Det er krise i BA (også)

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Det er krise i BA (også)

BA facing ‘fight for survival’
(Source : Financial Times, June 01, 2009)

BA CE Willie Walsh has warned the airline’s 41,000 staff that the group “is in a fight for survival”. The carrier is seeking to extract big concessions and productivity savings from its workforce, and is seeking to inject fresh urgency into negotiations with its unions and in particular with cabin crew. It is continuing to cut thousands of jobs, with 2,500 posts eliminated since last summer. Conflict with cabin crew brought the airline to the brink of a strike in early 2007 costing tens of millions of pounds. Walsh said two weeks ago that there had been “little progress” in negotiations with cabin crew. A ballot on a package of reforms is under way among ground services staff and Walsh said both engineering workers and pilots were expected to launch ballots soon. He told the BA staff newspaper “the crisis facing our industry has never been more serious . . . There has been a significant shift in consumer attitude, with people wanting more and paying less. And things are getting worse. We haven’t yet reached the bottom, and everything points towards a protracted downturn.”

Full Story: http://www.ft.com/cms/s/0/a4dbc4b6-4eda-11de-8c10-00144feabdc0.html?nclick_check=1
 
Re: Det er krise i BA (også)

Og når det gjelder dårlige økonomiske tider og Cabin Crew så var jeg overrasket over at de hadde fem(!) i kabinen på en A319 LHR-OSL-LHR. Det er to mer enn lovpålagt - servicen blir jo bedre, men det koster jo litt også.
 
Re: Det er krise i BA (også)

Nå vet ikke jeg helt situasjonen i BA, om de har parkert fly som andre selskaper har gjort og ikke fått sagt opp personal enda så kan det jo hende at de har for mange CC og sender de ut på visse konkurranse utsatte flygninger for å bedre servicen. De får jo lønn selv om de ikke flyr så hvorfor ikke gjøre noe bra ut av situasjonen og sette de på flyvninger så passasjerene får det bedre med bedre service!
 
Re: Det er krise i BA (også)

Jeg tipper det har mer naturlige forklaringer som opplæring/sertifisering eller noe slikt - men det ville jo være fantastisk om man valgte å bruke overskuddskapasitet på å satse på service...
 
Re: Det er krise i BA (også)

Det at de har fem i kabinen har sikkert en eller annen forklaring (overtallighet, bevisst valg el.l.), stort sett ser det ut som de har minst en mer enn minimum påkrevet. Ja, det er bra det bruker kapasiteten på service (mat- og drikkeserveringen tok ca. 10 minutter til hele turistklasse - dvs. hele flyet minus fire rader). Problemet for BA er vel at de har kommet litt bakpå med å trappe ned på alle fronter, i tillegg til at de sliter med et svakt pund ifht. dollaren. De har også mange longhaul-fly med veldig stor andel av premium-seter som nå ikke fylles opp, noe som slår kraftig ut på bunnlinja.
 
Re: Det er krise i BA (også)

Kan være at en av dem har Line Training at de er nye Cabin Crew, siden det er 5 stk..
 
Re: Det er krise i BA (også)

Det at de har fem i kabinen har sikkert en eller annen forklaring (overtallighet, bevisst valg el.l.), stort sett ser det ut som de har minst en mer enn minimum påkrevet. Ja, det er bra det bruker kapasiteten på service (mat- og drikkeserveringen tok ca. 10 minutter til hele turistklasse - dvs. hele flyet minus fire rader). Problemet for BA er vel at de har kommet litt bakpå med å trappe ned på alle fronter, i tillegg til at de sliter med et svakt pund ifht. dollaren. De har også mange longhaul-fly med veldig stor andel av premium-seter som nå ikke fylles opp, noe som slår kraftig ut på bunnlinja.

Såvidt jeg kan huske er de alltid over minimumsbemmaninng hos BA - i likhet med SK på denne ruten. Det har rett og slett med å gjøre at som regel tillater ikke servicenivået det krever på en slik flyvning å bare være 3 i kabinen.
 
Re: Det er krise i BA (også)

Kan være at en av dem har Line Training at de er nye Cabin Crew, siden det er 5 stk..

5 i kabin er standard på BA A319. 2 stykk i Club og 3 i økonomi. Så der kan de helt klart sparer veldig store beløp. Om de tør.....
 
Re: Det er krise i BA (også)

Mai-tallene peker nedover:
In May 2009, passenger capacity, measured in Available Seat Kilometres, was 5.3 per cent below May 2008. Traffic, measured in Revenue Passenger Kilometres, fell by 6.5 per cent. This resulted in a passenger load factor decrease of 1.0 points versus last year, to 75.1 per cent. Traffic comprised a 17.2 per cent decrease in premium traffic and a 4.2 per cent fall in non-premium traffic.

http://www.bashares.com/phoenix.zhtml?c=69499&p=irol-newsArticle_Print&ID=1295693&highlight=

Ser ut som det er "Asia Pasific" som står for det største fallet i passasjerer. Cargo er ned 9.5% også, ifht. mai 2008.
 
Re: Det er krise i BA (også)

Av ca 40 000 ansatte har 800 sagt seg villige til å jobbe gratis i inntil en måned, mens 4000 tar ulønnet permisjon og 1400 har sagt seg villige til å jobbe deltid. Totalt regner BA med å spare inn 10 millioner GBP (er vel i overkant av 100 millioner NOK). Av en gruppe på 40 000 ansatte så er dette sikkert ikke mye, men jeg er faktisk overrasket over at det var såpass mange som var villige til å gå med på diverse tiltak. Alle monner drar!

British Airways has said 800 workers have volunteered to work for nothing for up to a month, following the airline's request to cut costs.

Another 4,000 employees are taking unpaid leave, while 1,400 people have volunteered to work part-time.

The airline had put the proposal to 40,000 staff. BA chief Willie Walsh has already agreed to work unpaid in July, forgoing his month's salary of £61,000.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8119388.stm
 
Re: Det er krise i BA (også)

Gratulerer til BA som drar i land den ene avtalen etter den andre med foreningene i selskapet. I sterk kontrast til enkelte andre selskap som ikke akkurat gjør det knallgodt for tiden....
 
Re: Det er krise i BA (også)

Gratulerer til BA som drar i land den ene avtalen etter den andre med foreningene i selskapet. I sterk kontrast til enkelte andre selskap som ikke akkurat gjør det knallgodt for tiden....

Du hinter vel til SAS (som vanlig i en nedlatende tone), og da vet du også at SAS og foreningene har inngått mange avtaler om kutt de siste årene. Sånn sett kan man vel si at SAS og foreningene har gjort en god jobb? Bare se på hvor mye foreningene ga tidligere i år. Hva foreningene gikk med på innsparinger og kutt overrasket mange. Det å inngå avtale om kutt gang, på gang, på gang, på gang, ikke nødvendigvis er så enkelt. Det sitter mennesker i begge ender av forhandlingsbordet som begge skal gi og ta. Slikt er ikke enkelt, selv om det som regel faller på plass til slutt. De siste forhandlingene nå i sommer kom ikke i havn, men de jobber vel fortsatt med saken.

Se for deg Kjos kommer og skal kutte din avtale 2-3 ganger i året. Ville du bare godtatt, godtatt, godtatt og godtatt? Tror ikke det, og det tror jeg heller ikke foreningene i BA heller vil dersom det fortsetter i samme nedadgående tempo.
 
Last edited:
Re: Det er krise i BA (også)

Du hinter vel til SAS (som vanlig i en nedlatende tone), og da vet du også at SAS og foreningene har inngått mange avtaler om kutt de siste årene. Sånn sett kan man vel si at SAS og foreningene har gjort en god jobb? Bare se på hvor mye foreningene ga tidligere i år. Hva foreningene gikk med på innsparinger og kutt overrasket mange. Det å inngå avtale om kutt gang, på gang, på gang, på gang, ikke nødvendigvis er så enkelt. Det sitter mennesker i begge ender av forhandlingsbordet som begge skal gi og ta. Slikt er ikke enkelt, selv om det som regel faller på plass til slutt. De siste forhandlingene nå i sommer kom ikke i havn, men de jobber vel fortsatt med saken.

Se for deg Kjos kommer og skal kutte din avtale 2-3 ganger i året. Ville du bare godtatt, godtatt, godtatt og godtatt? Tror ikke det, og det tror jeg heller ikke foreningene i BA heller vil dersom det fortsetter i samme nedadgående tempo.

Det spørs hva som er alternativet til kutt?
 
Back
Top