Dennis (11) ble kastet av WF-flight

Flypersonalet måtte få tak i onkelen som hadde kjørt ham til flyplassen igjen, slik at han fikk snudd bilen og kommet seg tilbake for å hente gutten.

Skal man ikke vente på flyplassen til flyet har tatt av....
 
flypersonalet fikk tak i onkelen hans igjen, slik at han fikk snudd bilen og kommet seg tilbake til flyplassen.
Jeg trodde en av greiene med UM var at ledsager skal være på flyplassen til flyet har lettet, men det kanskje bare er noe som anbefales, og ikke er påkrevd?
 
Har forstått det sånn på en kollega som sender ungene som UM'er innimellom at så fort personalet har overtatt ansvaret og de er forbi sikkerhetskontrollen så kan foreldrene reise hjem? Eller har jeg misforstått?
 
Barn 5 - 11 år
Barn 5 -11 år må søke om å reise alene med SAS. Det gjøres oppmerksom på at SAS ikke kan akseptere barn som trenger spesiell assistanse/ekstra tilsyn.
Hvis et barn mellom 5 og 11 år og et mellom 12 og 15 år reiser i følge, må det søkes om assistanse for den yngste. Reservasjonen kan du enten gjøre hos SAS Reisesenter på 05400 eller på nettet ved å klikke her. Denne nettløsningen leveres av Widerøe, som er et selskap i SAS-gruppen.
Befordring av barn uten reisefølge (Unaccompanied Minor, heretter UM) aksepteres ikke dersom det innen avgang hersker tvil om det er mulig å lande på ankomstflyplassen grunnet dårlig vær eller grunnet andre situasjoner som skyldes ekstraordinære forhold. Det er viktig at de som følger barnet er på flyplassen til flyet er i luften. Barn mellom 5 og11 år som reiser sammen med en person over 16 år, trenger ikke å reise som UM.
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Reiser-med-barn/Reiser-med-barn/Barn-som-reiser-alene/
 
Sist jeg fløy var det en gutt med alene. Da var han som fulgte han på flyet med helt inn, sa hade i døra og gikk. da tok cabin crew over.
 
Den som følger barnet MÅ være på flyplassen til flyet er i lufta. Gjelder i allefall alle flyselskaper jeg har jobbet med, så vil tro det gjelder for alle andre også
 
Den som følger barnet MÅ være på flyplassen til flyet er i lufta. Gjelder i allefall alle flyselskaper jeg har jobbet med, så vil tro det gjelder for alle andre også

Spørsmålet er vel hvor mange som følger denne regler......
 
Kommer så väl ihåg en episod med en mor som va så otroligt stressad och kommer med sin dotter till check-in. Fyller i UM handling advice och sen är på väg att gå informerar jag henne att hon måste stanna kvar tills att flyget har lyft. Hon blir rasande och säger att hon inte har tid med det då det blir tight till hennes SPA behandlng i Stockholm. Informerar om att hon har skrivit på papper där hon förbinder sig att göra detta. Får även gaten på den avgången och har väl aldrig njutit så mycket av att annonsera "delay due to technical reasons" som då. Mamman började anklaga mig för att förstöra hennes planer etc. Precis innan flyget skulle gå och jag är nere med CIL etc till crew vinkar flickan åt mig och ber om ursäkt för hennes "dumma mamma". Jag tyckte synd om henne och hoppades att hon skulle få det bättre vid ankomst vilket nog inte blev svårt.
 
Kommer så väl ihåg en episod med en mor som va så otroligt stressad och kommer med sin dotter till check-in. Fyller i UM handling advice och sen är på väg att gå informerar jag henne att hon måste stanna kvar tills att flyget har lyft. Hon blir rasande och säger att hon inte har tid med det då det blir tight till hennes SPA behandlng i Stockholm. Informerar om att hon har skrivit på papper där hon förbinder sig att göra detta. Får även gaten på den avgången och har väl aldrig njutit så mycket av att annonsera "delay due to technical reasons" som då. Mamman började anklaga mig för att förstöra hennes planer etc. Precis innan flyget skulle gå och jag är nere med CIL etc till crew vinkar flickan åt mig och ber om ursäkt för hennes "dumma mamma". Jag tyckte synd om henne och hoppades att hon skulle få det bättre vid ankomst vilket nog inte blev svårt.

Utrolig!
Men det finnes ennå værre eksempler:
Et barn skulle alene sydover i Europa, jeg tror det var til Hellas. Personen som sendte barnet spurte om man ved ankomst på flyplassen der nede "bare" kunne ta barnet ut til en taxi, sende denne til en fergeterminal og sørge for at barnet kom ombord i fergen til en øy et par timers kjøring unna, det andre stedet fergen stoppet (fergen gikk innom mange plasser), og hvis man ikke rakk fergen så skulle man "bare".... ja jeg husker ikke alt. men det var ganske mye der!
 
Last edited:
Utrolig rart at fokuset her blir snudd på onkelen som hadde dratt fra flyplassen, og ikke Widerøe som hadde overbooket på UM... Forstår ikke hvorfor de overbooker disse i det hele tatt jeg.
 
Utrolig!
Men det finnes ennå værre eksempler:

Alle vi som har jobbet noen år på flyplass kan nok ramse opp en 10-15 skrekkhistorier med foreldres uansvarlige oppførsel på strak arm. Dessverre. :cry:

Men kanskje vi skal gå tilbake til tema ... trodde ikke det var mulig å overbooke antall UM'er? Aner meg at det er litt mer i denne historien ..
 
Sant som du sier. Jeg vil ikke kommentere denne saken, det får jeg la noen i ledelsen gjøre. Men det skal som du sier, ikke være mulig å overbooke antall barn som reiser alene. Men allikevel skjer feil av og til.

På Torp følges barnet til gaten av den foresatte, og en ansatt følger barna i samlet flokk ombord i flyet. Foresatte skal ikke forlate flyplassen før flyet har gått. Men det er kanskje ikke alle som er klar over den reglen. Denne gutten reiste alene for første gang står det i avisen.
 
Jeg tipper "overbooking av UM" skjedde ved at det møtte opp en passasjer, som viste seg å skulle ha vært UM, uten at dette var bekreftet eller bestilt på forhånd.
 
Jeg tipper "overbooking av UM" skjedde ved at det møtte opp en passasjer, som viste seg å skulle ha vært UM, uten at dette var bekreftet eller bestilt på forhånd.

Jag skulle tro det.. PALCO har så vitt jag vet ingen spärr om man läger in en UMNR för mycket.
 
Fikk sett litt praksis ang. ledsager på søndag med SAS.
Ledsageren prøvde å gå, men fikk pent beskjed av personalet om å bli til flyet hadde forlatt gaten.
 
Jag skulle tro det.. PALCO har så vitt jag vet ingen spärr om man läger in en UMNR för mycket.

Nei, men man skal heller ikke sjekke inn en UM hvor det ikke ligger note inne. Billettkontoret skal kontaktes og plass søkes.
 
Back
Top