• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Den lange veien fra Stavanger til Oslo (via Canada og Fiji)

Cecilie

ScanFlyer Crusty
Medlem
Sommeren 2025 står igjen som kanskje den beste sommeren min, noen sinne. Og det kommer fra ei sørlands-tjei som har tilbrakt mang en fin sommer i fjæresteinene i Arendal opp igjennom.

Så hvordan kan det ha seg at en sommer som ble tilbrakt store deler i Alberta, en landlocked provins i Canada, kvalifiserer til denne betegnelsen?

Jo, la meg fortelle deg om reisen som tok meg fra Stavanger i Rogaland, til Calgary, Alberta, på jobbreise og studieopphold ved University of Calgary.
Rammen for turen var at jeg skulle tilbringe tre måneder på gjesteforskeropphold ved University of Calgary, Department of Geography, i forbindelse med doktorgradsutdanningen jeg sysler med i Stavange.

Men tittelen her på trip reporten er jo fra Stavanger til Oslo?

Ja, jo.

Høsten i forveien bestilte jeg meg nemlig en dagsbillett til Øyafestivalen i Oslo, til 6. august og Chappell Roan (som jo spilte en sentral rolle i min forrige trip report her på forumet også).

Så i begynnelsen av mai gikk turen fra Stavanger til Calgary, og i august reiste jeg fra Calgary til Oslo for å rekke en konsert. I en tid hvor vi også minnes forumets moderator og mangeårige bidragsyter Martin, synes jeg det er fint å kunne skrive en ny trip report hvor konsertopplevelser også vil spille en sentral rolle.

For borti Calgary var jeg også på Kygo-konsert, må vite! Mer om det senere.

Dette er altså en trip report som vil omhandle reisen fra Norge til Canada og tilbake igjen. Men IKKE NOK MED DET. Folkens, i løpet av sommeren dro jeg også på sommerferie til Fiji, og der var det mange artige flyopplevelser og nye ruter, flytyper og flyselskaper som vi på våre breddegrader ikke omgås daglig.

Et noe ambisiøst prosjekt å skrive om en reise på tre måneder i en trip report, men veien blir til mens man går. Jeg har også en del bilder og turskildringer fra fotturer jeg har hatt i fjellene i Alberta og British Columbia, som jeg også tenkte jeg ville dele her med dere.

SOOO WITHOUT FURTHER ADO.

Her kommer fortellingen om sommeren min i Canada. I Fiji. Og på vei tilbake til Norge og konsert i Tøyenparken med Chappell Roan.

SNURR FILM.

IMG_7485.webp
Undertegnede med salusalu (blomsterkransen rundt halsen) foran DQ-FJZ, ATR 72-600, på flyplassen i NAN, etter ankomst fra SUV.

Søndag 4. mai, 2025
Oslo-Amsterdam-Calgary

Tidlig søndag morgen tok jeg flytoget til OSL hvor jeg skulle reise med KLM via AMS til YYC. Flybilletten ble bestilt cirka tre uker i forveien, da jeg endelig fikk avklart visumfritak og endelige datoer for gjesteforskeroppholdet mitt i Calgary. Jeg var fast bestemt på at jeg skulle unngå mellomlanding i USA på vei til Calgary, så da jeg så at KLM hadde en direkterute fra Amsterdam til Calgary var valget lett.

For å rekke videreforbindelsen i Amsterdam til Calgary må man opp før fuglene og fly enten med 06-avgangen, eller så kan man også vurdere 09.20-avgangen som gir en litt mer behagelig start på dagen.

Etter å ha vært i Spektrum kvelden i forveien med to venner for å se på Gabrielle, så var jeg jo veldig glad for at jeg hadde valgt sistnevnte avgang.

Flight: KL1198 OSL-AMS
Avg.: 09.20
Ank.: 11.10
Fly: PH-BGQ (Boeing 737-700)
Sete: 19F

Fikk sjekket inn hos KLM sin hyggelige betjening på OSL, fikk tagget to kolli til YYC og fikk boardingkort hele veien. Så langt en veldig smooth og smertefri reise. Som EuroBonus silver på KLM-flyvning har man visstnok rett på én ekstra kolli, som jo er kjekt når jeg hadde med meg ganske mye turklær og utstyr, og klær for fire klimasoner de neste 3 månedene på tur.

Kom meg gjennom sikkerhetskontrollen, men det var en omstendig prosess. ALL elektronikk måtte ut. Til og med Apple Watch laderen min. Har aldri vært med på lignende verken før eller siden. Det tok sin tid, men jeg kom meg til slutt gjennom og ut slusa til utenlandspiren. Vi hadde gate utpå E, så etter en rask tur innom taxfree for å kjøpe litt norsk sjokolade til gave til de jeg skulle jobbe med i Calgary, fant jeg gaten og boarding startet ikke lenge etter.

Siden jeg hadde sete på rad 19 fikk jeg bruke inngangen bak i flyet.

Forøvrig veldig stas å fly med 737-700 igjen!

tempImage9RJ8gc.webp

tempImage1YZRk0.webp

Jeg minnes ikke de store forsinkelsene ut fra OSL, så etter avgang fra 19L var vi plutselig på vei mot kontinentet. Har ingen bilder av servering eller sete på dette flyet, men vi fikk servert en liten ostesandwich og kaffe/te. Etter hvert åpenbarte det nederlandske landskapet seg under oss og vi landet sånn høvelig i rute på Schiphol.

I Amsterdam hadde jeg ikke mer enn tiden og veien, for flyet til Calgary skulle dra videre 12.30.1 time og 20 minutter på AMS holder egentlig i massevis, selv fra Schengen til non-Schengen.

Så etter rask gange fra C-piren og til D-gates, gjennom passkontroll som foregikk automatisk, var jeg på plass utenfor den innerste D-gaten, hvor en Boeing 787-10 stod og ventet på å ta oss over Atlanteren.

tempImagehCgzJg.webp

Flight: KL677
Avg.: 11.30
Ank.: 13.25 (8 timers tidsforskjell)
Avstand: 4 459 miles
Fly: PH-BKL (Boeing 787-10)
Sete: 35K

Kom meg om bord i flyet og fant setet mitt. Konfigurasjonen her er 3+3+3, som jo ikke er helt ideelt, jeg foretrekker helt klart 2+4+2. Jeg hadde vindussete, og i midtgangssete satt en eldre herremann som jeg småpratet litt med da jeg fikk satt meg ned og funnet meg til rette. Det viste seg at han og kona var fra Calgary, og hadde nettopp seilt over Atlanteren med et cruiseskip, og skulle nå hjem. Kona hans satt på andre siden av midtgangen for ham, så jeg pratet litt med henne også, men mest mannen. De var veldig entusiastiske over at jeg skulle tilbringe sommeren min ved byens universitet, og kom med mange gode tips til restauranter, cafeer, og turer i området.

Etter hvert kom det en annen kar som reiste alene, og satt seg i midtsetet mellom meg og mannen fra Calgary. Det virket som om flyet var ganske så fullt.

Boarding ble etter hvert completed, men det tok sin tid før crewet kom rundt og gjorde pre-departure sjekkene sine, og sikkerhetsdemonstrasjonen startet heller aldri. Jeg begynte å ane ugler i mosen.

Etter en stund kom politi om bord i flyet og geleidet to karer noen rader foran meg av flyet. De hadde vist aggressiv oppførsel mot crew og andre passasjerer og ble tatt av og tatt hånd om av politiet.

Men disse to idiotene hadde også sjekket inn bagasje, så klart. Så den måtte jo også off-loades. Og det betød offloade et par konteinere fra cargo, og finne koffertene deres, og så få på kontainerne igjen. I tillegg måtte alle de resterende passasjerene redegjøre for vår håndbagasje ombord. Det var heldigvis en ganske effektiv og pragmatisk tilnærming, hvor alle ble sittende, og crewet kom gjennom kabinen rad for rad og spurte om hvem som eide hver minste lille ting i hattehyllene.

Vi pushet fra gate rundt halvannen time forsinka.

Helt i orden for meg det, jeg hadde heldigvis ikke noe hastverk i Calgary ved ankomst jeg.

Trodde jeg.

Helt til jeg misset innsjekk i studentboligen med fem minutter senere den ettermiddagen. Men mer om det senere.
Vi taxet avgårde til Polderbaan, og kom oss avgårde.

tempImageXoy3qi.webp

Jeg har ingen bilder av mat eller drikke om bord på denne turen, det får jeg bare beklage. Men det var litt andre ting som opptok meg på denne turen kan man vel si.

For rett før vi fikk Skottland under oss, så tok jeg meg en tur på toalettet og tok en selfie.

tempImageYw8HBB.webp

tempImagekHwk1b.webp

tempImageN3UJy0.webp
Trøtt i nepa....

Og så var jeg ikke mer enn kommet tilbake til setet mitt, før det ble spurt etter medisinsk personell på høytaleranlegget.

Da hadde kona til min setenabo i midtgangsetet, falt om på et av de andre toalettene.

Det meldte etter hvert en sykepleier seg til for besetningen, og hun samt to av crewet hjalp til. Døren til lavatory ble demontert, og de fikk etter hvert henne på beina. Kapteinen var også baki hos crew, sykepleier og pasient, antagelig for å se om det var behov for en medical diversion.
Dama fikk oksygentilførsel og deretter kom seg tilbake til setet, hvor crew og sykepleier satt på en sånn dings som måler oksygenmetning i blodet.
Vi slapp unna diversion og fortsatte over Atlanterhavet. Flyturen gikk radig unna, jeg fulgte med på kartet og koset meg ellers med en bok og podcast.

Vi fløy inn litt av forsinkelsen men landet allikevel cirka en time etter oppsatt ankomsttid.

tempImagewXjGmV.webp
Innflyving til YYC - Calgary. Selv om dette var i begynnelsen av mai, var det veldig tydelig at våren inntreffer litt senere bortpå prærien i Canada enn i Stavanger hvor det på denne tiden var full kirsebærblomstring.

Ved ankomst terminalen i Calgary, ble alle bedt om å bli sittende i setet, da ambulansepersonell skulle møte pasienten om bord og hjelpe henne av flyet. Jeg fikk takket for alle tips og lykkeønskninger fra mannen hennes, og ønsket henne god bedring på vei ut. Håper det gikk bra med dem.

Det ble en lang marsj mot passkontroll og immigrasjon, men det var virkelig en smooth opplevelse. Et par minutter i kø, deretter tastet jeg inn informasjon og scannet passet mitt i en maskin, og så leverte jeg en lapp til en immigrasjonskontrollør som merket lappen min med et kryss og jeg kunne gå videre til bagasjehallen hvor bagasjen allerede snurret rundt på båndet. Deretter gikk jeg videre til tollen, hvor jeg ble henvist til secondary screening for immigrasjonsprosessering. Dette hadde jeg forventet, for jeg var på forhånd blitt forklart fra universitetet at jeg skulle få et papir fra immigrasjonen som bevis for visumfritaket mitt. I og med at jeg skulle være i Canada i mer enn 90 dager, men på kortvarig studieopphold, kunne jeg som norsk statsborger få et visumunntak ved innreise. Som sagt, så gjort, og i secondary trakk jeg en kølapp og ble ekspedert innen 10 minutter av en hyggelig dame som tastet litt på PCen, og fikk printet, signert og stemplet dokumentet som tillot meg å reise inn og ut av Canada frem til utgangen av august. Helt perfekt!

tempImagefq57Cn.webp

På grunn av forsinkelsen fra Amsterdam, så var klokken nå blitt nærmere 15.30, og jeg kastet meg i en Uber til universitetet hvor jeg hadde studentbolig frem til utgangen av juni.
Dessverre stengte kontoret der 16.00, og jeg stod og hamret på døra 16.05 til ingen nytte. Klart folket der hadde tatt kvelden, en søndags ettermiddag. Gode råd var dyre, så jeg fisket frem telefonen og booket meg et hotell i Calgary sentrum. Tok en ny Uber dit, og fikk sjekket inn på Westin Calgary. Calgary sentrum er virkelig ganske dødt på søndager da det er et ganske stort businessdistrikt og ikke så mye handel og sånt. Mest kontorer. Men jeg fant en restaurant i gangavstand fra hotellet som hadde åpent og jeg bestilte takeout derfra og krasja raskt på senga tidlig på kvelden.

ENDELIG var Canada-oppholdet mitt i gang.

Jeg tilnærmer meg denne trip reporten noe stegvis, men skal prøve å få skrevet et nytt innlegg her med litt mer jevne mellomrom enn hva jeg klarte forrige trip report. ;) IYKYK.
Men siden vi har fått ny forumsoftware så har det blitt mye enklere å laste opp bilder, og skrive bildetekst til dem underveis, så kanskje det senker skriveterskelen noe.

Uansett, tenker å ta en liten post om Calgary som by og studiested først. Jeg ankom jo i begynnelsen av mai, og det var tydelig at vinteren knapt hadde sluppet taket. Gresset var fortsatt brunt og det var nesten ikke antydninger til knopper på trærne. Temperaturen var mild og god, dog, med dagtemperaturer rundt 15 celcius.

Jeg fikk innlosjert meg i studentboligen den første uken, og kom meg etter hvert på plass med tingene mine der. Jeg bodde i en studioleilighet på campus av University of Calgary, i et bygg som i hovedsak var reservert for graduate students (masterstudenter og ph.d-studenter) og litt eldre undergraduates. Det var med andre ord relativt lav partyfaktor. I tillegg var det jo ikke så trangt i gangene her på denne tiden, da vårsemesteret var over i slutten av april, og det kun var oss som skulle ta emner over sommersemesteret som var på campus.

Jeg fikk rom i 12. etasje i hybelkomplekset, med flott utsikt over Calgary Olympic Oval, skøytebanen fra OL i Calgary i 1988 ut av det ene vinduet, og ut mot Rocky Mountains i det andre vinduet.

tempImagekKt0hi.webp
Utsikt fra studenthybelen min over Calgary Olympic Oval som ligger på UCalgary campus

tempImageXuKS2Y.webp
Solnedgang over Rocky Mountains, sett fra "studevinduet" mitt

Så et lite bildedryss fra den første uken (eller så) i Calgary. Jeg hadde oppstart av et emne jeg tok ved University of Calgary, School of Public Policy om urfolksrettigheter og energiutbygging som er relevante temaer for min ph.d-avhandling. Dette emnet hadde undervisning på sentrums-campusen til UCalgary som ligger sentralt til i Calgary downtown, kun et par minutters gange fra trikkestoppet. To dager i uken tok jeg derfor trikken til byen om morgenen for å delta på forelesningene der.

tempImageGZUBo1.webp
Campusbygget til UCalgary i sentrum

Like ved campusbygget ligger en liten bagelsjappe,Wayne's Bagels, som serverer Montreal-style bagels (som jeg forstår er en egen type style av bagel, for de som har peil på sånt)

tempImageszRyoF.webp
Waynes Bagels i Calgary sentrum. Det ble noen lunsjer her ja!

tempImageT7Jgcn.webp
I løpet av den første uken rakk jeg også å prøve Canadas nasjonalrett, poutine, ikke mindre enn to ganger. Her fra Kensington Pub i bydelen Kensington.

I Alberta har de litt strenge alkohollover, så øl og vin selges ikke i dagligvarebutikker. Man må derfor til wine and liquor stores, for å kjøpe dette. Heldigvis hadde jeg en god vinbutikk rett ved der jeg bodde, i University District. Her tilbød dem også smaksprøver før man kjøpte vinen. Denne cremanten ble med meg hjem for å feire 17. mai.

tempImageflcN8k.webp
Prøvesmaking

Apropos 17. mai. Det var jo ikke akkurat tog og tjo-og-hei for meg denne dagen, da jeg ikke hadde så mange andre nordmenn rundt meg. Men i 2025 var det jo også Eurovision-finale 17. mai, så jeg fant at en av kinoene i byen skulle ha visning av finalen, så etter en bedre frokost hjemme hos meg selv tok jeg turen til Chinook Mall og kinoen der, for å få med meg finalen der.

Det var tydelig jeg hadde kommet til rett kino da denne fyren med svensk flagg stod foran meg i køen for å kjøpe øl (du kan ikke kjøpe øl på butikken i Calgary, men du kan kjøpe øl på kino!)

IMG_3107.webp

tempImagek3vQNK.webp
Rart, men gøy, oppsummerer vel kanskje denne 17. mai-feiringen for meg. Og nervepirrende til siste stemme var talt opp.

Jeg kom meg også til Canmore i løpet av den første uka mi i Calgary. Professoren som jeg jobbet sammen med der, deler heldigvis min glede for tur og naturopplevelser, så jeg var ikke sen med å takke ja til å være med henne og to av hennes venner på en tur til Canmore.

Første kjøreturen fra Calgary til Canmore glemmer jeg aldri. Fjellene steg majestetisk opp fra landskapet foran oss på Trans-Canadian Highway 1, og vokste seg bare større og større jo nærmere vi kom. En helt fantastisk opplevelse!

tempImagee3ZcGM.webp

I Canmore parkerte vi i sentrum, og gikk på stier opp mot langrennsarenaen fra OL i '88. Vi hadde med oss bjørnespray, så klart, for det må man faktisk når man går turer i det området. Men vi så ingen bjørn denne dagen (senere på sommeren skulle jeg dog komme VELDIG nær en bjørnemamma med bjørnunge på en sti langt pokkerivold i Waterton National Park... trenger du en større cliffhanger for å fortsatt henge med i lesinga så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg 😜)

tempImageX4zYKN.webp
De ikoniske Three Sisters fjellene i Canmore. Disse fjellene er landemerker for Canmore og inngangsporten til Banff National Park. De pryder til og med logoen til det lokale bryggeriet Canmore Brewing.

....og der fant jeg ut at det er en maksgrense på 10 bilder per post. Fortsettelse følger aldeles snart.

tempImageH8I3t7.webp
På vei over Canmore Engine Bridge, også kjent fra serien The Last of Us.

tempImageEysJtZ.webp
Etter turen spiste vi lunsj i Canmore og jeg fikk min første smak av det lokale drikkevannet

tempImageZ4fu9g.webp
I Canmore sentrum

Canmore må jeg si er en utrolig sjarmerende liten by, med masse koselige butikker, kafeer og restauranter. Nå har jeg jo bare vært der om sommeren, men inntrykket mitt er at Canmore, Banff og Lake Louise er solide helårsdestinasjoner med et variert tilbud året rundt. Både for oss som liker oss i "skauen" og hvis man ønsker å bo, spise og drikke godt.

tempImageXzbTRU.webp
Etter hvert kom våren til Calgary også, med kirsebærtrærne utenfor studentboligen min i full blomst i midten av mai.

tempImageulKwcJ.webp
Kensington-distriktet tilbrakte jeg en del tid i mai, da vi var en gjeng som gikk på sportsbarer og så på Stanley cup playoffs.

tempImagebvWsD4.webp

Må innrømme at førsteinntrykket mitt av Calgary og Canmore var veldig solid. Jeg fant meg raskt til rette i byen, ble kjent med trivelige folk og fikk kommet meg ut på turer. Det var lett å komme seg rundt dit jeg skulle med kollektivtransport og det var flere hyggelige spisesteder, parker og butikker i gangavstand fra campusområdet hvor jeg bodde.

I mai kom også en bonde fra Mosjøen innom bygda, på vei tvers over Canada fra Toronto til Vancouver. Det var et svært hyggelig gjensyn, og vi spiste digg napolitansk pizza på Pizza Culture i bydelen Crescent Heights i Calgary.

Det var ikke måte på fartøy Farmer hadde for denne reisen!

tempImageUp2m1w.webp

I slutten av mai tok jeg buss til Banff for å komme meg på min første "ordentlige" fjelltur. Etter 3 ukers akklimatisering på 1000 m.o.h i Calgary var jeg klar for å bestige Sulphur Mountain (2 451 m.o.h) i Banff National Park (som man også kan komme seg til på et mindre slitsomt vis, ved å kjøpe billett til en gondol som tar deg til topps).

tempImageLUhc4s.webp
Sulphur Mountain gondola

IMG_3369.webp
Sjølfie på Sulphur Mountain, med Banff nede i dalen og Cascade Mountain like bak.

IMG_3346.webp
FANTASTISKE Banff, altså.

Banff er helt sykt nais, hvis verden består noen år til, må jeg returnere. Hvis folk ikke får reisesjuke av dette, så vet ikke jeg altså 😍😍😍

I Alberta har de litt strenge alkohollover, så øl og vin selges ikke i dagligvarebutikker. Man må derfor til wine and liquor stores, for å kjøpe dette. Heldigvis hadde jeg en god vinbutikk rett ved der jeg bodde, i University District. Her tilbød dem også smaksprøver før man kjøpte vinen. Denne cremanten ble med meg hjem for å feire 17. mai.
Det der husker jeg fra jeg bodde på flyplasshotell i Calgary. De har et koselig Marriott i terminalen. Ville kjøpe meg en øl i baren og ta med opp på rommet. Det var helt umulig i flg lovgivningen. Men bartenderen sa seg villig til å bære den ved siden av meg opp til rommet. Da var det innafor. :)

Veldig bra så langt. Stå på! Bringer også tilbake minner fra jeg var en uke i Banff og stod på ski i gamledager, dvs sånn en veldig god stund før covid og litt til. Ser veldig fint ut der om sommeren ja!

Apropos alkohollover der borte - var på et motell hvor de hadde litt snacks i resepsjonen, spurte etter øl og fikk til svar at "Nei, det har vi ikke lov til å selge. By the way, I am temporary sold out ;) "

Fortsettelsen følger her nu, prøver å opprettholde et viss tempo i postingen min, men i og med at "my day job" også involverer mye hamring på tastaturet så får dere bære over meg at det ikke er hver dag skrivelysten er på topp.

Men jeg tenker vi kan koste på oss et par bilder til fra Calgary og omegn, før vi beveger oss opp i fjellene, til British Columbia, til Yoho National Park, langs Icefields Parkway til Jasper +++. Dette kommer det nemlig mer om litt senere i denne forholdsvis kronologiske gjennomgangen av sommeren min.

Så ja, tilbake til Calgary.

Nei, først et bilde fra Canmore jeg glemte å poste. Dette er nemlig beaver tail, en frityrstekt søtsak som består utelukkende av sukker, mel og smør. Altså, all the good stuff.

Toppet med Nutella og banan som prikken over i'en. Knallgod men det holdt med 2 stk i løpet av sommeren for å si det sånn..
Og denne var delt i to, så jeg kunne dele kaloriene med professoren min.

tempImagerywQP1.webp

Jo! Og så et par bilder til fra Banff. Først her fra busskøen fra gondolen nede fra Sulphur Mountain, hvor jeg skulle ta buss tilbake til Banff sentrum. Lokalbuss var inkludert i bussbilletten jeg kjøpte fra Calgary til Banff med selskapet On-It Regional Transit.

tempImageoBnIXY.webp

Tilbake i Banff fant jeg meg et ledig bord på en uteservering og nøt en iskald pils og en god pizza. Det smakte godt etter å ha gått opp til Sulphur Mountain ca 800 høydemeter på rundt 5 km (og ned igjen). Kan forøvrig nevnes at jeg før denne turen gikk til innkjøp av bjørnespray som det er krav til at man har på seg (og lett tilgjengelig - jeg kjøpte et fiffig lite holster til å ha på beltet) når man beveger seg ute i naturen i Canada hvor det også finnes apexpredatorer som bjørn og fjelløver.

tempImageBNOBnQ.webp

IMG_3425.webp
Banff sentrum

tempImageLW6GfV.webp
Tilbake i Calgary. Her er en av de eldre C-train-vognene som opererer i byens t-banenett. Det er ikke akkurat voldsomt utbygd, med hele TO linjer. Men det tok meg stort sett dit jeg behøvde, som i det daglige stort sett var mellom campus og sentrum.

tempImagejmQm3F.webp
Mer mat og hockey. Øl og sliders, samt Stanley Cup playoffs. Dette var fra en kamp mellom Toronto Maple Leafs og Florida Panthers, og selv om vi var i tjukkeste Alberta så heiet alle på Toronto. Canadisk patriotisme har jeg fryktelig sansen for.

tempImageNQkxQS.webp
Ellers ble det jo også tid for jobbing med avhandlingen min innimellom turer og hockeykamper. Jeg har hatt verre utsikter fra skrivepulten enn dette, altså. Fra hybelen min på UCalgary campusen, med utsikt rett mot skøytehallen.

tempImage3mFs53.webp
Da det etter hvert ble tid for graduation i slutten av mai for alle studentene, så tente de OL-flammen fra 1988. Det var jo veldig stas å få se!

IMG_3520.webp
Mye fin bygningskunst i Calgary sentrum!

IMG_3532.webp
Da kalenderen viste juni, begynte skogbrannene å gjøre sitt inntog, også i Alberta. 2025-sesongen var ganske ille, men det var verst lenger øst (Manitoba og Ontario). Røyken fra skogbrannene nord i Alberta kom etterhvert til Calgary også, og det luktet skikkelig brent ute, og det var rødt farevarsel for luftkvalitet et par dager.

Last edited:
IMG_3553.webp
En jeg studerte med bodde tilfeldigvis i et leilighetsbygg i Kensington med rooftop og nydelig utsikt over sentrum. Her satt vi mange kvelder og kverrulerte over et glass vin eller tre.

tempImageEWzynS.webp
I begynnelsen av juni ble også G7-toppmøtet arrangert i Kananaskis, rett utenfor Calgary. I den anledning arrangerte UCalgary og School of Public Policy en G7-konferanse. Det var mange spennende innledere og paneldeltakere, blant annet ordføreren i Calgary (Jyoti Gondek) og Premier i Alberta (Danielle Smith - god venninne av Trump!).

I tillegg dukket to tidligere statsministre for Canada opp. Her er Jean Chrétien til venstre. Mannen er 91 men skarp som bare det. Chrétien var i samtale med tidligere visestatsminister John Manley.

tempImageHoFyM2.webp
Ikke nok med at jeg skulle få oppleve én forhenværende canadisk statsminister fra scenen på én dag, men her kom jaggu nummer to også. Joe Clark var statsminister fra 1979-1980 og opposisjonsleder i noen år etter, da Pierre Trudeau tok over (svigerfar til Katy Perry for oss som bryr oss om det).

tempImageFYf7t1.webp
Det ble også mer hockey-playoffs, og selv vi i Calgary var rause nok til å heie på Edmonton Oilers i sluttspillet. Leon Draisaitl er forøvrig en av de store stjernene i Oilers, og skal spille for Tyskland nå i OL i Milano-Cortina.

tempImageKCsFHT.webp
En morgen før forelesning følte jeg meg litt ekstra vågal, og jeg bestilte meg en kaffe jeg hadde sett på menyen fra første "skoledag".. Den stod rett under Canadiano, den canadiske versjonen av en Americano, og heter Bumble Bee Latte. Det er rett og slett en espresso blandet med appelsinjuice.

Og folkens. Det var faktisk kjempegodt!

tempImageGuJeTj.webp
Runder av denne dagens poster med et bilde fra feiringen av National Indigenous Peoples Week i slutten av juni. Det ble behørig markert og anerkjent over hele byen, med blant annet et show i Calgary sentrum. Det var tradisjonell dans, pow-wow, og taler. Veldig sterkt og fint å få være en del av.

På dette tidspunktet hadde kusina mi fra Norge ankommet, og vi var klare for noen dager på roadtrip rundt i Canadian Rockies.

Vi tåler kanskje et par teaser-bilder før neste "installasjon" av bilder og turbeskrivelser fortsetter. Takk for at du leser og henger med sålangt :)

IMG_4086.webp
På tur rundt Emerald Lake i Yoho National Park, BC ved soloppgang. Spennende å starte dagen med å høre coyoter hyle rundt seg.

IMG_5288.webp
Leiebilen vår, en Ford F-150 med ganske standard utrustning, i Jasper National Park

IMG_3935.webp
Kveldspils på Emerald Lake Lodge hvor vi overnattet én natt

att.JoNfCi9nxPvm6Lb_TLW66za8AQPz79BuPUJEIugZpsY.webp
Fra turen opp til Little Beehive, ved Lake Louise (som kan skimtes til venstre i bildet)

Lar det være cliff-hanger til neste gang jeg poster, som fort kan bli om et par dager (men ikke mer, jeg lover.)

Dette må jo nærme seg en av de beste trip reportene her inne. Dæsken så bra.

Gleder meg til fortsettelsen.

Back