Delta på krigsstien i SEA

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Delta på krigsstien i SEA

Spennende dager i Seattle. Delta skal ha sagt til ledelsen på SeaTac at de ønsker 30 gater snarest mulig. Noe som er en god økning av dagens 11.
Meningen skal være å bygge nye gater på sørsiden og flytte den gamle Northwest-hangaren til motsatt ende.

Sikker på at noen i Alaska har tatt på seg bekymrede ansiktsuttrykk ...
 
Re: Delta på krigsstien ..

Er ikke DL og AS partnere på et vis? Delta står oppført som "Airline parter" på AS sine sinder.
Hva er bakgrunnen til at DL prøver å skvise AS på SEA?
 
Re: Delta på krigsstien ..

Hva er egentlig greia med at amerikanske selskaper skal ha egne, dediserte gater på flyplassene? Det må være en historisk årsak. Det er jo mye mer hensiktsmessig og fleksibelt med et "europeisk" system med gate-allokasjon.
 
Re: Delta på krigsstien ..

De betaler for det, og står selv for utsmykning, utstyr etc. Branding er viktig, og med egne gates kan man sette opp det man vil av plakater, skjermer osv..

Forholdet mellom DL og Alaska er dårlig, og dette kan bli interessant fremover ..
 
Re: Delta på krigsstien ..

Seattle er jo et attraktivt marked med HQ for mange store selskaper, så det er vel egentlig overraskende at Alaska har fått være i fred for en av de store fram til Delta nylig åpnet hub'en? Kan resultatet bli at Alaska må endre sin strategi og søke tettere samarbeid i en allianse eller gjøre andre grep?
 
Re: Delta på krigsstien ..

AS har holdt på sin uavhengighet og har stått imot harde tilnærmelser fra American tidligere. De var imidlertid i en periode USA's største codesharehore. Nå har de fått Delta mot seg og jeg tror ærlig talt at AS-ledelsen er litt i villrede nå.
 
Re: Delta på krigsstien ..

Spennende dager i Seattle. Delta skal ha sagt til ledelsen på SeaTac at de ønsker 30 gater snarest mulig. Noe som er en god økning av dagens 11.
Meningen skal være å bygge nye gater på sørsiden og flytte den gamle Northwest-hangaren til motsatt ende.

Sikker på at noen i Alaska har tatt på seg bekymrede ansiktsuttrykk ...

Naa er det kun oensket om flere gater som er en nyhet, Delta startet sitt felt tog mot Alaska allerede tidlig vaaren 2014 og har saalangt bare brukt enorme summer (de kjoerer vel en fullastet semi med USD 100 Sedler fra Attttaallantttaa til til Seattle hver uke og kaster allt sammen i Puget Sound. Saa store summer er allerede tapt at Wall Street journal ble kastet ut av Delta's pressekonferanse naar journalisten begynnte aa stille spoersmaal rundt Operasjon "Store Tap i Seattle" - at Alaska alllerede har tatt i bruk sine nye gater (de har overtatt North Terminal) i tillegg til Cog D synes aa vare glemt;)

Og etter at Alaska har vunnet runde 1,2,3,4,5 er de neppe veldig bekymret over at Delta oensker tape stor penger her.

Er ikke DL og AS partnere på et vis? Delta står oppført som "Airline parter" på AS sine sinder.
Hva er bakgrunnen til at DL prøver å skvise AS på SEA?

Delta er avhengige av Alaska - spesiellt Horizon delen for feed til Long Haul derfor er de "partnere" ennaa. Delta er # 3 i rekken som brenner seg paa forsoek paa aa overta Alaska (saerlig American sitter igjen med masse tapt i markedet og ikke minst penger). Alaska har nemlig et lite vaapen i bakhaand, det er en gruppe fra Seattle med litt penger (det er noen av dem her) som har investert nok i Alaska til at ingen kan roere dem, det gjoer graadige selskaper som Delta blir mektig irriterte og er villige til aa paafoere seg selv store tap - dat lokjal markedet ikke oensker Delta (og stadig hoerer vi at det ikke er nok konkuranse i vaart markedt her paa forumet ;))

Hva er egentlig greia med at amerikanske selskaper skal ha egne, dediserte gater på flyplassene? Det må være en historisk årsak. Det er jo mye mer hensiktsmessig og fleksibelt med et "europeisk" system med gate-allokasjon.

En ser vel at paa enkelte stoerre flyplasser i Europa har en utvikling i samme retning, ser vi paa LHR terminal 5 med BA, A (Z) Piren i Frankfurt, terminal E,F og G med Air France paa CDG. Man noensker aa investere med sine egne systemer, Lounger og andre maater aa profilere seg paa. Det har nok med stoerrelse aa gjoere ogsaa, f,eks. naar jeg kommer inn tidlig paa mrogene til LAX med UA er det greit aa slippe aa bytte terminal - i stedet kan jeg nyte en utmerket Espresso enn hva sirkus OSL vil at en skal lide seg igjennom :)
 
Re: Delta på krigsstien ..

Nytt trekk fra Alaska når de nå får SkyWest til og bestille 7 E-175 (+16 opsjoner) som de skal fly for Alaska, og dermed kanskje muligjør flere tynne ruter hvor Q400 blir for spinkelt? Eller er det bare erstattning for de få CRJ-900 de flyr for dem i dag?

http://www.reuters.com/article/2014/11/25/embraer-skywest-idUSL2N0TF0NB20141125
SkyWest will operate the planes, worth about $301 million at list prices, under a deal with Alaska Airlines
 
Re: Delta på krigsstien ..

Eller er det bare erstattning for de få CRJ-900 de flyr for dem i dag?

De skal brukes til ekspansjon ..

http://airwaysnews.com/blog/2014/11/25/skywest-buys-seven-e175s-to-fly-for-alaska-airlines/

“The CRJ700 doesn’t have the legs or passenger comfort that the E175 does. Also, the E175 allows Alaska Air to hit that 1500-mile segment that you could do on the CRJ700 yet don’t want to do in fear of passenger revolt,” said Schorr.

Alaska Airlines has a huge cluster of markets in the 60- to 100-Passengers Daily Each Way (PDEW) size, which you can’t serve with a 737 and, again, it’s too long haul for the CRJ700, said Schorr. “The E175 will be a fantastic option for Alaska and offer it tons of opportunity, especially in their focus cities of San Diego and San Jose,” he said.
 
Re: Delta på krigsstien ..

Det tok forresten ikke Delta så lang tid PS svare på American og Alaska sitt samarbeid. Seattle-Dalles starter opp med 3x daglig (A220-100) så rett til AAs hjemmebane. Legg også til 1x daglig til Columbus.


https://thepointsguy.com/news/delta-adds-seattle-routes-dallas-fort-worth/

Delta adds 2 Seattle routes, including to American’s Dallas/Fort Worth hub



Taper Delta fortsatt penger i SEA eller går operasjonene bedre nå?
 
Re: Delta på krigsstien i SEA

Og da starter Delta også opp SEA-LHR, som kommer i tillegg til deres partner Virgin Atlantic sin flight der

Delta will operate daily service to London-Heathrow, Europe’s top international market, in 2021.


Og følgene destinasjoner før økt kapasitet fra SEA

Anchorage; Atlanta; Austin; Boise, Idaho; Boston; Bozeman, Mont.; Kansas City; Las Vegas; Orlando; Spokane, Wash.; Tampa; and Washington-Dulles.

https://news.delta.com/delta-seattles-global-airline-offers-customers-more-options-summer-ever
 
Re: Delta på krigsstien ..

Det tok forresten ikke Delta så lang tid PS svare på American og Alaska sitt samarbeid. Seattle-Dalles starter opp med 3x daglig (A220-100) så rett til AAs hjemmebane. Legg også til 1x daglig til Columbus.


https://thepointsguy.com/news/delta-adds-seattle-routes-dallas-fort-worth/





Taper Delta fortsatt penger i SEA eller går operasjonene bedre nå?

I dette markedet er det vanskelig å ikke tjene penger, selv en DC-3 med 2 blinde piloter med en god førerhund kunne ha gode inntekter. Det er plass til mer kapasitet SEA LHR, mye utsolgt i premium segmentet de neste 3-4 månedene (skal selv pendle til London når det åpnes for reiser igjen). Klart at det blir betydelig mindre trafikk de neste ukene - dødsfall nummer 5 og 6 her i delstaten Washington ble akkurat offentliggjort og store kunder som Amazon har kuttet reise aktiviteten med 95%
 
Re: Delta på krigsstien i SEA

Er det som et nytt "angrep" på Alaska Airlines at Delta nå øker voldsomt med nye flighter til Alaska? De fleste hubbene deres vil jo få flighter til ANC, og de øker jo kraftig i frekvens på dagens ruter, blant annet opp til 7x daglig på SEA-ANC. Samt mer kapasitet til FAI, og noen andre mindre destinasjoner i Alaska

https://news.delta.com/alaska-await...more-flights-five-outdoor-destinations-summer

Expanded Anchorage service includes more flights and new destinations
New and increased service to Fairbanks
Returning popular seasonal service to Juneau, Ketchikan and Sitka
Most flights operated by larger mainline aircraft with enhanced customer comfort, seat-back entertainment and Wi-Fi on all flight
 
Re: Delta på krigsstien i SEA

Ikke veldig rart, men Delta melder om en økning i bookingene fra SEA, siden Alaska jo har måttet kansellere alle flighter med 737-MAX 9.
 
Re: Delta på krigsstien i SEA

Delta legger til Roma og Barcelona fra SEA, så Alaska får raskt konkurranse her. Nye lounger åpnes også. Begge er planlagt daglig med A330-900

https://news.delta.com/delta-doubles-down-seattle-new-global-routes-and-two-new-lounges

Delta reinforces its commitment to Seattle with the launch of new nonstop service to Barcelona and Rome and the debut of two premier experiences—a Delta One Lounge and Delta Sky Club— in one 24,000-square-foot-space inspired by the Emerald City
 
Re: Delta på krigsstien i SEA

Delta legger til Roma og Barcelona fra SEA, så Alaska får raskt konkurranse her. Nye lounger åpnes også. Begge er planlagt daglig med A330-900

https://news.delta.com/delta-doubles-down-seattle-new-global-routes-and-two-new-lounges

Ser ut som daglig totalt, ikke på begge...

https://www.aeroroutes.com/eng/250630-dlns26sea

Seattle – Barcelona eff 07MAY26 3 weekly A330-900neo
DL248 SEA1515 – 1045+1BCN 339 246
DL249 BCN1255 – 1520SEA 339 357

Seattle – Rome Fiumicino eff 06MAY26 4 weekly A330-900neo
DL042 SEA1405 – 1010+1FCO 339 x246
DL043 FCO1220 – 1525SEA 339 x357
 
Back
Top