Delvis skifte i internasjonal trafikk fra Narita til Haneda

Someone

Moderator
Medlem
Da Narita sto ferdig på slutten av 70-tallet ble det meste av den internasjonale trafikken flyttet fra den langt mer sentrumsnære Haneda, som ble en nesten ren innenriks og regional flyplass. I 2010 begynte man forsiktig å åpne opp for mer internasjonaltrafikk fra Haneda, men det var i begynnelsen relativt store slotrestriksjoner, som blant annet vanskligjorde det får europeiske og amerikanske selskaper å effektiv kunne fly der. Nå ser det ut som dette er i ferd med å løses opp og flyselskapene har begynt å flokke seg til Haneda, både i form av nye ruter og flytting av eksisterende

Noen eksempler:

Lufthansa: Åpner FRA-HND med 744, FRA-NRT beholdes (uvisst om de vil bruke mindre fly) og MUC-NRT (346) flyttes til MUC-HND

Air France: Starter CDG-HND 10-14 ukentlig. 7 med 77W og 3 til 7 ukentlig (avhengig av sesong) med 77E. Beholder 2 daglige CDG-NRT, men reduserer 380 fra 7 til 4 ukentlige

ANA: Flytter en av to daglige NRT-FRA til HND-FRA (77W), og den daglige NRT-MUC til HND-MUC (788) og starter HND-DUS (788). Starter CGK, LHR, LAX, CDG, YVR, MNL, og av disse så legger de ned LHR fra NRT

Air Canada: Starter YYZ-HND (788)

Singapore: Starter en tredje daglig SIN-HND (333)

Så sjansen for å fly inn til HND istedet for NRT i fremtiden er økende
 
Har brukt HND tre av fire ganger jeg har fløyet inn til Tokyo. Fantastisk flyplass, og spesielt da den nye internasjonale terminalen. Er også veldig glad i NRT, men når du får beliggenheten i tillegg så skjønner jeg godt at flyselskapene velger å flytte.

Var på HND sist for halvannen uke siden, og da hadde de kommet et godt stykke på utvidelsen av den internasjonale terminalen. Ser ut til at HND er blitt en flyplass for fremtiden.
 
Jeg er blevet fortalt at ønsker et selskab at starte flyvninger fra HND, så SKAL de opretholde operationer på NRT...
Det har jeg fra en der er hos LH
Hilsen Ole
 
BA har (hadde?) også HND-flight som har gått en stund med 777

AA og BA har vel hittil vært de eneste ikke-asiatiske sekskapene på HND.
Skal man til Tokyo har jo HND en overlegen plassering sammenlignet med NRT, med ny terminal og kun en monorailtur fra sentrum. I tillegg er jo NRT belemret med mye vind som gir en del hårete innflyvninger, så jeg skjønner godt at selskapene bytter.
 
Sitter på NRT nå faktisk, og skal til HND neste uke og litt frem og tilbake mellom disse flyplassene de neste 3 ukene.

Det jeg la merke til er at det er få/ingen innenriks ruter på NRT. F. eks. skal vi til CTS og det går et fly daglig med ANA (a320) fra NRT mens de har iallefall 15-20 (om ikke mer) widebodys til CTS daglig fra HND.

Jeg tolker LH sitt skift at de kanskje har mange transit passasjerer videre, og da er HND overlegne i forhold til NRT. Når også beliggenheten er bedre, ja da er jeg ikke veldig overrasket.

Det dog som overrasker meg litt om NRT er den gigantiske operasjonen fra både Delta og United. Flyr jo nesten til hver eneste amerikanskr storby fra NRT. Tviler på disse to flytter med det første.
 
Jeg HATER Narita! For det første så ligger den aldeles sinnsykt langt fra Tokyo, for det andre så har den i prinsipp null innenriksruter og for det tredje så savner den et riktig bra flytog. Skyliner er ikke særlig praktisk hvis du skal til f eks Shinjuku ettersom du må bytte tog, og Narita Express er jo helt ubrukelig. Ikke særlig rask, og dessuten ofte fullbooket(!). Hvem i helv@* booker flytog?! For all del, limousine buss er jo greit, men det tar laaang tid pga avstanden.

Bare flott hvis de kan flytte mer trafikk til HND, det er en meget bra flyplass :)
 
Jeg HATER Narita! For det første så ligger den aldeles sinnsykt langt fra Tokyo, for det andre så har den i prinsipp null innenriksruter og for det tredje så savner den et riktig bra flytog. Skyliner er ikke særlig praktisk hvis du skal til f eks Shinjuku ettersom du må bytte tog, og Narita Express er jo helt ubrukelig. Ikke særlig rask, og dessuten ofte fullbooket(!). Hvem i helv@* booker flytog?! For all del, limousine buss er jo greit, men det tar laaang tid pga avstanden.

Bare flott hvis de kan flytte mer trafikk til HND, det er en meget bra flyplass :)
Jeg er IKKE enig med dig...Jeg er enig i at Narita Express ikke er synderligt EXPRESS. men BUSSERNE fra NARITA er helt perfekte....de kører til de fleste hoteller i Tokyo og Yokohama området...
Narita ligger langt ude, men Tokyo er altså også en by der fylder meget på landkortet...i Tokyo området bor der jo mere end 3 gange så mange mennesker som i Norge, og det giver jo visse placerings vanskeligheder.
Og så er der jo mange Europæiske lufthavne som også ligger meget langt fra bymidte..i OSL,ARN og til dels også i London..Heldigvis er vi i Europa begunstiget af et fantastisk transport system...
Så Narita har den rigtige beliggenhed..de savner bare et bedre togsystem ind til byen
Hilsen Ole
 
Jeg er IKKE enig med dig...Jeg er enig i at Narita Express ikke er synderligt EXPRESS. men BUSSERNE fra NARITA er helt perfekte....de kører til de fleste hoteller i Tokyo og Yokohama området...
Narita ligger langt ude, men Tokyo er altså også en by der fylder meget på landkortet...i Tokyo området bor der jo mere end 3 gange så mange mennesker som i Norge, og det giver jo visse placerings vanskeligheder.
Og så er der jo mange Europæiske lufthavne som også ligger meget langt fra bymidte..i OSL,ARN og til dels også i London..Heldigvis er vi i Europa begunstiget af et fantastisk transport system...
Så Narita har den rigtige beliggenhed..de savner bare et bedre togsystem ind til byen
Hilsen Ole
Narita har overhode ikke noen god beliggenhet. 7-8 mil fra sentrum (så kan man jo forsåvidt alltid diskutere hvor "sentrum" i Tokyo er...) er for langt, enkelt og greit. Men det største problemet er som du sier at de helt savner expresstog. Noe overraskende egentlig, med tanke på det ellers så fantastiske tognettet i Japan. Samme sak gjelder for øvrig Incheon i Seoul, som og ligger langt fra sentrum og savner expresstog. Men Incheon har i det minste noen innenriksruter, hvilket nesten savnes helt på NRT. Så skal man videre innenriks i Japan er det bare å sette seg på toget til HND i ca 1.5 h. Ikke akkurat praktisk...
 
Narita har overhode ikke noen god beliggenhet. 7-8 mil fra sentrum (så kan man jo forsåvidt alltid diskutere hvor "sentrum" i Tokyo er...) er for langt, enkelt og greit. Men det største problemet er som du sier at de helt savner expresstog. Noe overraskende egentlig, med tanke på det ellers så fantastiske tognettet i Japan. Samme sak gjelder for øvrig Incheon i Seoul, som og ligger langt fra sentrum og savner expresstog. Men Incheon har i det minste noen innenriksruter, hvilket nesten savnes helt på NRT. Så skal man videre innenriks i Japan er det bare å sette seg på toget til HND i ca 1.5 h. Ikke akkurat praktisk...

Nåja Keisei Skyliner som er det raskeste toget (via Sky Access Line) bruker 35 minutter til Ueno fra Narita. Narita Express bruker så godt som ubruklig lang tid, men det funker det også. Har prøvd begge og kommer jo litt an på hvor man skal i Tokyo, mye styr å bytte t-baner osv der. Ellers enig i at beliggenheten suger, men de gjør det ikke bedre når transportalternativene er såpass trege som de er. Narita Express er nok Japans tregeste tog ved siden av Yamanote Line i Tokyo...
 
Jeg digger både NRT og HND, eller for å være ærlig digger jeg alle fyplasser i Japan av den enkle årsak at japanerne har skjønt det, og har utskiksplattform/områder på flyplassene sine :)

Jeg er enig i at NRT ligger langt fra sentrum og at Narita Express ikke er det raskste toget i Japan, men hotellene jeg velger ligger stort sett i Shinjuku området. Samtidig syns jeg det er et stilig tog, og green class er komfortabelt og genialt i forhold til ledige seter.

Om man skal videre med fly innad i Japan er helt enig i at NRT er alt for dårlig, men skal man videre i region eller resten av Asia er NRT meget bra.

Og om man har svært travelt (og godt med Yen) kan man jo booke heilikoptertransfer inn til sentrum:

http://www.narita-airport.jp/en/access/heri_hire/
 
HND må jo bli en meget stor flyplass når de får store deler av den intl. Trafikken i tilegg til alt av domestic de har fra før.

Hvor stor vil den bli sammenlignet med PEK, LHR og ORD om et års tid?
En ukvalifisert gjettning fra meg er at HND i 2014/2015 er verdens 3. Største flyplass ca 75mill pax+ og et godt stykke foran LHR.
 
seg til Haneda, både i form av nye ruter og flytting av eksisterende

Noen eksempler:

Lufthansa: Åpner FRA-HND med 744, FRA-NRT beholdes (uvisst om de vil bruke mindre fly) og MUC-NRT (346) flyttes til MUC-HND


Air Canada: Starter YYZ-HND (788)

Ser ut som nedgraderingen av NRT ift til HND fortsetter.

AC: Kutter ut YYZ-NRT i vintersesongen og gjør den til en sesongrute (helårs til HND)
LH: FRA-NRT vil fortsatt gå med 744 med F vil ikke lenges selges fra 20/7. Her har de også hatt en 3 ukers pause fra 30/6 hvor ruten ikke har gått. FRA-NRT vil bli 2-klasses A340-300 (low yield maskin) fra vintersesongen
BA: Kansellerer endel avganger i Jan-Feb. Fortsatt trafikkeres av 77W
 
BA har (hadde?) også HND-flight som har gått en stund med 777

Ser at når jeg skal dit i mars går NRT med 77W og HND med 77E. Skulle ønske det var omvendt, men valget falt på HND uansett. Noen som vet om det er noen forskjell i kabinen på de to, evt på selve setet?

Har flydd noen ganger til og fra NRT og er ikke imponert. Merkelig at de ikke klarer bygge et skikkelig flytog i toglandet Japan
 
Når skal SAS følge etter? Mon tro om de følger med i timen? :)

Ved ikke om SAS flytter sin trafik til HND, men jeg kan da sagtens forstille mig, at SAS vil starte op på HND...
Hvordan det så bliver ved jeg ikke, kunne man måske forstille sig, at det er en del af de udspil som SAS har fortalt om ??
Men samtidig skal man jo passe på at HND ikke fyldes så meget op, så der ikke er plads til ny...Det var vel det der gjorde at NRT blev bygget...OG jeg tror ikke at de japanske myndigheder vælger at nedlægge NRT...det er der for meget prestige i.
Var på HND så sent som fredag i sidste uge....ER enig i at det er et godt sted...Valgte at på på hotellet i ANA terminalen...og havde værelse helt til platformen..
Men må sige at det hotel vil jeg ikke vælge fremover,,for dyrt i forhold til hvad du får for pengene...En stenhård seng,,puha ..
Hilsen Ole
 
Har flydd noen ganger til og fra NRT og er ikke imponert. Merkelig at de ikke klarer bygge et skikkelig flytog i toglandet Japan

Har vært mye i Tokyo, og turen med Narita Express er alltid ulidelig lang og dødskjedelig. Men det er samtidig noe trygt og greit over det toget også. Kommer seg stort sett fra A til B uten å måtte bytte fremkomstmiddel, noe jeg ikke får til når jeg drar til/fra Haneda.
 
Back
Top