Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Flyanalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank sier han inntil nylig var svært skeptisk til Norwegians inntog i det danske markedet.

- Det danske markedet er modent og svært vanskelig. Men det er en ny situasjon nå, når SAS trekker seg tilbake og lar passasjerene stå igjen på bakken. Nå tror jeg Norwegian får en lettere jobb, sier Pedersen til E24.

http://e24.no/boers-og-finans/article2938198.ece
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Men hvad de danske aktieanalytikere og "flyeksperter" mener tror jeg man skal forholde sig meget afslappet til.

Det var de samme, der mente at priserne på flybilletter ville stige da Sterling gik konkurs????? Her skete det stik modsatte... Blot et eksempel på at disse såkaldte "eksperter" ikke har meget føling med flymakedet selvom de selv på står noget andet.
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Men hvad de danske aktieanalytikere og "flyeksperter" mener tror jeg man skal forholde sig meget afslappet til.

Det var de samme, der mente at priserne på flybilletter ville stige da Sterling gik konkurs????? Her skete det stik modsatte... Blot et eksempel på at disse såkaldte "eksperter" ikke har meget føling med flymakedet selvom de selv på står noget andet.

Jaja men jeg lurte nå på om resultatet for DY 2008 kom til og vise minus 7 eller pluss syv mill før skatt. Her prøver såkalte økonomer og tåkelegge fakta og det synes jeg er tøv!!!
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Jaja men jeg lurte nå på om resultatet for DY 2008 kom til og vise minus 7 eller pluss syv mill før skatt. Her prøver såkalte økonomer og tåkelegge fakta og det synes jeg er tøv!!!

Someone er økonom, ikke "såkalt økonom". Hvilken relasjon har du til DY?

Resultatet vil, om tallene i denne posten er riktig, vise 0.7 millioner + før skatt og et nettoresultat på -7.6 millioner for 2008. Å trekke frem fakta er på ingen måte å tåkelegge. I likhet med Someone og JetBlue synes jeg også det er bekymringsfullt at cash flow fra operations er negativ.
 
Last edited:
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Jaja men jeg lurte nå på om resultatet for DY 2008 kom til og vise minus 7 eller pluss syv mill før skatt. Her prøver såkalte økonomer og tåkelegge fakta og det synes jeg er tøv!!!

Såkalte økonomer - hva skal det bety? Forholdet er vel at vi påpeker hvordan et regnskap skal leses og forstås. Det har ingenting med tåkelegging av fakta å gjøre.
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

"- Tallene var egentlig bedre enn mange fikk med seg da vi presenterte resultatet, sier Norwegian-sjefen. "

Da er jo spørsmålet: Er det de "mange" som ikke forstår, eller måten tallene presenteres på, som er problemet?

Uansett hvordan en snur og vender på tall / presentasjon er det fortsatt stort underskudd på drift.
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Nå har NAS fått brutal juling flere dager på rad. Falt nye 11% i går og over 7% i dag. Aksjen har falt over 70% de siste 12 månedene, det er jo bare sorgen! Det virker som analytikerne ble
overrasket på Q4, og at de ikke helt deler oppfatningen om at tallene var mye bedre enn alle tolket dem dessverre.

SAS-aksjen har også fått hard medfart, men ikke i samme grad. Den stiger 3% i dag, og har til tross for emisjonen "bare" hatt et fall på 49% de siste 12 månedene, og dermed en "bedre" utvikling enn NAS.

Håper det snur snart for alles del, nå knaker det litt i aksje-sømmene...
 
Last edited:
Back
Top