DL Deltas flåte

Re: Deltas flåte

I kveld melder Jon Ostrower at Delta og Boeing er i forhandlinger om en deal om 100 MAx’er i innbytte mot 717-flåten. Og sikkert et mellomlegg også. Boeing er nok villige til å gi en god deal her ...
 
Re: Deltas flåte

I dagens resultatpresentasjon, bekreftes det at MD88 pensjoneres i slutten av juli.

https://d18rn0p25nwr6d.cloudfront.n...NuzzQ15_XN6ZQvJ0ZEKiyq_NLea6_RVxrmw8I4GOinHUY

Reducing capacity as described above to align with expected demand, which has resulted in temporarily parking approximately 400 aircraft as ofMarch 31, 2020, with the expectation to have over 650 aircraft parked by the end of the June quarter. As a result, we have made the decision to acceleratethe retirement of our MD-88 fleet from December 2020 to the end of July 2020
 
Re: Deltas flåte

I kveld melder Jon Ostrower at Delta og Boeing er i forhandlinger om en deal om 100 MAx’er i innbytte mot 717-flåten. Og sikkert et mellomlegg også. Boeing er nok villige til å gi en god deal her ...

Forbes har litt mer om saken .. og litt annen interessant flåteinfo ..

https://www.forbes.com/sites/willho...ddwPLVwC-2itV6mTVRNBP4pxva7dVQxk#4d5bd2234165

The 717 aircraft is the biggest of Delta DAL Air Lines’ smaller problems. The mantra for airlines in this downturn is to save cash, so they are examining high expenses like aircraft lease payments.

Fortunately for Delta, it has less burden since it owns 79% of its aircraft, including almost all of its more costly widebodies.

But for the 193 aircraft it leases, the 717 dominates, accounting for 40% of Delta’s leased fleet. If Delta can reduce exposure to the 717s, its lease obligations significantly decrease. Delta might have a plan.
 
Re: Deltas flåte

Fire MD88 og 5 MD90 sendes til Blytheville i dag og i morgen. Blant dem er -88 N905DL, som har vært den eldste i trafikk i noen år, og -90 N934DN , som er den siste av ex-SAS'ene.
 
Re: Deltas flåte

Og da var det offisielt at både MD88 og -90 forsvinner i juni ..

https://news.delta.com/delta-retire-md-88-md-90-fleets-june

Delta will retire the MD-88 and MD-90 aircraft earlier than previously planned, with both aircraft types exiting the fleet effective June 2020. The accelerated retirement schedule of both aircraft is a result of the COVID-19 pandemic as we reduce capacity systemwide. Delta cut its overall active fleet by about half, parking more than 600 mainline and regional aircraft in the last two months.
 
Re: Deltas flåte

Siste flight med MD80 og MD90 vil skje 2. juni. DL80 og DL90. Begge skal være utsolgte ...
 
Re: Deltas flåte

Delta sine 777 består jo egentlig av 2 flåter/varianter. 8 777-200ER med RR motorer, 7 levert i 1999, og en fra 2002. De fleste her har passert 20 år, og dermed jo ikke helt nye.

Så er det jo 10 777-200LR, levert mellom 2008 og 2010. Egentlig mye liv igjen i seg, men jeg kan ikke se noen som egentlig vil plukke opp disse. LR varianten har jo ikke vært spesielt populær blant noen på mange år, og selv i gode tider så man jo flere av disse bli vraket. Så spørs om ikke disse fikk et ganske kort liv
 
Re: Deltas flåte

Ikke veldig overraskende. 772 er tunge og ineffektive til å være twin med dagens standard. Delta har nesten nok 330neo og 350 i ordre til å erstatte dagens 777 og 330, så det er bare å hive ut de minst effektive med en gang, og så bare øke trafikken igjen i takt med leveringer av nye fly og behov i markedet.

Forventer at AA og UA følger i samme spor. Mye 752, 763 og 777 kommer aldri på vingene igjen.
 
Re: Deltas flåte

Kunne noen av disse -777ER/LR egne seg som ombygde fraktfly?

Espen

Leste i en annen gruppe at det så langt ikke finnes konverteringslisens eller -tillatelse for 777-200 - inkl. LR. Det som finnes av 777-fraktere er alle bygd fraktere.

777-300 finnes det visst planer for .. den anses som en potensiell stor moneymaker for frakt.
 
Re: Deltas flåte

Kunne noen av disse -777ER/LR egne seg som ombygde fraktfly?

Espen

Leste i en annen gruppe at det så langt ikke finnes konverteringslisens eller -tillatelse for 777-200 - inkl. LR. Det som finnes av 777-fraktere er alle bygd fraktere.

777-300 finnes det visst planer for .. den anses som en potensiell stor moneymaker for frakt.

Det er er konverteringsprogram på gang for 777-300ER, men da i stor grad tiltenkt som pakkefrakter. Jeg tviler på at vi ser et slikt program for -200 serien (LR eller ER). Problemet til 777 i passasjerversjon er mye likt som det som er problemet med A380 slik jeg har forstått det, gulvet i kabinen er rett og slett for svakt for å bære tyngre laster

https://www.flightglobal.com/mro/gecas-and-iai-launch-777-300er-cargo-conversion/134817.article

GECAS and IAI launch 777-300ER cargo conversion
 
Re: Deltas flåte

Har tidligere vært inne på tanken på en "757 & 767 Farewell Tour" frem og tilbake over dammen, samt gjerne litt innenriks i statene, men nå begynner det virkelig å bli prekært å få gjennomført dette om man skal få med seg "alle" varianter.
 
Re: Deltas flåte

Det er er konverteringsprogram på gang for 777-300ER, men da i stor grad tiltenkt som pakkefrakter. Jeg tviler på at vi ser et slikt program for -200 serien (LR eller ER). Problemet til 777 i passasjerversjon er mye likt som det som er problemet med A380 slik jeg har forstått det, gulvet i kabinen er rett og slett for svakt for å bære tyngre laster

https://www.flightglobal.com/mro/gecas-and-iai-launch-777-300er-cargo-conversion/134817.article

Det blir interessant å se, hvis prisene på 777-200ER faller langt nok ned, samtidig som cargo-ratene er høye pga stor reduksjon i belly-cargo kapasitet. Selv om en ombygget 777 ikke kan konkurrere med 777F på payload, så burde den klare seg tålig bra. Tung last nede og lettere paller med 30-35t oppe burde vel gå. Blir spennende å følge markedet fremover, men jeg er rimelig sikker på at det blir svært god tilgang på 777-200ER til en grei pris. Markedet for disse kommer aldri tilbake.
 
Re: Deltas flåte

Da har Delta såvidt begynt å hviske om permittering av flygere:

This Delta bid came out last week. Says those that can’t hold anything(due to overages) will be placed in the lowest paying bid(B717 FO) and probably be furloughed Oct 1st.
 
Back
Top