Re: Den store tråden om SAS-modeller
Som allerede publisert i SAS-livery 2019 - tråden holder jeg på med hjemmesnekring av flere A350 med ymse SAS retro-skjemaer. Skjemaet på denne er en kombinasjon av det SAS hadde rundt 1950, før det kom bare «SAS» på halen og de begynte å male taket hvitt. Disse fargene er basert på alt i mellom JU-52 og Sandringham til de første DC-6 og DC-7, totalt ni forskjellige flytyper.
Modellen er i skala 1:200, SAS-dekalene er fra Ruben Husbergs LN-decals i skala 1:144 og 1:72 som er både klippet og skjøtet for å passe så godt som mulig. Dører, vinduer, luker, sensorer og antenner er detaljeringsdekaler i 1:200.
Midt i prosessen kom jeg på tanken om å sammenligne de flytypene som danner grunnlaget for skjemaet med A350. Hvis man tar maksvekt på JU-52, Short Sandringham, Vickers Viking, Saab Scandia, Convair Meteopolitan, DC-3, DC-4, DC-6 og DC-7 til sammen blir det 273 tonn. Maks startvekt på en A350 er 283 tonn. De 27 motorene disse ni har sammenlagt gir totalt 57.000 hk. Det tilsvarer omtrent skyvet på én A350-motor på avgang.