Den evinnelige masta ved AES

Re: Den evinnelige masta

Løsningen er vell grei, greier de ikke å fjerne den så er alternativ 2 som er mye mer attraktativ å flytte masta og sette den opp en annen plass.
Muligens det beste om den fortsatt er i bruk slik som de hevder, på den positive siden vil kanskje en flytting også gi bedre signal for dem.

Så bra. Da får man følge med på NRK Møre og Romsdal i ettermiddag.

Så får jeg være mitt ansvar bevisst og sende en mail til MOL om at alt nå ligger rette for de blågule. :D

BORTE VEKK ! :nor

Spontan kommentar fra tilhører til NRK: Ja, - no kan ej vel begynne å sjå på kjæringa i staden! :D

Og kanskje ILS på 07?

Snakket med en i tårnet der som sa de trolig får noe GPS-innflygning av noe slag..

Uten at jeg har noen videre lokalkunnskap vil jeg tro at behovet ILS til 07 ikke er så stort. For ved østavær vil man gjerne ikke ha det verste været da lufta kommer over fjellene... Kanskje det er verre med mer nordlig drag?

Jeg vil tippe at det viktigste er at man kan senke minima på ILS25 da antenna ikke er en faktor ved evt. missed app. Noen operative med tanker rundt dette?

Re: Vigra kan bli først på nytt innflyvningssystem

Noen som vet hvilket system det er snakk om her og hvordan dette systemet virker?

Systemet kalles RNAV. For Vigra vil det bli laget en LNAV-prosedyre, som er en variant av RNAV. Og Vigra er forøvrig ikke først ute, siden flere andre norske flyplasser allerede har fått RNAV. Sjekk blant annet Namsos i AIP.

Last edited:

Systemet kalles RNAV. For Vigra vil det bli laget en LNAV-prosedyre, som er en variant av RNAV. Og Vigra er forøvrig ikke først ute, siden flere andre norske flyplasser allerede har fått RNAV. Sjekk blant annet Namsos i AIP.

RNAV er jo forsåvidt ikke noe annet enn navigering etter waypoints fremfor navaids, og noe som ikke er spesielt nytt. Det som Vigra derimot kan bli først med i Norge, er en form for approach basert ene og alene på GPS og WAAS, der flyet primært navigeres etter GPS signaler med en referansestasjon på bakken som gjør systemet nøyaktig nok til å kunne brukes til innflyging... Når man flyr en NPA med et RNAV godkjent fly, så er det ingenting i veien for å legge LNAV og VNAV til grunn med kryssjekking mot konvensjonelle navaids, så lenge du har en FMC-programmert approach tilgjengelig. Det skjer stadigvekk, rundtom i det ganske land allerede :) Da bruker flyet RNAV, men så lenge det ikke finnes noen basestasjon, så finnes det heller ikke en publisert og godkjent GPS prosedyre. RNAV nøyaktigheten avhenger av ANP, og kalkuleres av FMC'en og har input fra bl.a. GPS, IRS, DME/DME, VOR/DME ... LNAV er i praksis forkortelse for en AFDS modus : Lateral navigation og VNAV : Vertical Navigation. RNAV er en forkortelse for Area Navigation :)

Last edited:
WAAS er den amerikanske standarden og i Europa heter det tilsvarende systemet EGNOS. Fellesnavnet er SBAS. I første omgang er det LNAV det blir for Ålesund (det er jeg som lager prosedyren ;)). Etterhvert vil det komme SBAS, men infrastrukturen er ikke helt klar i Norge enda.

RNAV er jo forsåvidt ikke noe annet enn navigering etter waypoints fremfor navaids, og noe som ikke er spesielt nytt. Det som Vigra derimot kan bli først med i Norge, er en form for approach basert ene og alene på GPS og WAAS, der flyet primært navigeres etter GPS signaler med en referansestasjon på bakken som gjør systemet nøyaktig nok til å kunne brukes til innflyging... Når man flyr en NPA med et RNAV godkjent fly, så er det ingenting i veien for å legge LNAV og VNAV til grunn med kryssjekking mot konvensjonelle navaids, så lenge du har en FMC-programmert approach tilgjengelig. Det skjer stadigvekk, rundtom i det ganske land allerede :) Da bruker flyet RNAV, men så lenge det ikke finnes noen basestasjon, så finnes det heller ikke en publisert og godkjent GPS prosedyre. RNAV nøyaktigheten avhenger av ANP, og kalkuleres av FMC'en og har input fra bl.a. GPS, IRS, DME/DME, VOR/DME ... LNAV er i praksis forkortelse for en AFDS modus : Lateral navigation og VNAV : Vertical Navigation. RNAV er en forkortelse for Area Navigation :)

Her er det en del misforståelser. Uten at jeg vet sikkert hva som kommer til RWY 07 på Vigra kan jeg si at det sannsynligvis kommer en RNAV (GNSS) innflygning. Denne kan så ha forskjellige minima avhengig av om den har vertical guidance eller ikke (LNAV eller LNAV/VNAV hvor den vertikale komponenten baseres på Barometrisk VNAV).
Etthvert kan det ogå komme et LPV minima basert på SBAS (EGNOS).

Det som beskrives over om LNAV/VNAV fra FMC kryssjekket mot nav aids er vel slik det ofte gjøres selv om det ikke er helt "lovlig" å bruke annet en nav aids til å navigere etter på en NDB, VOR eller ILS.

I de tilfelle hvor flyet bruker flere sensorer kan de fly en egen type approach som ikke er i bruk i Norge enda, en RNP AR slik den som prøveflys i Tromsø.
Denne type innflygning muliggjør kurvede segmenter slik at terreng og bebygde områder i innflygningssektoren kan unngås. Det jobbes med å få dette ved bl.a OSL for å kutte fuelburn, utslipp og støy.

Back