• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Den siste Douglas .....

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
En epoke er nesten over .... :(

http://seattlepi.nwsource.com/business/258819_lastplane09.html

The last 717 will be delivered to AirTran Airways in May. It is the 156th plane built since the 717 program started.
 
Replying to Topic 'Den siste Douglas .....'

Trist er bare "forbokstaven". Slakt heller grisen.:pissed :pissed
 
Replying to Topic 'Den siste Douglas .....'

Saa enig saa enig....floey akkurat Honolulu Kona Honolulu med MD-95, et utrolig fly!!
 
Replying to Topic 'Den siste Douglas .....'

:( , vel JK har jo noen la oss få de nordover.

/G
 
Replying to Topic 'Den siste Douglas .....'

Veldig synd at ikke SAS valgte å satse på 717, men det hadde vel neppe hjulpet på salget i nevneverdig grad... Hvorfor solgte ikke denne bedre enn den gjorde?
 
Replying to Topic 'Den siste Douglas .....'

Originally posted by Trety


Hvorfor solgte ikke denne bedre enn den gjorde?

Det var nok flere aarsaker, men daarlig rekkevidde og mangel paa 'familiemedlemmer' var nok de viktigste. Boeing prioriterte ikke heller salget av 717 spesielt hoeyt, selv om det skal ha vaert noen ildsjeler som hadde maskinen som sin 'kjeledegge'.

Det ville heller ikke vaert noe poeng for Boeing aa videreutvikle 717 med stoerre versjoner - de ville bare konkurrert med seg selv. Daarlig oekonomi uansett hvordan man snur og vender paa det.
 
Replying to Topic 'Den siste Douglas .....'

da er ledelsen i Boeing happy... Nå er både MD11 (som de hadde flere selskaper som ønsket i videre produksjon) og MD95 drept/lagt ned... Nå sover de godt hos Boeing - den gamle konkurrenten er snart glemt!!!
 
Replying to Topic 'Den siste Douglas .....'

Originally posted by EB
da er ledelsen i Boeing happy... Nå er både MD11 (som de hadde flere selskaper som ønsket i videre produksjon) og MD95 drept/lagt ned... Nå sover de godt hos Boeing - den gamle konkurrenten er snart glemt!!!

Nå skal det nå sies at enkelte i styret til Boeing kommer fra den gamle MD-ledelsen.
Men de sover nok godt ja, de har jo tross alt en stor militær avdeling nå som de kan melke av.
 
Replying to Topic 'Den siste Douglas .....'

En ting er sikkert og det er at Douglas kunne lage bra fly. Synd det endte slik det gjorde. Kanskje MD12 hadde sett dagens lys hvis det ikke endte på denne måten!
 
Replying to Topic 'Den siste Douglas .....'

Originally posted by HMWK

En ting er sikkert og det er at Douglas kunne lage bra fly. Synd det endte slik det gjorde. Kanskje MD12 hadde sett dagens lys hvis det ikke endte på denne måten!

Tviler sterkt på det. MD gjorde det så svakt til slutt rett og slett fordi de ikke hadde nok penger på bok, de hadde ikke nok midler til å utvikle et produkt som var konkurransedyktig. Ei var de heller særlig flike til å tenke kompabilitet med allerede eksisterende produkter.
Det er med god grunn at Md-12 døde stille hen.

Når det kommer til Md-11F, så er dette i mine øyne det eneste MD-produktet som enda kunne ha overlevd, rett og slett fordi det i mange år ikke fantes noe konkurrerende produkt med samme løfteevne.
Md-95/717 kunne nok ikke ha overlevd uansett, med mindre den hadde fått utvidet rekkevidden, samt fått en storebror (717-300.)
 
Replying to Topic 'Den siste Douglas .....'

...og da hadde den slått 737NG ned i støvlene - til Boeing ledelsens store skrekk!!!
 
Back
Top