Den store MD-90-tråden - Delta overtar 8 fra SAS Group mm

Re: Den store MD-90-tråden - Delta overtar 8 fra SAS Group mm

Mye som har skjedd siden denne tråden sist ble brukt, men Delta faser nå ut sin første (i trafikk) MD-90 N902DA. etter 22 års trofast tjeneste. Den er gått til Blytheville som delefly.

Fotograferte den på ATL i fjor. Ironisk samme dag om jeg fikk bilde av det som da var det eldste fly i passasjertrafikk i USA, B757-212 N752AT.

N902DA.jpg

På tide å fly MD-90 :)

Absolutt en luring å få "i boka" ganske kjapt dersom man samler på flytyper. Det tynnes i MD-rekkene, Delta er vel det siste store selskapet som holder på de ennå.
Personlig foretrekker jeg MD-80 fremfor MD-90, synes det blir litt vel mye sus og støy fra aircon-anlegget på -90'en. Men det kommer nok litt an på hvor i kabinen man sitter. Har kun fløyet den med SAS, så sammenligningsgrunnlaget er jo også ganske tynt.

Personlig foretrekker jeg MD-80 fremfor MD-90, synes det blir litt vel mye sus og støy fra aircon-anlegget på -90'en. Men det kommer nok litt an på hvor i kabinen man sitter. Har kun fløyet den med SAS, så sammenligningsgrunnlaget er jo også ganske tynt .

Er bare så hørbart fordi motorene er så stille... ;)

Og da var N903DA også pensjonert ... nå reservedelsfly i Blytheville.

N903DA.jpg

Nostalgisk - jeg var med på "First Revenue Flight" med MD-90 - nettopp Delta EWR - DFW, utrolig lite oppmerksomhet - en helside annonse i New York Times, en meget stolt Kaptein og en totalt fraværende markedsavdeling !!! Hørte akkurat interjuv med ex Delta CEO som er ny CEO for Amtrak !!! Passer i grunn Delta er litt Amtrak slik United er litt Greyhound.

PS LN-MOW det er vel et litt nostalgisk bilde over, America West og United i gråfargene !

Ja, dette er fra nærflyplassen din. 2002, tror jeg. På den tiden var det veldig sjelden å se MD90 i Atlanta. De var basert i Salt Lake City og Dallas/FW veldig lenge, og det var kun 16 stk som ble holdt mest mulig samlet. På samme måte var det uhyre sjelden å se MD88 i Seattle. Tror jeg bare fotograferte en i de fire årene jeg var der.

Last edited:

Nostalgisk - jeg var med på "First Revenue Flight" med MD-90 - nettopp Delta EWR - DFW,

Men aller første MD-90 revenue flight var´ Sas fra Fornebu til Helsinki ? Den jeg mistet fordi jeg ikke hadde fått med meg at det var trikkestreik i Oslo den morgenen. :cool:

EDIT: ser at tråden handler om Delta og MD-90, så da så. :)

Tråden er generell MD90, men det er ikke så mange andre enn DL som flyr dem for tiden ...

Men aller første MD-90 revenue flight var´ Sas fra Fornebu til Helsinki ? Den jeg mistet fordi jeg ikke hadde fått med meg at det var trikkestreik i Oslo den morgenen. :cool:

EDIT: ser at tråden handler om Delta og MD-90, så da så. :)

Delta var "Launch Customer" og satte MD-90 i trafikk våren 1995, SAS fikk vel sin første høsten 1995 eller våren 1996 ?

Neste ut av trafikk etter 22,5 år i tjeneste hos Delta

MD Douglas MD90-30 53384 2096 N904DA Delta Air Lines ferried 07sep17 ATL-BYH for storage

Har DL vedtatt utfasing av MD90'ene nå?

De er jo knapt ferdige med å fase inn de siste. :p.

Men tipper de originale 16 er på vei ut ...

Neste ut av trafikk etter 22,5 år i tjeneste hos Delta
Det var visst feil fly, noen har måttet pusse brillene...
MD Douglas MD88 49957** 2049 N914DE Delta Air Lines ferried 07sep17 ATL-BYH for storage (not MD90-30 N904DL)

I følge Skyliner er ex SAS SE-DMF på vej til McDonnel Douglas himlen "MD Douglas MD‑90‑30 53457 2138 N932DN Delta Air Lines ferried 25dec17 ATL-BYH for part-out & scrap"
/T

I følge Skyliner er ex SAS SE-DMF på vej til McDonnel Douglas himlen "MD Douglas MD‑90‑30 53457 2138 N932DN Delta Air Lines ferried 25dec17 ATL-BYH for part-out & scrap"
/T

Fotograferte den siste gang 22. november ,,

N932DN.jpg

Back