Delta planlægger ekspansion i Norden

jlb

Newcomer
Delta planlægger ekspansion i Norden

Fra dagens Børsen:

"Delta Air Lines, USA’s tredjestørste luftfartsselskab, er på vej med en stor skandinavisk offensiv, når selskabet sandsynligvis i april forlader en længerevarende betalingsstandsning. Selskabet begyndte i maj sidste år at fl yve mellem Atlanta og København – en rute som passagererne har taget godt imod, og nu er Delta tæt på at åbne flere forbindelser til Skandinavien. (…)
»Det er gået rigtig godt i København, og nu kigger vi på andre byer i regionen. I Skandinavien bliver det sandsynligvis byer som Stockholm eller Helsinki,« siger Delta-direktør Loren Neuenschwander, der har stået bag den omfattende restrukturering af det amerikanske luftfartsselskab."

Så der er Stockholm og Helsinki der skal satses på. Hvorfor udnytter de ikke det kæmpe uudnyttede potentiale for intercont i OSL? ;) DL er åbenbart med i den store SAS ledede konspiration mod OSL. :colgate:

Endvidere ser det ud til at gå godt på CPH:

"For Delta har København- ruten været blandt de mest succesfulde af de i alt 41 internationale forbindelser, som Delta åbnede i fjor. Siden begyndelsen i maj er 82 pct. af alle sæderne blevet solgt mod et branchegennemsnit på langdistanceruter på omkring 75 pct. Succesen skyldes, at en lang række danske og svenske virksomheder har fået datterselskaber i Atlanta og samtidig trækker de mange krydstogter fra København og rundt i Østersøen amerikanere den anden vej. 42 pct. af passagererne på ruten er amerikanere, 35 pct. danskere, og 18 pct. er svenskere."

Re: Delta planlægger ekspansion i Norden

Hvorfor fly over "bekken" etter vann?

(Bekken - OSL)

Fór heller Svenskene Vestover til OSL, eller gjør som Novair.. fly ARN-OSL-XXX osv :colgate:

Originally posted by jlb

Fra dagens Børsen:

"Delta Air Lines, USA’s tredjestørste luftfartsselskab, er på vej med en stor skandinavisk offensiv, når selskabet sandsynligvis i april forlader en længerevarende betalingsstandsning. Selskabet begyndte i maj sidste år at fl yve mellem Atlanta og København – en rute som passagererne har taget godt imod, og nu er Delta tæt på at åbne flere forbindelser til Skandinavien. (…)
»Det er gået rigtig godt i København, og nu kigger vi på andre byer i regionen. I Skandinavien bliver det sandsynligvis byer som Stockholm eller Helsinki,« siger Delta-direktør Loren Neuenschwander, der har stået bag den omfattende restrukturering af det amerikanske luftfartsselskab."

Så der er Stockholm og Helsinki der skal satses på. Hvorfor udnytter de ikke det kæmpe uudnyttede potentiale for intercont i OSL? ;) DL er åbenbart med i den store SAS ledede konspiration mod OSL. :colgate:

Endvidere ser det ud til at gå godt på CPH:

"For Delta har København- ruten været blandt de mest succesfulde af de i alt 41 internationale forbindelser, som Delta åbnede i fjor. Siden begyndelsen i maj er 82 pct. af alle sæderne blevet solgt mod et branchegennemsnit på langdistanceruter på omkring 75 pct. Succesen skyldes, at en lang række danske og svenske virksomheder har fået datterselskaber i Atlanta og samtidig trækker de mange krydstogter fra København og rundt i Østersøen amerikanere den anden vej. 42 pct. af passagererne på ruten er amerikanere, 35 pct. danskere, og 18 pct. er svenskere."
De 18% svenske er vel i stor grad fra vest og sør Sverige. Og fra ARN må jo snart markedet til USA være mettet??? Derfra er det jo opptil seks daglige avganger til USA, ihvertfall om sommeren, og Finnair flyr vel ikke engang daglig HEL-JFK?? Så at markedet derfra er noe større enn fra OSL tviler jeg sterkt på??
Og nok en danske som må "slenge" med leppa angående OSL og IC ruter..:zzz
Er vel ingen som har påstått at det er et kjempepotensiale for IC ruter fra OSL, men en rute i tilegg til CO, til en Star hub i USA, og en rute til BKK er det marked for, og da snakker vi om hele tre, sorry fire (glemte PIA) intercontinentale destinasjoner fra OSL, WOW mye...:lol

Vad jag vet så har Delta under vintern sökt personal med svenskakunskaper, behöver inte betyda Stockholm i och för sig, men lite misstänkt är det!!

Hvordan kan det være at en del nordmenn ikke er så nemme at gære tilfredse.

Lige så snart et fly selskab gør lidt opmærksom på sig selv, så er der straks
nogen der gør indsigelser..
----
At CO ikke har ændret deres B757 til en B767 er der vel en grund til...
Man må jo guyd fra at både DL og SK sammen men f.ex UA og US har undersøgt
markedet og ikke fundet belæg for at åbne ruter til USA eller andre oversøiske
steder

Hilsen
Ole

Det er riktig at DL har soekt etter svensktalende f/a'er, men det var med base i Atlanta. Ingenting skjedde under sommerprogrammet, saa jeg regner med at det var med tanke paa CPH-ruten.

Naar oekningen kommer paa Skandinavia, blir nok det fra JFK neste sommer, naar de 'nye' 757'ene er i trafikk. Jeg tror 767 er 'overkill', og da faller ATL bort pga rekkevidden paa 757'ene. Delta bygger dessuten systematisk opp JFK som gateway, og NYC har ogsaa tradisjonelt en hoey andel lokaltrafikk fra Skandinavia.

Vil heller ikke legge for mye vekt paa at ARN og HEL ble nevnt - det er ikke sikkert at de har bestemt seg ennaa. Det kan ogsaa ha vaert bevisst taakelegging.

Time Will Sjaa, som Marve sa......

Originally posted by sk931

Det er to:

1. Trafikkgrunnlaget
2. Det er kun et begrenset antall byer som kan naaes med 757. Dette gjoer det vanskelig aa endre til andre typer ettersom en by som trafikkeres med stoerre materiell ikke noedvendigvis kan naaes med 757. Man maa jo ha noe aa bytte med, og CO er i beit for widebodies.

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by sk931

Det er to:

1. Trafikkgrunnlaget
2. Det er kun et begrenset antall byer som kan naaes med 757. Dette gjoer det vanskelig aa endre til andre typer ettersom en by som trafikkeres med stoerre materiell ikke noedvendigvis kan naaes med 757. Man maa jo ha noe aa bytte med, og CO er i beit for widebodies.

Det er helt korrekt! Det er mer pkt 2 en 1 som er sant. CO skulle meget gjerne brukt 767en til OSL rett og slett fordi at business kabinen på 757en er alt for liten. 767ene må dessverre brukes på andre destinasjoner som CO ikke når med 757en.

Da kommer mitt åpenbare spørsmål tål vår venn i København: Når CO sier at EWR-OSL ruten er en av de mest lukerative på nettet, hvorfor klarer ikke SAS å gjøre butikk av denne ruten på hjemmebane med litt større materiell??

Originally posted by Tommy777

Da kommer mitt åpenbare spørsmål tål vår venn i København: Når CO sier at EWR-OSL ruten er en av de mest lukerative på nettet, hvorfor klarer ikke SAS å gjøre butikk av denne ruten på hjemmebane med litt større materiell??

Dag faar eventuellt arrestere meg, men jeg tror at noe av aarsaken er at CO flyr EWR-OSL-EWR mens en eventuell SAS rute vil vaere OSL-EWR-OSL, og det er 2 markeder, spesiellt utslagsgivende er at Business Class koster mere i fra USA enn fra Norge....og jeg har et inntrykk av at CO selger en noksaa hoey andel i USA paa denne ruten, jeg vil gjette paa at mere enn 60% av markedet starter i USA...

Nordmenn har jo heller ikke akkurat flokket til CO's rute, fremdeles foretrekkes via AMS med KLM.....

Originally posted by dc-8-63

Dag faar eventuellt arrestere meg, men jeg tror at noe av aarsaken er at CO flyr EWR-OSL-EWR mens en eventuell SAS rute vil vaere OSL-EWR-OSL, og det er 2 markeder, spesiellt utslagsgivende er at Business Class koster mere i fra USA enn fra Norge....og jeg har et inntrykk av at CO selger en noksaa hoey andel i USA paa denne ruten, jeg vil gjette paa at mere enn 60% av markedet starter i USA...

Nordmenn har jo heller ikke akkurat flokket til CO's rute, fremdeles foretrekkes via AMS med KLM.....
Det er vel fordi mange nordmenn ikke er klar over at det er en direkterute til New York, det har jo knapt vært reklamert for ruten..

...kanskje at CO i gjennomsnitt er dyrere enn KLM ogsaa har noe med saken aa gjoere. At det ikke annonseres og at flyet allikvel har bra belegg og god inntjeneing viser vel at CO konsentrerer seg om markedet i fra USA

Originally posted by amatør

Hmm...och vad kan det bero på? Då ämnet gång på gång framkallar upprörda känslor får man till slut räkna med gliringar. Det är lätt att provocera någon som goes bananas varje gång Thai Airways bestämmer sig för att inte starta BKK-OSL.

Jeg skal snart fly den og da blir det sving på sakene! :colgate:

At DL ikke kommer til OSL er vel ikke akkurat noe tap. DL har den mest crappy service av samtlige selskaper jeg har fløyet over dammen.
Heller CO's 757 (selv om jeg ikke er noen stor fan av de maskinene heller), enn DL's slitne 767 og sure cc.

...kanskje at CO i gjennomsnitt er dyrere enn KLM ogsaa har noe med saken aa gjoere. At det ikke annonseres og at flyet allikvel har bra belegg og god inntjeneing viser vel at CO konsentrerer seg om markedet i fra USA
Nja, på samtlige datoer jeg sjekket på wideroe.no, (og jeg sjekket mange:D ) så kommer stort sett CO ut billigere enn KLM.

Originally posted by jikswoboB

Hmm...och vad kan det bero på? Då ämnet gång på gång framkallar upprörda känslor får man till slut räkna med gliringar. Det är lätt att provocera någon som goes bananas varje gång Thai Airways bestämmer sig för att inte starta BKK-OSL.
Eller at SAS fullstendig overser Oslo... Det provoserer langt mer enn Thai..

Stoltheten til nordmenn er det ingen ting å si på... ei heller størrelsen på ...:angry:

Nja, på samtlige datoer jeg sjekket på wideroe.no, (og jeg sjekket mange:D ) så kommer stort sett CO ut billigere enn KLM.

Det er hyggelig aa hoere for foerste gang, for siden CO aapnet ruten har forumets medlemmer valg KL fordi det var billigere enn CO....og jeg lurer paa hvordan KL kan selge saapass bra naar CO flyr nonstop, har bedre service og er billigere (begge gir jo Skyteam poeng)

PS jeg ville sjekke KLM's egne Web Sider og CO egne web sider for aa finne de laveste prisene....WIAS fant hverken SK eller LH's laveste priser paa mine 2 siste turer over Atlanteren....

Jeg har ikke foretatt noen vitenskaplig beregning, men mitt inntrykk er at det er overvekt av Nordmenn bak gardinen og overvekt av Amerikanere foran gardinen.

Det er stort sett folk som skal til/fra Østlandet/Nord-Norge, selvsagt fordi SK og KL forer til sine langruter fra Vest-landet og Nord-Norge uten å måtte stoppe både i OSL og europa-huben

Originally posted by Dag Viking

Det er stort sett folk som skal til/fra Østlandet/Nord-Norge, selvsagt fordi SK og KL forer til sine langruter fra Vest-landet og Nord-Norge uten å måtte stoppe både i OSL og europa-huben

Jeg er litt usikker på hva du mener her, og hvordan du definerer Nord-Norge. Såvidt meg bekjent, som bosatt i Nord-Norges største by (...) så må vi mellomlande minst engang før vi kommer oss ut av Norge, om man set bort fra chartertrafikk. KL er stort sett helt utelukket for meg om jeg ikke får gjennomgående priser fra Tromsø, så da er det kun SK som har et tilbud ut av landet. KLM og WF flyr vel fra TRD, men det er ikke et spesielt gunstig alternativ og det er da som oftest bedre å fly til OSL først.

Edit: DY har enkelte destinasjoner de tilbyr gjennomgående priser til, men det fordrer fortsatt mellomlanding minst en plass i Norge...

Back