Delta kjemper mot ExIm-banks flyfinansiering

Someone

Moderator
Medlem
Delta og andre amerikanske flyselskaper har sett seg lei på at Amerikanske myndigheter finansierer og subsidierer andre lands flyselskapers kjøp av Boeing fly, som igjen brukes i konkurranse mot dem selv på internasjonale flyvninger. De ønsker at det skal bli slipp på gunstig eksport finansiering på widebody fly fra Boeing

På den andre siden står så Boeing, som kjemper for å utvide og forlenge ExIm-ordningen da den per dags dato er i ferd med å nå sine kredittgrenser og også må forlenges hvis ikke ordningen skal utgå. Uten denne ordningen vil det gi Boeing endel utfordringer det mange av deres flysalg, som f.eks til DY, er finansiert gjennom dette

http://www.reuters.com/article/2012/03/15/us-usa-eximbank-idUSBRE82E01P20120315
Concerns raised by Delta Air Lines (DAL.N) about the fairness of U.S. Export-Import Bank loans to help Boeing (BA.N) export aircraft are complicating President Barack Obama's push to quickly renew the bank's charter.

The fight pits the second-biggest U.S. air carrier against the nation's largest exporter and is a fresh challenge to the export financing agency, which will have to shut down at the end of May unless there is congressional action.

Skjønner ikke dette, Det er da samme type finansiering å få i Europa for Amerikanske selskaper er det ikke. Det fins vel ExIm type banker / finansiering i Europa også ?

Trodde Norwegian DY hadde brukt begge typer når de bestilte sist ?

Man kan bare hape at DL og Co klager i lignende mater over HERMES kreditter som gis ut for a finansere all disse Airbus deals til amerikanske selskaper... og som DL selv nytter i stort stil... Patetisk argumentering som ikke har en fornunftig grunnlag.

Det hva likevel stemmer er faktum at utenlandske selskaper har en visst fordel ved sale&lease back transactions pga dette kreditter. Det kan virke for meg som DL ikke klarer a finne tilsammen en fnansering for sine 100 stykk 737-900ER... Tja, surprise surprise, det ble ingen hjemlighet för at ingen bank ville finansere dette flyet. Dermed ma DL punge ut pengene fra cash-flow...

Med rette eller ikke, så hevder Delta at det pga ex-im finansiering gir 3% fordel til utenlandske flyselskaper når de kjøper Boeing sine widebody produkter

http://www.flightglobal.com/news/ar...ves-foreign-carriers-about-3-anderson-398505/

Interesant nok så mener de det ikke er noe problem når det kommer til narrow body, selv om prinsippene handler om det samme.....og de glemmer nok å nevne dealene de får når Delta nylig bestilte 10 A330-300.... :rolleyes:

Propagandakrig. Imidlertid har dollaren - og dermed det som betales i USD - blitt 20-25% dyrere for utenlandske kjøpere over kort tid.

Ellers er jeg sikker på at Skyteam-partnere KLM, Air France, Korean er kjempefornøyde med Delta's utspill ....

Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Mon tro om det kun er Norwegian som skal rammes av dette initiativet...? Begynner ALPA og co å gå tomme for argumenter i "krigen"?

Jeg kan ikke helt se for meg at Norwegian skal være en alvorlig nok trussel til at Delta fronter dette? Jeg ville antatt at dette rettet seg mer generelt mot selskaper i Øst-Asia, Europa og Midt-Østen, altså regioner som er i direkte konkurranse med amerikanske selskaper på long haul, uten at det er noe mer enn synsing fra min side.

Jeg kan ikke helt se for meg at Norwegian skal være en alvorlig nok trussel til at Delta fronter dette? Jeg ville antatt at dette rettet seg mer generelt mot selskaper i Øst-Asia, Europa og Midt-Østen, altså regioner som er i direkte konkurranse med amerikanske selskaper på long haul, uten at det er noe mer enn synsing fra min side.

Tja. Du kan kanskje lese dette: http://www.alpa.org/Portals/Alpa/PressRoom/PressReleases/2015/02-09-15-joint-comments.pdf

Thanks for sharing! Norwegian må jo nesten ta det som et kompliment at de vurderes som så skummel konkurrent....

De nevner vel Norwegian her, men har vel også angrepet andre selskaper som nyter godt av dette, inkludert de som kjøper fly fra amerikanske produsenter for flerfoldige milliarder hvert år.
Det er lov og prøve seg, men går de ned denne ruter så tror jeg de fort møter noen motkrefter med større innflytelse enn dem selv i amerikansk politikk. Mot Boeing og GE blir jo fort Delta, United og American for småbarn og regne

De nevner vel Norwegian her, men har vel også angrepet andre selskaper som nyter godt av dette, inkludert de som kjøper fly fra amerikanske produsenter for flerfoldige milliarder hvert år.
Det er lov og prøve seg, men går de ned denne ruter så tror jeg de fort møter noen motkrefter med større innflytelse enn dem selv i amerikansk politikk. Mot Boeing og GE blir jo fort Delta, United og American for småbarn og regne

Helt riktig at de har angrepet andre selskaper også, men akkurat denne saken går rett inn i krigen mot Norwegian Air International. Slik jeg leser dokumentet så er det kun Norwegian som diskuteres i denne saken.

Interessant å se hvor stor trussel de synes at Norwegian er for amerikanske luftfartsjobber. De nevner et regnestykke hvor de hevder at amerikanske selskaper kan tape opp til 23 millioner USD hvis Norwegian f.eks. setter opp bare en enkelt flygning mellom Chicago og London.

Last edited:
NAS og Ex-Im Bank

Om USA blir tvungen til å la NAI fly til US er der en ting de bestemmer helt selv - hvem som får/ikke får finansiering igjennom Ex-Im banken. Forstår det slik at det kan søkes om finansiering ca 1 års tid før levering. Det vil si det aller meste av 200+ ordren ennå ikke hatt fått noen garanti om lån derfra.

Delta har vel allerede gitt Boeing beskjed om at det ikke blir flere bestillinger derfra om de hjelper Nas med den type finansiering. Og presset øker også fra resten av US ALPA medlemmene.

Vil NAS i det hele tatt ha en mulighet for å finne alternativ finansiering? Det sies de sliter allerede med å fikse "egenandelen" på 15%. Og hva skjer så, vil de kunne avbestille ordren og fortsette med dagens flåte? Eller finnes det noen saftige avbestillings gebyr?

Re: NAS og Ex-Im Bank

Delta har vel allerede gitt Boeing beskjed om at det ikke blir flere bestillinger derfra om de hjelper Nas med den type finansiering. Og presset øker også fra resten av US ALPA medlemmene.

Vel. Det kan vel være en bløff. De selskapene som kjører dette som policy har vel i realiteten et alternativ - Airbus. Hvis Airbus er kjent med nekt av kjøp fra Boeing så har disse flyselskapene satt seg selv i en helt fabelaktig forhandlingsposisjon (og da blir ikke flyene fra Airbus nødvendigvis så gunstige som de kanskje kan være om man har et alternativ på lur), og så lite lure tror jeg ikke disse selskapene er. Jeg kan selvsagt ta feil.

Ser ut som Kjos kan få litt å jobbe med her. Om det er slik at Ex-Im Bank ikke kan låne ut til selskaper i direkte konkuranse med amerikanske selskaper kan det bli interessant. Årsresultatet fra idag frister neppe så mange andre å spytte inn milliarder i NAS?

Dersom ExIm ikke kan låne ut til selskaper som konkurrere med amerikanske selskaper, kommer champagnen til å flyte fritt i Toulouse. Det betyr i så fall mer salg og høyere priser for Airbus, og store nedskjæringer hos Boeing.

Ain't gona happen.

http://www.alpa.org/Portals/Alpa/PressRoom/PressReleases/2015/02-09-15_15.02.htm

Ser ut som Kjos kan få litt å jobbe med her. Om det er slik at Ex-Im Bank ikke kan låne ut til selskaper i direkte konkuranse med amerikanske selskaper kan det bli interessant. Årsresultatet fra idag frister neppe så mange andre å spytte inn milliarder i NAS?

Jeg tror nesten at ALPA har begynt å tro på julenissen...:D Som gustavf skriver så er det fullstendig urealistisk å tro at Ex-Im Bank kommer til å slutte å låne ut penger til selskaper som konkurrerer med amerikanske selskaper. Som jeg skriver like ovenfor er det også urealistisk å tro at amerikanske selskaper kjører på med en boikott at Boeing.

Finnes det tilsvarende ordninger på europeisk side hos Airbus som evt. kunne benyttes til å slå tilbake mot slike proteksjonistiske utspill fra amerikanerne?

Finnes det tilsvarende ordninger på europeisk side hos Airbus som evt. kunne benyttes til å slå tilbake mot slike proteksjonistiske utspill fra amerikanerne?

Ja, slike finnes her også. Selv i Norge har vi ordninger som ligner, selv om de kanskje er litt mindre lukrative enn de Boeing nyter godt av

Back