Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Ikke pene tall det heller, men pga valuta/hedge gevinsten fra tidligere i år så klarer de nesten å nå i 0 for året totalt.

Ser at oppstarten i CPH tilnå har kostet 32 millioner ifølge rapportene

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=216338_Q4 08 Report.pdf&attId=62940

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=216338_Q4 08 Presentation.pdf&attId=62939

På slide 16 sier de litt om flyflåten
- Forventer å ha 18 737-800 i drift ved utgangen av 2009
- 5 leide 738 kommer i h1 og 4 leide og 2 eide kommer i H2
- MDene går ut i Q3
- Total flåtestørrelse forventes å være 44 ved utgangen av året
- 6 fly vil være basert i CPH fra våren av
 
Last edited:
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Ikke pene tall det heller, men pga valuta/hedge gevinsten fra tidligere i år så klarer de nesten å nå i 0 for året totalt.

Men var det så lurt å selge sikringen mot valutasvingninger? Det ble jo en kortvarig glede når man leser tallene, hvor svak norsk krone tynger tallene. Fuel, leasing, handling ++ som de betaler i fremmed valuta ligger de helt åpent eksponert mot etter at de tok gevinsten i cash i fjor...

Forøvrig er det spennende å se om de får sving på Danmark og snart får orden på Sverige, som så langt har kostet mer enn det smaker tror jeg. Hvis Norwegian (også) hadde konsentrert seg om hjemmemarkedet hadde dette vært kanonbutikk.
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Men på bunnlinjen for hele året 2008 står det -7,6 MNOK mot +84,6 MNOK i 2007
 
Kjempetap for Norwegian

Hvor lenge holder denne skuta da ?

Bjørn Kjos må se at Norwegian tapte 202 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor.

Driftsresultatet for Norwegian (NAS) og konsernsjef Bjørn Kjos endte på minus 199 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor. Det er langt dårligere enn det finansanalytikerne ventet, ifølge Reuters.
Forventningene lå på minus 73 millioner kroner.
http://e24.no/boers-og-finans/article2937712.ece
 
Last edited by a moderator:
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

SAS hadde 5 mrd i konserntap. 4.XX av dette var pga Spanair. SAS Norge mener jeg å huske gikk med ett lite overskudd
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Skal vi begynne på den tanken, så kan du jo spørre hvor stor del av DY sitt resultat som skyldes Fly Nordic....
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Skal vi begynne på den tanken, så kan du jo spørre hvor stor del av DY sitt resultat som skyldes Fly Nordic....

Og så kan en fortsette å tenke, hva var oppstartskostnadene i Polen,så langt har den kostet 32 mill i Danmark, men det stopper vel ikke helt der, kostnadene altså:(
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Forøvrig er det spennende å se om de får sving på Danmark og snart får orden på Sverige, som så langt har kostet mer enn det smaker tror jeg. Hvis Norwegian (også) hadde konsentrert seg om hjemmemarkedet hadde dette vært kanonbutikk.

Godt spørsmål, og et interessant scenario, uansett utfall. DY er nemlig ingen merkevare i Danmark. Hørte Kjos på TV nå nettopp, og han uttalte at satsningen i Danmark er veldig "spennende", gudene vet hva han mente med det.

Tror DY begynner å se realitetene av diverse kriser de også, faktisk.
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Godt spørsmål, og et interessant scenario, uansett utfall. DY er nemlig ingen merkevare i Danmark. Hørte Kjos på TV nå nettopp, og han uttalte at satsningen i Danmark er veldig "spennende", gudene vet hva han mente med det.

Spennende er et godt utrykk, som kan bety så mangt....

Hva synes du om min nye frisyre? Spennende!
Hva synes du om min nye kjæreste? Spennende!
Hvordan smakte maten? Spennende!

Joda - så neida
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Det som i alle fall er sikkert er at det tar tid før Norwegians merkenavn og ruter blir kjent og etablert. Og et av problemene til Norwegian i dag er at selskapet har ganske mange slike uetablerte satsninger. Disse er i seg selv spennende og de har åpenbart potensiale - men de må jobbes med og man må bruke tid for å få de til å fungere:

- Norwegian i Polen har vi ikke hørt mye fra det siste året, utover at vi har registrert at en rekke ruter har blitt lagt ned og at antallet fly i Warszawa-basen har holdt seg på samme nivå som da basen ble åpnet. Rutene har blitt konsentrert rundt markeder som Norwegian allerede kjenner, det vil si ruter fra Polen til Skandinavia. Norwegian tjener ennå ikke penger i Polen, og det ser ikke ut til at selskapet vil åpne nye ruter til ikke-skandinaviske destinasjoner.

- Oppkjøpet av FlyNordic og omgjøringen til Norwegian.se har vært kostbart og det svenske markedet har vært seigt. Mange av FlyNordic-rutene gikk dårlig, og Norwegian har måttet kutte ut en lang rekke innenlandsruter og ruter til storbyer. I stedet har selskapet begynt å fly på en rekke Syden-ruter som Norwegian i Norge tidligere har hatt suksess med. MD-80-fly har blitt faset ut av Sverige-flåten til fordel for satsningen i Danmark - og det blir spennende å se hvor mange 737-800-maskiner som til slutt havner i Sverige.

- Norwegian i Danmark fikk en god start med sin København-Aalborg-rute, og det tok ikke lang tid før selskapet hadde annonsert oppstart av 12 nye ruter fra København og to nye fra Aalborg. Denne massive satsningen kommer samtidig som en rekke andre selskaper starter ruter i kjølvannet av Sterling-konkursen, og Norwegian vil få mye tøffere konkurranse i Danmark enn det de har fått i Norge. Norwegian har manglet fly i Danmark og har overført kapasitet fra Sverige, samtidig som selskapet har måttet leie inn dyre flytjenester fra selskaper som Jet time. Satsningen i Danmark kan tippe begge veier; det eneste som er sikkert er at det blir overkapasitet i markedet på mange strekninger.

- Det er et år siden flyplassen på Rygge ble åpnet, og Norwegian har gjort en lang rekke endringer i tilbudet herfra. Flere internasjonale ruter har blitt lagt ned eller blitt flyttet til Gardermoen, og satsningen har blitt dreid i retning av Syden-ruter og innenlandsruter.

Spørsmålet er hvor lenge Norwegian kan klare å opprettholde alle disse usikre og kostbare satsningene. Det som i alle fall er sikkert, er at Norwegians beste og viktigste marked, det norske, må subsidiere de ovennevnte satsningene i året som kommer. Derfor ser vi at Norwegian i Norge har konsolidert seg og ikke åpnet nye ruter i samme tempo som tidligere. I stedet har selskapet lagt ned noen ruter, f.eks. Oslo-Madrid og Oslo-Istanbul, og forbedret rutetabellen på innenlandsrutene der selskapet åpenbart gjør det ganske bra. Nye ruter til Ålesund og Kristiansand har blitt startet, og satsningen på forretningsreisende har blitt synliggjort i kampanjer og gjennom forbedret tilbud til fullflex-reisende. London-ruten får nå tre daglige avganger fra Oslo og trafikken flyttes i sin helhet til Gatwick.
 
Last edited:
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

No nice numbers som kom in. Likevel, mange har tapt penger i 4. Kvartal. Fuel senked mange, ogsa DY sine resultater.

Likevel ligger i presentasjonen ogsa noen confirmasjoner og "lille nyheter" for det vannlige folk.

  • Det kommer nok en -800 pa kort varsel til
  • En -800er fra den förste lease-deal er speeded-up fra 2010 til 2009 delivery
  • 2 egne -800er kommer i H2
  • alle MDer er bort ved slutten av Q3

Innslag av CPH-Satsingen pa resultatene blir spennende mens vi vil se hvor dypt röd det blir i Danmark i Q2 og Q3.

Jeg ble overrasked at man ikke har henvist pa den kommende flytting til LGW. OK, for TRD ruten söker man slots, mens de vil man fa. Dette er en steg i riktig retning og vi har sett dette för i Paris og Roma.

Hvor mye -800er havner i Sverige? Om det heter pa SE register, Ingen. Fra operasjonelt sikt rekker vel 4 stykk for a erstatte de 4 operasjonelle MD80 (1 er jo alltid ute av drift... Shitty snag rates). Mens FlyNordic AOC forsvinner og ogsa de 2 - na 1 - SE registrerte -800er flöy jo pa norsk AOC.
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Men på bunnlinjen for hele året 2008 står det -7,6 MNOK mot +84,6 MNOK i 2007

Ta bort minusen din foran 7,6.....


Fra boarding:

Key figures full year 2008 (2007)

Passengers: 9.2 million (6.9 million)
Revenue: 6.2 BNOK (4.2 BNOK)
Load factor: 79 % (80 %)
EBITDAR: 200 MNOK (504 MNOK)
EBITDA: -208 MNOK (+208 MNOK)
EBT: 0,7 MNOK (113 MNOK)


http://www.boarding.no/art.asp?id=35336
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Undertegnede har i dag handlet Norwegian aksjer for 118.400,-.
Så får vi se hvorvidt det var lurt eller dumt. Historien vil ubønnhørlig gi svar på det.

Go Tiemand :) Tøff satsing det der, og håper (og tror) at på lang sikt så gir satsingen din avkastning!
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Men på bunnlinjen for hele året 2008 står det -7,6 MNOK mot +84,6 MNOK i 2007

Ta bort minusen din foran 7,6.....


EBT: 0,7 MNOK (113 MNOK)


Nei KGL har rett! På tross av at han ikke er økonom så klarer han å lese et regnskap:p Nettoresultatet til Norwegian var MNOK -7,593 som man kan lese ut av resultatet deres

EBT er ikke det samme som det som blir igjen på bunnlinjen
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Nei KGL har rett! På tross av at han ikke er økonom så klarer han å lese et regnskap:p Nettoresultatet til Norwegian var MNOK -7,593 som man kan lese ut av resultatet deres

EBT er ikke det samme som det som blir igjen på bunnlinjen

I såfall kan det virke som kjoseren selv tar feil :8:

http://www.dn.no/forsiden/resultater/article1613666.ece?jgo=c1_re_left_9

Hele 2008 endte med et overskudd på 0,7 millioner kroner, sammenlignet med 113 millioner kroner i 2007.

- Jeg er svært tilfreds med et resultat på plussiden i en situasjon der bransjen har stått overfor store utfordringer, spesielt med tanke på høye drivstoffkostnader som også har rammet Norwegian hardt. Driften vår i Norge går imidlertid godt, og vi har også dreid organisasjonen i Sverige kraftig. Dette skal gi resultater for inneværende år, sier Kjos.
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

I såfall kan det virke som kjoseren selv tar feil :8:

Han tar ikke feil, men har heller ikke rett. Her så bruker han den målestokken som passer han best. I dette tilfellet earnings before tax. Men det sier ikke nøyaktig hvor mye man satt igjen med etter alt som skal trekkes fra var trukket ut.

Siden det finnes så mange forskjellige definisjoner på overskudd (regnskap er ikke like rett frem som mange tror, da de er fulle av skjønn og vurderinger) så vil man når man presenterer sine egne tall, bruke det som fremstår som mest fordelaktig for en selv

En ting er uansett regnskap, men kontantstrømmen fra driften var også solid plantet på minussiden
 
Re: Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian

Han tar ikke feil, men har heller ikke rett. Her så bruker han den målestokken som passer han best. I dette tilfellet earnings before tax. Men det sier ikke nøyaktig hvor mye man satt igjen med etter alt som skal trekkes fra var trukket ut.

Siden det finnes så mange forskjellige definisjoner på overskudd (regnskap er ikke like rett frem som mange tror, da de er fulle av skjønn og vurderinger) så vil man når man presenterer sine egne tall, bruke det som fremstår som mest fordelaktig for en selv

En ting er uansett regnskap, men kontantstrømmen fra driften var også solid plantet på minussiden

Da må jeg få spørre deg Somone. Hva vil Norwegian stå registrert med for2008? Et MINUS på 0.7 mill før skatt ??
 
Back
Top