Den evinnelige masta ved AES

Re: Den evinnelige masta

Riksantikvaren vil verne den. Med mindre andre mer styrende krefter får den ned, vil den derved stå der til den trenger masse penger i vedlikehold for å bli stående. Da vil ingen bevilge pengene, og så detter den ned av seg selv etter at området i nærheten har vært stengt pga fare for almenheten i åresvis. That's life...

Riksantikvaren skal man som regel lytte til. Praktisk talt alt som ble vernet for mange år siden, er alle nå enige om er bra ble vernet. Men det finnes unntak. Flytrafikken er en såpass viktig samfunnsfunksjon at man ikke kan ha en radiomast stående til pynt.

Kunne man da evt ikke bare legge den ned og evt reise den opp ved spesielle begivenheter, f.eks. når Kongen eller personer som er spesielt interessert i radiomaster kommer på besøk? :lol:

Litt skrutrekker, kappsag og dobbeltsidig tape så har vi gjort den om til en teleskopantenne!

Det stod en liknende radiomast ved Tromsø Lufthavn i mine yngre dager (muligens ikke like høy som den på bildet, men det er vanskelig å bedømme), men den ble fjernet på et eller annet tidspunkt som jeg ikke husker i farten.

Og som det er sagt før, så må det en ordentlig ulykke til før noe skjer med denne masta.....

Er dette den eneste masta som står igjen i Norge av denne typen? Stavanger Radio, som også er foreslått vernet, er jo en litt annen type anlegg. Mastene på Kløfta er jo borte for lengst, og også mastene ved Rinnleiret vel borte?

Det står vel lignende master på Boknafjellet (Nord-Rogaland) og nedenfor Tryvann.

Er dette den eneste masta som står igjen i Norge av denne typen? Stavanger Radio, som også er foreslått vernet, er jo en litt annen type anlegg. Mastene på Kløfta er jo borte for lengst, og også mastene ved Rinnleiret vel borte?

Mastene på Rinnleiret står fortsatt tror jeg. De skulle vel bort, men her er det også snakk om vern tror jeg.

Denne masta har evig liv...

Fra kveldens distriktssending:

Usikkerhet rundt radiomast

Avinor og Norkring har vedtatt at radiomasten på Vigra skal rives. Men nå vil Fylkeskonservatoren bevare masten, fordi den har kulturhistorisk verdi. Norkring vil spare og stanser senderen i juni. Men for Trude Røsvik og de andre i venneforeningen "Vigra kringkaster" vil det bli dyrt å holde ting vedlike. Blant annet gir senderen varme i lokalene.

Den 230 meter høye masten innebærer for stor risiko for flytrafikken og skal rives, senest i utgangen av 2011. Lufthavnsjef Tor Hånde, Avinor, sier at masten ødelegger for regulariteten ved flyplassen.

Fylkeskonservator Bjørn Ringstad mener Vigra kringkaster og masten er med på å fortelle kysthistorie, skipsfartshistorie og fiskerihistorie. Senderen hadde stor betydning fra 20-30-tallet og også etter krigen, påpeker han.

Ordfører i Giske, Knut Støbakk, ønsker å verne bygningene og museet, men er overrasket og skuffet over at fylkeskonservatoren kommer på banen nå, så sent i prosessen. Han sier at det er viktig at masten blir fjernet, slik at flyplassen kan få utvikle seg videre

Det stod en liknende radiomast ved Tromsø Lufthavn i mine yngre dager (muligens ikke like høy som den på bildet, men det er vanskelig å bedømme), men den ble fjernet på et eller annet tidspunkt som jeg ikke husker i farten.

Stemmer det, det var vel tre slike master på Langnes, men er det ikke et slags museum der nå? mener at den ene foten står igjen.

Kan ikke noen bare komme opp med at den sender ut store mengder stråling som kan føre til både det ene og det andre. Kreft..? Så forsvinner nok den fort :)

Back