Delvis skifte i internasjonal trafikk fra Narita til Haneda

Haneda er da nærmere "sentrum" i Tokyo enn det Narita er - men er det vel ikke krongelte med monorail og bytting og sånt? Fra Narita kommer man stort sett dit man vil med direktetog til enten Tokyo sentral eller Ueno med Keisei.
 
Monorail til Hamamatsucho, og der kan du hoppe rett på Yamanote, så da har man store deler av Tokyo dekket kjapt og enkelt.
 
Haneda er da nærmere "sentrum" i Tokyo enn det Narita er - men er det vel ikke krongelte med monorail og bytting og sånt? Fra Narita kommer man stort sett dit man vil med direktetog til enten Tokyo sentral eller Ueno med Keisei.
Problemet med Narita er at man må planlegge. Trodde jeg hadde god tid en lørdagsmorgen for å rekke SAS-flygningen, men viste seg at flytogene i Tokyo ikke akkurat har like bra frekvens som i Oslo og hadde et opphold på 40 min uten at det gikk noe tog. Endte dermed opp med taxi som koster en formue...
 
Selv om de internasjonale selskapene etter vært forsøker flytte sine operasjoner fra NRT til HND, da HND jo er en mer praktisk flyplass, så er jo NRT langt fra død. Man har jo både planer om å forlenge den 2. rullebanen og bygge en 3., og ser man på passasjertallene så har de en positiv utvikling, selv om mange internasjonale ruter har blitt flyttet til HND.

Også cargo har hatt en positiv utvikling siden bunnen ble nådd under finanskrisen i 2009
 

Attachments

  • NRTpax.JPG
    NRTpax.JPG
    38.5 KB · Views: 1,229
Nå har også ANA og Japan Airlines blitt tildelt flere internasjonale slots fra Haneda. ANA fikk 13,5, mens Japan Airlines 11,5

Slik jeg skjønner er halvparten reservert for ruter til USA

https://asia.nikkei.com/Business/Tr...p-carrier-at-Haneda-beating-JAL-for-new-slots

Under the final draft of a plan being discussed by regulators, ANA would receive 13.5 slot pairs while JAL would take 11.5. That means ANA Holdings unit ANA would retain its lead in international slots at Haneda including its current share
 
Mener å huske at det i begynnelsen av 2018 var snakk om at SAS prøve å få slots inn til HND... Det har ikke skjedd noe mer der?
 
Tydelig at det satses stort på HND fra USA:
United:
-ORD-NRT blir ORD-HND
-IAD-NRT blir IAD-HND
-EWR-HND kommer i tillegg til EWR-NRT
-LAX-HND kommer i tillegg til LAX-NRT
-SFO-HND og SFO-NRT som i dag

Delta kutter NRT helt, og flytter alle sine flighter til HND (ATL-PDX-HNL-DTW-SEA) De flyr allerede til HND fra LAX og MSP.. Da forsvinner også NRT-SIN, siden det er nok direkteflighter USA-SIN nå.
 
Liste over hvilke markeder de nye slotene til JAL og ANA på HND er forbeholdt

ANA:
USA: 6x
Kina: 2x
Russland: 1x
Australia: 1x
India: 0,5x
Italia: 1x
Tyrkia: 1x
Skandinavia: 1x

Japan Airlines
USA: 6x
Kina: 2x
Russland: 1x
Australia: 1x
India: 0,5x
Finland: 1x


https://twitter.com/winglets747/status/1168404204781617152

Ref Finland så er det ikke da umulig JAL flytter sin daglige NRT-HEL til HND, mens Finnair inntil videre forblir på NRT med sine 1-2x daglige
 
Liste over hvilke markeder de nye slotene til JAL og ANA på HND er forbeholdt

ANA:
USA: 6x
Kina: 2x
Russland: 1x
Australia: 1x
India: 0,5x
Italia: 1x
Tyrkia: 1x
Skandinavia: 1x

Japan Airlines
USA: 6x
Kina: 2x
Russland: 1x
Australia: 1x
India: 0,5x
Finland: 1x


https://twitter.com/winglets747/status/1168404204781617152

Ref Finland så er det ikke da umulig JAL flytter sin daglige NRT-HEL til HND, mens Finnair inntil videre forblir på NRT med sine 1-2x daglige

Så det vi ser er at ANA har fået et slots til Scandinavien, er det muligt vi ser en ny rute ffra haneda til ARN/OSL/CPH i såfald?
 
American flytter alle avgangene unntatt en av to daglige fra DFW til Haneda. Samtidig legges ORD-NRT ned. Dermed sitter de igjen med 2x DFW til Tokyo, samt LAX
 
Nok et bevis på at Narita er langt fra død:

Selv med ekstra slots og trafikk på Haneda for Japan Airlines, så benytter de nå se av muligheten til å starte nye destinasjoner fra Narita: Vladivostok, San Francisco (som også flys fra HND), Bangalore starter opp i 2020, og det økes til Guam

https://www.aviation24.be/airlines/...al-network-expansion-at-tokyo-narita-in-2020/

The carrier will introduce new routes to Vladivostok, Russia at the end of February and Bengaluru, India in March. In addition, JAL will offer double-daily service over the Pacific on their San Francisco route by adding a new nonstop to Narita, and will add a second flight to Guam for customers seeking to relax at the popular resort destination
 
Finnair har vel også skiftet/skal skifte til Haneda? Noen som vet om de kommer til å beholde Narita-ruten også?
 
Back
Top