Delta og andre amerikanske flyselskaper har sett seg lei på at Amerikanske myndigheter finansierer og subsidierer andre lands flyselskapers kjøp av Boeing fly, som igjen brukes i konkurranse mot dem selv på internasjonale flyvninger. De ønsker at det skal bli slipp på gunstig eksport finansiering på widebody fly fra Boeing
På den andre siden står så Boeing, som kjemper for å utvide og forlenge ExIm-ordningen da den per dags dato er i ferd med å nå sine kredittgrenser og også må forlenges hvis ikke ordningen skal utgå. Uten denne ordningen vil det gi Boeing endel utfordringer det mange av deres flysalg, som f.eks til DY, er finansiert gjennom dette
http://www.reuters.com/article/2012/03/15/us-usa-eximbank-idUSBRE82E01P20120315
På den andre siden står så Boeing, som kjemper for å utvide og forlenge ExIm-ordningen da den per dags dato er i ferd med å nå sine kredittgrenser og også må forlenges hvis ikke ordningen skal utgå. Uten denne ordningen vil det gi Boeing endel utfordringer det mange av deres flysalg, som f.eks til DY, er finansiert gjennom dette
http://www.reuters.com/article/2012/03/15/us-usa-eximbank-idUSBRE82E01P20120315
Concerns raised by Delta Air Lines (DAL.N) about the fairness of U.S. Export-Import Bank loans to help Boeing (BA.N) export aircraft are complicating President Barack Obama's push to quickly renew the bank's charter.
The fight pits the second-biggest U.S. air carrier against the nation's largest exporter and is a fresh challenge to the export financing agency, which will have to shut down at the end of May unless there is congressional action.