte de snakke til et par personer som satt og skravlet i telefonen.

Alle var ombord 15 min før avgang, push 10 min før avgang og hjulene var av bakken nøyaktig kl. 9. Vi tok av fra rwy 19 og fikk en super utsikt over San Francisco og Golden Gate.

SFO på andre siden av bukta

DSC_4166.JPG

DSC_4176.JPG

Gratis alkoholfritt og en snodig snacksblanding av pretzels samt "et eller annet" med sukker og kanel. :drunk: Gikk for en blyfri Cola, men snacksen smakte jeg bare så vidt på. Ellers en helt standard grise-tur med grei beinplass for mitt bruk.

200120111194.jpg

Landing på rwy 16 på SEA, etter en høyrerunde (dvs. over øyene) - så Everett i det fjerne og fløy rett over Boeing Field.

DSC_4190.JPG

DSC_4193.JPG

Ut av flyet og senere over Hertz-skranken å vente på MOW som kommer med Atlanta-ekspressen og BSSW som kom fra et-eller-annet-sted.

Ble en tur nedom Boeing Field et par ganger under oppholdet, og mangle på stige ble kompensert med leiebil for å komme over gjerdet.

DSC_4323.JPG

Konklusjon: Gjennomsnittlig tur, rent, pent og fresh fly, samt opptjening av BA-mil. Hadde booket Horizon med Q400 og gratis mikrobryg-øl via PDX. Hadde nok vært en kanontur i det flotte været syd for Portland så litt nedtur med en direkte-gris.

Dagene gikk fort med mye flyprat, hyggelige mennesker og god mat og drikke.

SEA-SFO UA577, A319, 22A, est. 1:40t

Karret meg ut av senga, via dusjen og resepsjonen til bybanen på Westlake station for transport til SeaTac. BP var skrevet ut på hotellet så det var bare å sikte på security. Når man kommer fra "toget"/"trikken" passerer man først security north, og der var det kø. Siden Seatac har tre security-områder så fortsatte jeg bare til neste, der det var seks åpne porter og ingen passasjerer så man fortsatte i samme tempo som tidligere på turen dvs. i ekspressfart.

:posty: Akkumulert effektiv køtid på turen: 9 minutter

På innsiden av central security er det food-court og et gedigent panoramavindu med strategisk plasserte bord og stoler. Ble en frokost-kaffe og litt å bite i der før jeg tok t-banen til concourse north.

Horizon er verdens største Dash-operatør:

DSC_4592.JPG

Seattle er også Alaska-land:

DSC_4601.JPG

Også andre props på SEA:

DSC_4602.JPG

Valgte vindussete på UA i dag, kjekt med ustikt og ikke minst å komme seg ombord så man får plass til trillekofferten. UA har alle med vindusplass i "boardingzone 2", dvs. etter de med vaskede massene, de med gullkort, gullkrykker, rike onkler osv.

United kjører kjent stil - møkkete fly der malingen er i ferd med å dette av:

DSC_4593.JPG

Kom meg på plass i 22A, hadde valgt sete langt bak da det ofte blir ledig midtsete der, noe som stemte i dag også. Det var 17 på venteliste for upgrade til F-klasse når boarding startet og alle var oppgradert (de har 8 F-seter ombord), Så ut på skjermene som det var rundt 35 ledige seter på flighten.

Ch 9 var i drift før vi startet, rutetid var satt til kl. 09:49. Vi pushet kl. 09:45 og fikk klarering til "after departure climb to 9000 ft, expect FL390 15 miles south of SEA". Avgang på 16L og klatret ut gjennom skyene.

Er dette noe brann/redning-saker, eller er det noe som flyr?

DSC_4609.JPG

Etter avgang:

DSC_4615.JPG

Serveringen kom i gang, ble en blyfri cola og en kaffekopp på meg. UA delte ikke ut snacks, og pga. kort flytur kunne man heller ikke kjøpe snacks.

230120111197.jpg

230120111198.jpg

Etterhvert hørte jeg en del prat på Seattle center-frekvensen der de spurte diverse fly hva minimum RVR var for bane ditt og datt i PDX, så jeg tenkte at nå har kanskje Martin en utfordring (han skulle fly Q400 til PDX med connection til LAX - det ble ikke noe av det)

Nord i Calefornia klarnet det opp og det ble en fantastisk utsikt over bay-area på en venstrerunde for visual approach til bane 28L på SFO. Vi landet 20 minutter før rutetid på en tur som var helt grei og ga noen mil på CO-kontoen.

DSC_4624.JPG

Marriot - må være et fint spotter-hotell:

DSC_4647.JPG

Sammenlignet med turen SEA-SFO så er vel det eneste UA scorer bedre på CH 9 for oss flynerder. A319 var god og slitt både innvendig og utvendig. Crewet var ikke så "slitt" og hadde en god tone seg i mellom og med passasjerene.

Hadde en del tid på SFO og måtte uansett ut av sikkert område for å komme over til den internasjonale terminalens A-område. Det var 17 grader, vindstille og strålende sol. Valgte å sjekke ut AirTrain for å se om det var noe fin utsikt fra den (den går på taket av terminalene)

DSC_4656.JPG

Utsikt kan bekreftes - på stasjonen er det åpning i hver ende uten glass - Terminal 2 er nok den beste:

DSC_4693.JPG

På den ene satsjonen dukket forumkollega PC opp, som var på vei SEA-SFO-LAX med AS.

Så var det på tide å komme seg østover. Etter å ha spottet litt på AirTrain-stasjonene så beveget jeg med ned i den relativt nye internasjonale terminalen. Der fant jeg (plutselig) et lite flymuseum som er utformet slik terminalen var i 1930. Ikke store museet, jeg var ikke oppe i biblioteket og gransket. Gratis adgang. Jeg er stadig imponert over hvordan de forskjellige flyplassene i USA (og enkelte andre steder) tilrettelegger/eksponerer/markedsfører seg selv med stolthet, historie og fly i fokus.

DSC_4748.JPG

DSC_4752.JPG

http://www.flysfo.com/web/page/sfo_museum/aviation_library_museum/

Også SAS er omtalt:

In 1954, SAS Scandinavian Airlines System became the first carrier to inaugurate commercial trans-polar service between Los Angeles, California and Copenhagen, Denmark.

SFO-LHR BA284, B747-400, 62A, est. 09:50t

Nok om det - siktet på security i A-piren i I-terminalen, der var det turens lengste kø. Etter at TSA hadde gjort den meningsløse sjekken av at navnet på BP og identifikasjon er 100% korrekt så slapp jeg inn i sikk-sakk-gangen og kom i kø bak hele fem personer. Ingen nakenfotografering eller grisk tafsing her heller.

:posty: Akkumulert effektiv køtid på turen: 14 minutter

På innsiden tok jeg en liten runde for å inspisere A-piren (første gang jeg er i denne delen). Var lys, fin og oversiktlig, grei utsikt til flyene som starter på bane 01.

DSC_4758.JPG

DSC_4756.JPG

Avgangsområdet ligger litt i høyden

DSC_4760.JPG

DSC_4777.JPG

Gikk inn i BA-loungen, man må ned en trapp/heis så man er på nivå med gaten. Samme utsikt der, men den ligger mot innsiden av oppstillingsområdet så man ser ikke mye flyaktivitet:

230120111209.jpg

Ellers var det få folk i loungen, og de var på vei til å finne frem mat o.l. så jeg fikk tatt et par bilder uforstyrret. Loungen er en klassisk BA-lounge med egen First-del (eget rom med noe mer drikke og snacks).

230120111204.jpg

230120111200.jpg

230120111202.jpg

Saft suse Discus... Det var jo en råbra upgrade. Ser deg for meg når du har 62K og får "seat change"...

Hvor fornøyd var du med BA sin F? Jeg er sinnsykt spent på F før SYD tur... Tenker litt på comfort og seter og slikt.

Ser at jeg burde vært med på julebord til neste år. Ser ut som om dere har det over middels greit.

Det var G-BYGC (trillingsøster til den jeg fløy andre veien G-BYGA) som skulle stå for dagens tur. BA har to daglige 747 LHR-SFO (og tilbake), og begge går med "high-J config", dvs. 70 C-seter (i motsetninge til "Low" som bare har 52 C-seter). Det var merkbart etter hvert, loungen ble stadig fullere, og til slutt var det knapt sitteplasser å oppdrive. Jeg posisjonerte meg ved utgangen da jeg hadde booket 64A, og hattehyllene på upper deck er mindre enn standard så det kan erfaringsmessig bli litt trangt om plassen. De har god plass i et skap, men alltid kjekt med tilgang på kofferten underveis, og ikke minst kjapt ut av flyet ved ankomst.

Loungen har boarding fra lobbyen gaten, og man kommer rett ut i brua til flyet. De klargjorde for boarding og jeg tuslet bort som en av de første. Det lå noen BP i gaten, damen sjekket om det stod navnet mitt på et av dem, men denne gang ei. Hun scannet BPet mitt og PCen laget en snodig lyd. Hun sjekket igjen kortene som lå der (tipper 6-7 stykker) før hun roper til kollegaen "could you do 5 kilo for me?". Ja ha - nytt BP og ikke upper deck denne gangen heller :colgate:

Rettelse: SFO-LHR BA284, B747-400, 5K, est. 09:50t

Kom meg inn, over midtgangen og til venstre. Som trillingen hadde også BYGC New First. Jeg ble hilst velkommen, fant 5K og fikk stablet bagasje i hattehylla. Det ble servert drikke og siden jeg var tidlig ute så fant jeg frem PCen, og ja da - det var god WLAN-dekning fra loungen også.

Etter hvert ble de ferdige med boarding, og i mellomtiden kom Kabindirektøren en runde og håndhilste på samtlige passasjerer før push-back. Hun tok samtidig opp drikke bestilling for pre-dinner drinks så de kunne være kjappe med serveringen i lufta. Det ble også delt ut pysj toalettsaker. Pushback omtrent på rutetid og vi kom oss i lufta fr 28R med fin utsikt over San Francisco og Oakland. Ulempen med F-seten er at det er vanskelig å se ut pga. plasseringen, og fotografering er heller ikke lett pga. det ekstra innvendige vinduet. Dette beskytter den elektriske gardinen som opereres fra stolen.

Turen og rutinene ble mye av det samme som andre veien, men allikevel ikke helt identisk. Jeg vil si det var typisk BA-flight og tone blant crewet. Det gjorde det de skulle, innimellom med sin egen lille vri eller kommentar.

Kamskjell som for-forrett denne gangen:

230120111212.jpg

Deretter ble det Pan-roasted loin of pork with winter bean salad, maple syrup and oven-baked peaches

230120111213.jpg

Siden jeg hadde brukt opp de to utdelte settene med bestikk nå, så kom de selvfølgelig med nytt sett - man spiser da ikke middag med en brukt gaffel.
Middag var Seared halibut with fennel mashed potatoes, winter beets and haricots verts

230120111214.jpg

Skal jeg pirke på noe er vel dette den retten som smakte mist godt på LHR-SFO-LHR. Det var mulighet for å velge mellom fire forretter og fire hovedretter. Kunne sikkert byttet, men den var ikke ille (bare "minst god"). De hadde også en "bistro selection" med noe småplukk for de som ville legge seg rakt.

Til dessert ble det Tiramisu og et glass dessertvin:

230120111215.jpg

Etter maten var det på tie med litt søvn, gikk på badet for å skifte til nattantrekk og fikk spørsmål om jeg vile ha help til å re opp senga, noe jeg bekreftet. Stilen ble kjørt i horisontalen, lyset ble dempet, gardinen senket, madrass, dyne og pute kom på plass - det manglet bare et stearinlys i kroken. Deretter krøp jeg under dyna med noe rolig musikk på øret noen minutter før jeg la hødet på puten. Der lå jeg å vre meg i opptill mange sekunder før jeg ble vugget i søvn av litt veldig lett turbulens.

230120111216.jpg

Våknet over Gander og lurte på hva som skjedde, det humpet en del. Kom på at jeg var på et fly og sovnet igjen. Hadde ikke bedt om vekking til frokost, og våknet ca 1:15 før vi skulle lande. Gikk på toalettet for det nødvendige og for å skifte. Gikk gjennom galley tilbake og ble hilst god morgen fra crewet, sammen med "Your bed has suddenly disappeared. What would you like for breakfast". De hadde engelsk frokost, fransk pannekake (aka crepe med ost), amerikansk variant av pannekake og diverse annet som frukt, youghurt m.m. Var fremdeles noe mett etter middagen, så jeg valgte bare en enkel frokost med litt brødmat, appelsinmarmelade, juice og te.

240120111217.jpg

…og siden noen sikkert spør. Av sterkere drikke har de bl.a. Johnnie Walker Blue Label, Glenlivet 18-year, Otard XO m.m.

Det ble et par runder rundt London, landing på 28L og buss-gate :rolleyes:.

DSC_4826.JPG

Kom meg inni terminalen, og gikk gjennom immigration. Dels pga. at det er vel så raskt som flight connection for oss "EU-borgere", men mest fordi jeg ville ha en dusj og litt massasje og det har de i arrivals-loungen landside. Fikk utdelt begge deler, og fikk gjennom security south Fast Track, der det var de "smarte" maskinene som var i bruk. Litt kø her

:posty: Akkumulert effektiv køtid på turen: 19 minutter

Deretter tok jeg til høyre. Der ligger "The Concord Room" (CCR) - loungen som kun er for inviterte eller F-pax. (F-loungen har alle med gullkort tilgang til). CCR er ikke veldig stor, men har nok det man trenger. Den har ikke utsikt til noe flyrelatert, men jeg siktet på en frokost som de serverer ved bord med hvit duk - Full English Breakfast

240120111218.jpg

Fikk ikke tatt andre bilder der - litt dempet belysning og en del folk. Man ser det er en BA-lounge, det er som en oppgradert F-lounge. CCR har, som de andre, en terrasse på "utsiden" så man kan se på og høre resten av terminalen. Kort opphold kun for frokost og så avgårde til neste flight.

LHR-OSL BA766, A320, 2F, est. 1:55t

Oslo-flyet var satt opp på gate 23, som er helt bortest innerst på sydsiden. En A320 denne gang, og mange folk som ventet. Flyet på utsiden var meget blankt i pelsen. Jeg kom meg relativt raskt ombord, og la også merke til at det virket veldig nytt, det luktet også nytt. Det stemte - G-EUYK lever til BA 19. januar 2011. Fant 2F, og det var 11 av 12 seter tatt i C-klasse. Det så veldig fullt ut bak også. Helt ordinær tur, biff goulash til middag med en London Pride i glasset. To som serverte i C-klasse og var så service-orientert at jeg nesten ble sliten. De kom også uoppfordret rundt med vannglass til samtlige etter servering - noe jeg ikke har opplevd på shorthaul før.

Ankomst Oslo 20 minutter over timen, og som vanlig (veldig ofte hvertfall) var det ikke liv i rulletrappen opp fra gaten - "welcome to Oslo!" :angry:

Passkontroll Oslo uten kø, så jeg rakk :38-toget mot hovedstaden.

:posty: Akkumulert effektiv køtid på turen: Vi ser 20 minutter og jeg tror ikke det hadde gått raskere uten fast-track.

Oppsummering:

Kort sagt - over all forventning selvfølgelig. Nesten ingen ting gikk som forventet, men ble til det bedre. Begynner å få ganske god score på opups hos BA nå.

New First er meget stilig, men blir selvfølgelig slått av LHs A380 F-kabin. Det er trangere, flyet er eldre og toalettene er jo ikke i nærheten. LH har 8 pax, BA har 14 pax i F-klasse. Når det er nevnt så lider man overhodet ikke. Jeg sov som en stein, temperaturen i kabinen lå på 20C hele tiden og alt var flott. Eneste ankepunktet er at det mangler skuff/plass til å gjemme unna saker. Man har garderobeskapet, men det er begrenset med plass til volumting.

Det myke produktet ombord: At jeg er vant til og liker BA gjør selvfølgelig at jeg føler meg hjemme der - det var ikke tvil om at det var BA jeg fløy. Meget god mat, drikke, service, fremferd og alt man kan forvente. Ingen ting å sette fingeren på egentlig. LH er noe bedre på presentasjon av forretten og dessert, men maten og totalinntrykket var bedre hos BA. Det kan ha noe å si at de var veldig samkjørt, mens på turen jeg hadde med LH virket personalet lite samkjørt med mye småslurv.

Ville jeg betalt for F eller brukt mil for å oppgradere til F fra Club World med vanlige priser? Svaret er nok nei. CW er så bra at jeg ikke synes det kan forsvare prisforskjellen for mitt vedkommende. Fly F igjen dersom det er et godt tilbud og for å samle mil/TP - definitivt.

--- the end ---​

Last edited:
Skikkelig kjedelig at du ikke får det sete du har bestilt altså. :D

Takk for rapport, meget bra!

Sinsykt bra! Kunne gjerne tenkt meg en tur på F hos BA. At du får 2 stk upgrades må være en kombinasjon av griseflaks og høyt belegg. Hvilken status har du hos BA?

Thomas

Takk for kanonrapport, BA så meget behagelig ut! Ser ut som at de fleste vil kunne trives som bare F ombord der...

Hvor fornøyd var du med BA sin F? Jeg er sinnsykt spent på F før SYD tur... Tenker litt på comfort og seter og slikt.

Tror det ble besvart etter innlegget ditt? Du vil ikke lide ;) Eneste er at elefanten ikke har egen skuff, men det er eget setebelte for elefanter på fotkrakken (gitt new first). Evt. er toalettmappen et ypperlig soverom. Tror jeg ville siktet på vindussete selv om de er litt smalere i fotenden, så langt foran som mulig.

Skikkelig kjedelig at du ikke får det sete du har bestilt altså. :D

Ja, det har skjedd ofte også, makan... :D

Hvilken status har du hos BA?

Gull, men har fått OpUps med sølv også

Flere bilder her:
http://www.worldmate.com/travelog/2...ys’-new-first-class-…-a-whole-new-experience/

Back