Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian
Det som i alle fall er sikkert er at det tar tid før Norwegians merkenavn og ruter blir kjent og etablert. Og et av problemene til Norwegian i dag er at selskapet har ganske mange slike uetablerte satsninger. Disse er i seg selv spennende og de har åpenbart potensiale - men de må jobbes med og man må bruke tid for å få de til å fungere:
- Norwegian i Polen har vi ikke hørt mye fra det siste året, utover at vi har registrert at en rekke ruter har blitt lagt ned og at antallet fly i Warszawa-basen har holdt seg på samme nivå som da basen ble åpnet. Rutene har blitt konsentrert rundt markeder som Norwegian allerede kjenner, det vil si ruter fra Polen til Skandinavia. Norwegian tjener ennå ikke penger i Polen, og det ser ikke ut til at selskapet vil åpne nye ruter til ikke-skandinaviske destinasjoner.
- Oppkjøpet av FlyNordic og omgjøringen til Norwegian.se har vært kostbart og det svenske markedet har vært seigt. Mange av FlyNordic-rutene gikk dårlig, og Norwegian har måttet kutte ut en lang rekke innenlandsruter og ruter til storbyer. I stedet har selskapet begynt å fly på en rekke Syden-ruter som Norwegian i Norge tidligere har hatt suksess med. MD-80-fly har blitt faset ut av Sverige-flåten til fordel for satsningen i Danmark - og det blir spennende å se hvor mange 737-800-maskiner som til slutt havner i Sverige.
- Norwegian i Danmark fikk en god start med sin København-Aalborg-rute, og det tok ikke lang tid før selskapet hadde annonsert oppstart av 12 nye ruter fra København og to nye fra Aalborg. Denne massive satsningen kommer samtidig som en rekke andre selskaper starter ruter i kjølvannet av Sterling-konkursen, og Norwegian vil få mye tøffere konkurranse i Danmark enn det de har fått i Norge. Norwegian har manglet fly i Danmark og har overført kapasitet fra Sverige, samtidig som selskapet har måttet leie inn dyre flytjenester fra selskaper som Jet time. Satsningen i Danmark kan tippe begge veier; det eneste som er sikkert er at det blir overkapasitet i markedet på mange strekninger.
- Det er et år siden flyplassen på Rygge ble åpnet, og Norwegian har gjort en lang rekke endringer i tilbudet herfra. Flere internasjonale ruter har blitt lagt ned eller blitt flyttet til Gardermoen, og satsningen har blitt dreid i retning av Syden-ruter og innenlandsruter.
Spørsmålet er hvor lenge Norwegian kan klare å opprettholde alle disse usikre og kostbare satsningene. Det som i alle fall er sikkert, er at Norwegians beste og viktigste marked, det norske, må subsidiere de ovennevnte satsningene i året som kommer. Derfor ser vi at Norwegian i Norge har konsolidert seg og ikke åpnet nye ruter i samme tempo som tidligere. I stedet har selskapet lagt ned noen ruter, f.eks. Oslo-Madrid og Oslo-Istanbul, og forbedret rutetabellen på innenlandsrutene der selskapet åpenbart gjør det ganske bra. Nye ruter til Ålesund og Kristiansand har blitt startet, og satsningen på forretningsreisende har blitt synliggjort i kampanjer og gjennom forbedret tilbud til fullflex-reisende. London-ruten får nå tre daglige avganger fra Oslo og trafikken flyttes i sin helhet til Gatwick.