Delta fra CPH til JFK

Ja det er reserverte seter som kommer opp ved booking. Det er tatt en uke i juni, juli august hvor alle selskap alle dstinasjoner er sammenlignet.

Interessante tall ... men det du ser i Business så langt fram er neppe annet enn bonusbilletter eller promotion. De som betaler full C handler sjelden så tidlig ...

Ja bookingen vil utvilsomt ta seg opp og endres utover våren, men det er interessante tall som også viser klare tendenser!

Når det gjelder US, har jeg mistet noen hårstrå etter å ha klødd meg i hodet. For litt over en måned siden, gjorde jeg den samme sammenligningen og da var bookingen fra Osl allerede ganske bra. Nå har de samme avgangene færre bookede seter og sommeren har mange avganger med dårlig booking. Det henger ikke på greip med selskapets uttalelser, ønsker om helårsrute osv. Om ikke dette tar seg opp, tror jeg ikke US er på Osl til neste år! Det får være en trøst at avgangene rundt helger ser ut til å ha svært god booking.
Gjorde også noen dummy-bookinger for noen uker siden. Da var f.eks 1. avgang 14. mai nokså full. Nå er den nesten tom. Vet ikke hva det kommer av, men US har jo gjort oppgraderinger på hjemmesiden sin. Mulig Seat-mapene ikke er helt oppdatert ennå. Når det gjelder selskapets uttalelser om helårsrute, så er det vel ingenting som tilsier at færre nordmenn kommer til å besøke statene i år, heller tvert i mot. Hadde bookingtallene vært ekstremt lave hadde nok ikke US startet opp en sommerrute i år i det hele tatt. Men om det er marked for 1xUS og 2xCO (enkelte dager) gjenstår å se... Når det er sagt, kommer nok bookingtallene til å ta seg opp når vi nærmer oss våren.

Jeg hadde 6 kjedelige timer på EWR på mandag, hvor jeg gikk igjennom litt booking for Delta, CO og US for konkrete uker i juni, juli og august. Der fremkom det en del spennende tall!

Jeg mener det er forkert at kalde dette bookinger. Der er tale om sædereservationer hvor der ikke nødvendigvis er en 1:1 relation i forhold til faktiske bookinger - men det giver naturligvis en ganske god indikation på load...

Delta ser virkelig ut til å ha truffet blink på sin Stockholms rute til JFK.
Det er særdeles bra booking allerede nå og i front er belegget allerede 70%.
Jevnt over hele sommeren så ligger bookingen ca 30% over det fra Kastrup.

Fra Kastrup går bookingen noe treigere enn fra Arlanda, men denser bra ut. Det later til at det er blitt booket en del gruppe reiser for sommeren, da flere avganger allerede har over 90% belegg til JFK. Variasjonen later til å være stor i forhold til akkurat dette!
Alt fra 30 seter til 158 i juli!

Nu har jeg kun tjekket for første uge af juli, men der ser ARN og CPH iflg seatmaps ud til at ligge ganske lige. ARN umiddelbart med overvægt i business og CPH umiddelbart med en overvægt i økonomi. Husk på at DL desuden også skal fylde en daglig 763 fra CPH til ATL.

Nøgleordet i forhold til gruppebookinger fra CPH er cruise-pax, som henover sommeren traditionelt lægger beslag på en del sæder hos DL, CO og SK.

Det som overrakser meg mest er CO fra Kastrup. Her er virkelig flyene fulle for tiden og bookingen for sommeren er allerede noe høyere enn fra Osl.
Jeg klarer derfor ikke helt å se logikken for ekstra avgangene fra Osl når presset later til å være større fra Kastrup. For Arlanda er bookingen noe lavere enn fra Osl og Kastrup, men der er også belegget svært godt inn mot sommeren.

Nu siger dette jo intet om hvad folk rent faktisk betaler for biletterne. Så med lavere belæg fra OSL end CPH, kan yield og indtjening jo stadig sagtens være bedre, da biletterne kan sælges til en højere pris grundet mindre konkurrence m.v. Jeg vil således ikke lægge for meget i disse tal...

Når det gjelder US, har jeg mistet noen hårstrå etter å ha klødd meg i hodet. For litt over en måned siden, gjorde jeg den samme sammenligningen og da var bookingen fra Osl allerede ganske bra. Nå har de samme avgangene færre bookede seter og sommeren har mange avganger med dårlig booking. Det henger ikke på greip med selskapets uttalelser, ønsker om helårsrute osv. Om ikke dette tar seg opp, tror jeg ikke US er på Osl til neste år! Det får være en trøst at avgangene rundt helger ser ut til å ha svært god booking.

Det viser vel bare at seatmaps kan være ganske upålidelige når det kommer til stykket...

Det blir spennende å se hvordan Delta og ikke minst CO påvirker SAS sin trafikk til USA i sommer. Som FlightDeck er jeg noe overrasket over at SAS svarer konkurransen med å kjøre 7 ukentlige på hele fjøla (ORD og EWR), selv om jeg synes det er det eneste riktige!

Jeg forstår ikke hvorfor der er overraskelse over at SAS flyver dagligt til ORD, EWR og IAD denne sommer. Det gør de altid om sommeren og tror mig, de kommer ikke til at få problemer med at fylde disse fly henover sommeren!

Satt en liten time i går kveld og jobbet meg over booking tallene for US Airways. Det er derfor en glede å konstatere at flere fly i mai allerede er fulle og at bookingen har tatt seg betydelig opp.

Her skal det bli fulle fly for US i sommer om det fortsetter slik!

Gode nyheter på en grå påskemorgen i Edsbyn, Sverige:)

Last edited:
Gratulerer til dere, men nå må de jaggumeg få ut fingeren nerri veien her og sette igang ATL-OSL! Nå har de sagt 'snart' så lenge at jeg ikke tror på dem lenger ... :mol:

Gratulerer til dere, men nå må de jaggumeg få ut fingeren nerri veien her og sette igang ATL-OSL! Nå har de sagt 'snart' så lenge at jeg ikke tror på dem lenger ... :mol:

Måske sporerne fra deres forsøg på ARN-ATL skræmmer og gør at man holder lidt igen - eller deres forsøg med JFK-GOT som aldrig kom igang...

Eller MSP. Eller DTW. Eller JFK. Eller... Idéene mangler ihvertfall ikke...

Det er nok sannsynlig, men etter at NW ble klemt inn i widget'en, er muligens ogsaa Detroit en 'dark horse' ... MSP anser jeg likevel for utelukket.

NYC er vel dekket nå, og siden PHL er bra med US, hadde det vel også vært greit med Detroit..

Distansen til OSL med 757 er 314 km lenger fra DET enn JFK.. Det bør vel gå greit med winglets ?

Jeg er ikke sikker på Delta's maskiner, men NW's har PW-motorer med en anelse bedre performance. Så ja - den biten burde ikke være noe problem. Det med Detroit slengte jeg egentlig mest ut som en mulighet ettersom at det synes som at Delta nå er iferd med å styrke Detroit ytterligere som hub.

Og ja - hub-modellen lever i beste velgående her borte ... ;)

Nå er det stor sjans for at jeg ikke har fulgt med i timen,men har DELTA vudert å starte opp flygninger mellom Oslo og Atlanta.???
I så tilfelle...velkommen.

Nå er det stor sjans for at jeg ikke har fulgt med i timen,men har DELTA vudert å starte opp flygninger mellom Oslo og Atlanta.???
I så tilfelle...velkommen.

Jeg vet at det var høyst aktuelt for et par år siden, men det ble droppet da markedet tanket. Hvor høyt det ligger på prioriteringslisten nå vet bare guttene og jentene nede ved Delta Blvd ....

Ja Ja.....fortsatt har ikke jeg noe imot å reise via AMS de ganger gjennom året turen går til Atlanta.Lurer jo på hvordan belegget er fra København ?? En lønnsom rute tro??

Kjenner ikke noen offisielle tall, men det ble nevnt for en tid siden (pp?) at belegget var høyt og lønnsomheten god.

Har du familie her?

Nesten som å betrakte som familie.
En tidl NWA Cap,som nå er over i pensjonistenes rekker,besøker jeg endel ganger gjennom året.Så 2 juni er det over dammen igjen.

Back