Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Har en følelse av at de "sikre kildene" om at de kommer til OSL ikke var så sikre likevel.

Antar det snakker om en helårsrute til GOT. Hadde kanskje ventet HEL også.

Har de ikke 767-200 som rekker frem? Tar færre passasjeren enn 757 også om jeg ikke tar feil..

Og her er artikkelen i GP: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=457712

Visste ikke det var 4 g uka. I tillegg så mener journalisten at ARN-ATL er en ny rute som dukker opp også neste år..jaja..

Last edited:

Var vel kun VLC og GOT som kom helt 'overraskende' her .. Afrikasatsingen var ventet etter at de annonserte ROB .. og det er tross alt kun et visst antall potensielle destinasjoner som kan nås med 757. Luanda og Malabo er tunge oljedestinasjoner og det settes nok pris på at man ikke lenger behøver å reise via Europa, selv om turen går via Sal. JNB nonstop var bare spørsmål om å få tilgjengelig LR. JFK-LOS har vært annonsert før, men det ser ut som de nå endelig har fått bestukket de rette menneskene.

Asia - ja, alt med 'NW metall', men trolig helt eller delvis i DL farger. Den første 747'en skal visst presenteres om noen uker. Vet ikke sikkert om det stemmer, men DL har visst sittet på en NRT-slot en stund som de ikke har kunnet bruke pga mangel på egnet materiell.

PIT og RDU til CDG ble annonsert i går og vil bli tungt markesført som AF feed fra CDG. Dette er salgbart og bør gå bra.

De andre er 'connecting the dots' og ikke nye destinasjoner.

Var vel kun VLC og GOT som kom helt 'overraskende' her .. Afrikasatsingen var ventet etter at de annonserte ROB .. og det er tross alt kun et visst antall potensielle destinasjoner som kan nås med 757. Luanda og Malabo er tunge oljedestinasjoner og det settes nok pris på at man ikke lenger behøver å reise via Europa, selv om turen går via Sal. JNB nonstop var bare spørsmål om å få tilgjengelig LR. JFK-LOS har vært annonsert før, men det ser ut som de nå endelig har fått bestukket de rette menneskene.

Asia - ja, alt med 'NW metall', men trolig helt eller delvis i DL farger. Den første 747'en skal visst presenteres om noen uker. Vet ikke sikkert om det stemmer, men DL har visst sittet på en NRT-slot en stund som de ikke har kunnet bruke pga mangel på egnet materiell.

PIT og RDU til CDG ble annonsert i går og vil bli tungt markesført som AF feed fra CDG. Dette er salgbart og bør gå bra.

De andre er 'connecting the dots' og ikke nye destinasjoner.

Til Narita bruker de DLs egen 777 fra JFK. Jeg trodde DL solgte alle slots bortsett fra 1 til Fedex i 2002? Kan hende jeg tar feil.

Si hva du vil, er meget skeptisk til aa faa doodles fra soerstatene til aa kjoepe AF.. PIT er vel knapt en flyplass, men den som lever faar vel se??

Ellers var det vel som forventet, ja

Si hva du vil, er meget skeptisk til aa faa doodles fra soerstatene til aa kjoepe AF.. PIT er vel knapt en flyplass, men den som lever faar vel se??

Tja .. vi har tre daglige fra ATL,da ....

PIT har 2.5 mill i sitt 'metropolitan area' og har sett store kutt fra US de siste årene. Jeg vil si at markedet ligger vidåpent for et slikt initiativ.

Amen detta var ju kul och efterlängtat för Göteborg och Västsverige. Med alla industriföretag i regionen finns det ju helt klart ett underlag. Hoppas linjen blir bestående.

Det har du nok rett i. Personlig hadde jeg heller sett Delta på OSL framfor US, men...

Jeg kan desverre ikke si at jeg er enig i dette!

De to direkterutene som nå vil betjene USA direkte fra Osl i 2009 vil kun legge beslag på ca 14.3% av den totale årlige trafikken til USA.

Det betyr at hele 85,7% av de reisende vil fortsette å fly transfer når de skal over dammen. Det er er en prosent andel som er milevis høyere enn fra CPH og ARN. (noe KLM vet å benytte seg av)

I følge Osl reiser det i gjennomsnitt over 1640 pax daglig til ulike deler av USA.
(da er ikke Canada i beregningen). Snitt kapasiteten på US og CO vil være på ca 235 seter.

Jeg er ikke i det minste tvil om at det er plass til flere og jeg er ganske sikker på at sommerens kapasitet fra Osl til USA, enda ikke er fult avdekket.

Her mener jeg du er litt for optimistisk, MartinL. Det er veldig bra at US kommer. Forhåpentligvis kan det utvide det amerikanske markedet på sommeren med å gjøre det lettere å finne billige direkteturer. Men tror ikke markedet er klare for å absorbere enda en direkterute til sommeren. Noen vil alltid reise via et annet sted og priskrig gjør at alle taper. Glem heller ikke at ARN og CPH også har masse pax som drar via AMS med KLM selv om deres tilbud om direkteruter er mye større.

Dersom US har suksess kommer kanskje DL i 2010. Hvis ikke DL kommer er det vel ingen sannsynlige alternativer igjen. Det er neppe aktuelt for noen selskaper å starte en Norden-satsing på OSL...?

Amen detta var ju kul och efterlängtat för Göteborg och Västsverige. Med alla industriföretag i regionen finns det ju helt klart ett underlag. Hoppas linjen blir bestående.

Slik sett er jo ikke akkurat introduksjonen optimal der Volvo og SAAB er i svært store problemer med massive oppsigelser.

Jeg tror uansett at markedsgrunnlaget er tilstede for en slik rute og vi får bare håpe at næringslivet vil benytte den flittig.

Her mener jeg du er litt for optimistisk, MartinL. Det er veldig bra at US kommer. Forhåpentligvis kan det utvide det amerikanske markedet på sommeren med å gjøre det lettere å finne billige direkteturer. Men tror ikke markedet er klare for å absorbere enda en direkterute til sommeren. Noen vil alltid reise via et annet sted og priskrig gjør at alle taper. Glem heller ikke at ARN og CPH også har masse pax som drar via AMS med KLM selv om deres tilbud om direkteruter er mye større.

Dersom US har suksess kommer kanskje DL i 2010. Hvis ikke DL kommer er det vel ingen sannsynlige alternativer igjen. Det er neppe aktuelt for noen selskaper å starte en Norden-satsing på OSL...?

Optimisme er mitt fornavn:)

Nei jeg ser helt klart poenget ditt, men i forhold til trafikken til USA er vi fortsatt med en og en halv rute, lattelig under eksponert for direkteruter.
Jeg er derfor ganske trygg på at det er plass til minst en helårs rute til.

Det hele kommer som du sier ann på om markedet absorberer rutene. Knapt en kjeft vet at Continental flyr direkte fra Osl og jeg tror at nye aktører må gjøre seg noe mer bemerket dersom de skal ta av lasset.

Optimisme er mitt fornavn:)

Nei jeg ser helt klart poenget ditt, men i forhold til trafikken til USA er vi fortsatt med en og en halv rute, lattelig under eksponert for direkteruter.
Jeg er derfor ganske trygg på at det er plass til minst en helårs rute til.

Det hele kommer som du sier ann på om markedet absorberer rutene. Knapt en kjeft vet at Continental flyr direkte fra Osl og jeg tror at nye aktører må gjøre seg noe mer bemerket dersom de skal ta av lasset.

Helt riktig det om CO, men de flyr jo stort sett med fulle fly uansett, så det er vel ikke noe stort behov for mere PR i Norge. Hadde de hatt større fly å sette inn (B 767-400 feks), er jeg overbevist om at de hadde kjørt på med reklamekampanjer og tatt en større andel av de reisende mellom USA og Norge. Og med CO inn i star, og kanskje muligheter for gjennomgående billetter fra hele Norge, vil nok et større fly bli nødvendig .
Hvis US er flinke til å reklamere for ruta si, er det jo ikke umulig at det kan bli en helårsrute også ??
Og kjempemessig at GOT får en direkterute til USA!!:SWE-:USA

Markedsføring kan gjøres på mange måter. Man bør huske at handlemønsteret for flybilletter er en del annerledes enn det var før. Siden mange handler via online portaler som f.eks. Expedia, vil de få presentert de alternativene som finnes uansett og dette gjør at dyr mediareklame ikke har den effekten den hadde før.

Da jeg jobbet for ATA og Vanguard i Seattle, kjørte vi med 80-90% belegg uten å bruke en krone i avisreklame eller boards. Det gikk i Orbitz og Expedia ...

Itillegg til poenget med at det er bortkastet å kaste bort masse penger på noe som uansett selger ut produksjonskapasiteten til gode priser så er det også et poeng at selv om man ikke ser reklame i riksdekkene medier, så er det mye direkte/addressert reklame ute å går. Ofte er det mer lønnsomt å spisse markedsføringen inn mot kunder med størst potensial, istedet for å gå for hele markedet. Skal man selge barnemat så reklamerer man ikke i "Vi over 60", på samme måte som man ikke reklamerer for pensjonssparing i Donald

CO har masse reklamegreier på norsk. Har både kalender, mappe, penner og post-it lapper fra CO.

Enten bruker folk søkeportaler som MOW nevner, da får de det oppe, eller så går "gamle tanter og onkler" til et reisebyrå. Vil tro at for CO er det vel så mye å hente på at reisebyråene har god kjennskap til dette som å forsøke å treffe mannen i gata.

Man kan jo håpe på AA til OSL. Ville vært perfekt med en OneWorld operatør direkte over dammen.
Personlig håper jeg på AA (eller et annet selskap) til ORD, men sannsynligheten for opprettelse av OSL-ORD er vel ikke så stor...?

AA har et problem med OSL ... de har ikke materiell som egner seg. OSL-ORD er litt i drøyeste laget for en 757, og OSL-JFK er ikke innen deres naturlige satsingsområde.

Back