Delta fra CPH til JFK

Re: Delta fra Cph til JFK

Kan ikke si det er overraskende at de velger ARN da ATL ikke kommer tilbake samtidig som MH kuttet ruta si. CPH har også opplevd kutt til USA så synes ikke oppstart dit var overraskende heller. OSL er den eneste som ikke har opplevd kutt men tvert i mot økning så kanskje ikke så rart at OSL ikke ble valgt (i denne omgang..?).

Artig å se de satse på Skandinavia! Stakkars SAS...

DL annonserte også resten av sommerprogrammet igår og man kan vel slå fast at de ikke kommer til OSL i 2010

Det er nok sannsynlig, men DL kommer ofte med justeringer i januar/februar, saa de er ikke 'ferdige' med sommerprogrammet ennaa.

, well ønsker meg fortsatt SAS på OSL til ORD...

Jeg tror det er større sannsynlighet for at QF flytter Sydneyhuben sin til OSL.

Ser for meg reklamen down under: Direktefly MEL-SYD $99**

**Mellomlander på OSL på ut- og hjemreise.

Men back to topic..

Er detts sommer ruter?

I såfall, noen som vet hvor langt ut på høsten de går?

Er detts sommer ruter?

I såfall, noen som vet hvor langt ut på høsten de går?

Så vidt jeg er orienteret er begge ruter helårsruter med daglige afgange. Kan huske at Delta ved annoncering af ruterne oplyste at CPH var "largest unserved" destination fra JFK, mens ARN var "one of the largest".
Hvis dette står til troende så giver det jo også god mening med daglige afgange.

Så vidt jeg er orienteret er begge ruter helårsruter med daglige afgange. Kan huske at Delta ved annoncering af ruterne oplyste at CPH var "largest unserved" destination fra JFK, mens ARN var "one of the largest".
Hvis dette står til troende så giver det jo også god mening med daglige afgange.

Korrekt begge er helårsruter med daglig flyvning hele året. Også korrekt at CPH var det største "unserved" marked fra JFK med ca 90.000 pax årligt.

Håper at noen oppdager at OSL er unserved fra JFK ..:rolleyes:^_^

Det er ikke uten grunn at jeg spør, selv om Delta ikke er hintet her;)

Hei, med fare for å være litt off topic (og virke newb);

Hvis sas sliter med tomme maskiner, kunne de ikke brukt A319 over dammen?

I Norge er en jo passe sur for å ikke ha noen interkontinental rute, og tør vedde på at det er noe av grunnen til at flere velger KLM, Continental etc...

Fra OSL til New York er det 5920 +/- km, og en A319 har en rekkevidde på 6600 km.
Sas' sine maskiner har 141 seter mot A330 som har 264. Er det en helt dustete ide å bruke A319? Tror de taper mye på ikke å ha interkontinentale ruter fra Norge.

Icelandair prøver jo huke kunder i sommer fra TRD og BGO, og hvis både DY og Feel har bevis på stort kundegrunnlag bør jo SAS ha det samme, de har jo kapasitet også.

Jeg hadde 6 kjedelige timer på EWR på mandag, hvor jeg gikk igjennom litt booking for Delta, CO og US for konkrete uker i juni, juli og august. Der fremkom det en del spennende tall!

Delta ser virkelig ut til å ha truffet blink på sin Stockholms rute til JFK.
Det er særdeles bra booking allerede nå og i front er belegget allerede 70%.
Jevnt over hele sommeren så ligger bookingen ca 30% over det fra Kastrup.

Fra Kastrup går bookingen noe treigere enn fra Arlanda, men denser bra ut. Det later til at det er blitt booket en del gruppe reiser for sommeren, da flere avganger allerede har over 90% belegg til JFK. Variasjonen later til å være stor i forhold til akkurat dette!
Alt fra 30 seter til 158 i juli!

Det som overrakser meg mest er CO fra Kastrup. Her er virkelig flyene fulle for tiden og bookingen for sommeren er allerede noe høyere enn fra Osl.
Jeg klarer derfor ikke helt å se logikken for ekstra avgangene fra Osl når presset later til å være større fra Kastrup. For Arlanda er bookingen noe lavere enn fra Osl og Kastrup, men der er også belegget svært godt inn mot sommeren.

Mulig bookingen i forkant er høyere fra Kastrup, for nærliggende avganger er like store fra Kastrup og Osl. Dette blir gjetting, men kan dette ha med å gjøre at Osl ruten har mer forretningstrafikk, eller er vi bare treigere på avtrekkeren? Dessuten har OSL daglige mot CPH sine 5 ukentlige (vinter).

Når det gjelder US, har jeg mistet noen hårstrå etter å ha klødd meg i hodet. For litt over en måned siden, gjorde jeg den samme sammenligningen og da var bookingen fra Osl allerede ganske bra. Nå har de samme avgangene færre bookede seter og sommeren har mange avganger med dårlig booking. Det henger ikke på greip med selskapets uttalelser, ønsker om helårsrute osv. Om ikke dette tar seg opp, tror jeg ikke US er på Osl til neste år! Det får være en trøst at avgangene rundt helger ser ut til å ha svært god booking.

Det blir spennende å se hvordan Delta og ikke minst CO påvirker SAS sin trafikk til USA i sommer. Som FlightDeck er jeg noe overrasket over at SAS svarer konkurransen med å kjøre 7 ukentlige på hele fjøla (ORD og EWR), selv om jeg synes det er det eneste riktige!

Dette er bare noen tanker rundt antall seter som pr 8.mars er booket. Det er lenge til sommeren ;)

For ordens skyld, dette er informasjon som er tilgjengelig etter litt leting på selskapenes egne nettsider og er ikke senistiv informasjon!

Last edited:
Er det reserverte seter det snakkes om?
Det er jo ikke nødvendigvis det samme som pax booket på flyavgangen?

Back