Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Jeg husker da Delta fløy på OSL for en 10-12 år siden.
Da ruten ble lagt ned sa man det var pga. flymangel, ikke dårlig belegg. Og man håpet på å snart være tilbake.
Det skjedde jo som kjent ikke.
 
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Fra Fr.stad til OSL bruker man 1,5 time med privatbil om man følger fartsgrensene, til GOT ca. drøye halvtimen mer. Med valutakurs og eventuelle kampanjer kan GOT lett bli et alternativ om man skal oversjøs.
 
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Fra boarding.no:
Delta kommer att använda flygplan av typen Boeing 757-200ER på linjen. De tar 174 passagerare, varav 16 i Deltas prisbelönta affärsklass Business Elite.

Er det bare 16 businesseter på 757-200?
 
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Delta Air Lines, som efter sammanslagningen med Northwest Airlines nyligen, är världens största flygbolag, offentliggjorde på onsdagen planerna på en global expansion med 18 nya interkontinentala flyglinjer under 2009.
Er de 17 andre rutene blitt annonsert enda?, og er Lanvetter-ruten ment som en helårsrute?
 
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Veldig bra! Grattis til GOT. Jeg har tenkt tanken før og tror og håper det er grunnlag for en slik rute. Lurer på om denne kom på bekostning av OSL-ATL etter at US annonserte sin inntreden eller om vi får se det i tillegg.

Har uansett vanskelig for å tra at alle rutene mellom Skandinavia og USA pr dags dato kan opprettholdes. MHs ARN-EWR holdes vel bare bare kunstig i livet. Er det SAS som kommer til å blø mest?
 
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Tillykke til GOT - en US rute har man kæmpet for i mange år, så det måtte jo lykkes på et et tidspunkt.

Håber dog ikke at denne 757 er den som efter Københavns Lufthavns ønske var tiltænkt JFK-CPH :)
 
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Begynner å bli bra med amerikanske flyselskaper i Skandinavia nå.. Spenstig av US og Delta å lansere nye ruter til Skandinavia midt i en nedadgående økonomisk konjuktur i verden..:USA
 
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

De biter nok litt negler, men sommersesongen på Nord-Atlanteren er jo tradisjonelt god, også i nedgangstider.
 
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Er ikke et spareprogram standardløsningen på alt i SAS?

Nei, det hender løsningen er å kjøpe en eller annen flytype de ikke har i stallen allerede :rolleyes:
 
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Hmm, denne hadde jeg ikke forventet. Hadde derimot forventet OSL-ATL fra sommern med 767..
 
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Delta (og NW) har annonsert en hel masse ruter idag, itillegg til JFK-GOT

JFK-ZRH 752
JFK-PRG 763 (4x weekly)
JFK-NRT 772 (daily)
SLC-NRT 332 (5x weekly)--> Første NW rute fra en Delta hub, sammen med ATL-NRT som også er annonsert
JFK-LOS 763
ATL-SID-ABV 763 (2x weekly)
ATL-SID-ROB 763 (1x weekly)
ATL-DKR-NBO 763 (4x weekly)
ATL-NRT 744 (daily)
ATL-SID-Luanda 752 (2x weekly)
ATL-SID-Malabo 752 (1 x weekly)
RDU-CDG 752 (5x weekly)
PIT-CDG 752 (5x weekly)

De to siste er litt overaskende og er en slags "point-to-partners hub" rute


Itillegg vil ATL-JNB nå bli en nonstop rute med 77L
 
Last edited:
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Airliners.netfjas?

Her er pressemeldinga:

Delta’s long-haul expansion for 2009 will be focused in three regions:
Trans-Pacific: Delta plans to add three new nonstop trans-Pacific flights between the United States and Tokyo-Narita, Japan, including new nonstop flights from Salt Lake City1,3 and New York-JFK1, a second daily flight from Atlanta1,3, and daily service connecting customers beyond Tokyo to Ho Chi Minh City, Vietnam1,3.

Africa: Delta will expand its industry-leading position in Africa with new flights between Atlanta and Nairobi, Kenya1 and Cape Town, South Africa1,5 (via Dakar, Senegal); between Atlanta and Monrovia, Liberia1; Abuja, Nigeria1; Luanda, Angola1; and Malabo, Equatorial Guinea1 (all via Sal Island, Cape Verde); and between New York-JFK and Lagos, Nigeria1. Delta also will introduce its first daily nonstop service to South Africa with flights between Atlanta and Johannesburg1,2.

Europe/Middle East: Delta will expand its leading position across the Atlantic with the only nonstop flights operated to Gothenberg, Sweden1 and Valencia, Spain1, both from New York-JFK. Delta also will expand its service at New York-JFK with nonstop service to Prague, Czech Republic1 and Zurich, Switzerland (seasonal); as well as the addition of a second nonstop flight between New York-JFK and Tel Aviv1.




New York-JFK to Tokyo-Narita, Japan1 June 4, 2009 Boeing 777-200ER daily
Salt Lake City to Tokyo-Narita, Japan1,3 June 3, 2009 Airbus 330-200 five times weekly
Atlanta to Tokyo Narita, Japan1,3 (second frequency) May 4, 2009 Boeing 747-400 daily
Tokyo-Narita, Japan to Ho Chi Minh City, Vietnam1,3 June 1, 2009 Boeing 757-200 daily

Africa
Atlanta to Johannesburg, South Africa1,2 June 1, 2009 Boeing 777-200LR daily
Atlanta to Nairobi, Kenya1,5 June 2, 2009 Boeing 767-300ER four times weekly
Atlanta to Monrovia, Liberia1,4 June 8, 2009 Boeing 757-200ER once weekly
Atlanta to Abuja, Nigeria1,4 June 10, 2009 Boeing 757-200ER twice weekly
Atlanta to Luanda, Angola1,4 June 14, 2009 Boeing 757-200ER twice weekly
Atlanta to Malabo, Equatorial Guinea1,4 June 16, 2009 Boeing 757-200ER once weekly
Atlanta to Cape Town, South Africa1,5 June 1, 2009 Boeing 767-300ER three times weekly
New York-JFK to Lagos, Nigeria1 June 9, 2009 Boeing 767-300ER five times weekly

Europe/Middle East
New York-JFK to Gothenberg, Sweden June 11, 2009 Boeing 757-200ER four times weekly
New York-JFK to Prague, Czech Republic1 June 18, 2009 Boeing 767-300 three times weekly
New York-JFK to Valencia, Spain1 June 5, 2009 Boeing 757-200ER four times weekly
New York-JFK to Zurich, Switzerland June 8, 2009 Boeing 757-200ER daily (seasonal)
New York-JFK to Tel Aviv1 (second frequency) June 30, 2009 Boeing 767-300ER four times weekly

1. Subject to government approval; Delta today applied with the U.S. Department of transportation seeking authority for the proposed new services on the New York-Tokyo, Atlanta-Luanda and Atlanta-Malabo routes; Delta’s wholly owned subsidiary, Northwest Airlines, Inc. applied for DOT authority to serve Tokyo-Ho Chi Minh City.
2. Replaces flight between Atlanta and Johannesburg via Dakar.
3. Flight operated under Northwest Airlines operating certificate.
4. Flight stops in Sal Island, Cape Verde.
5. Flight stops in Dakar, Senegal; Atlanta-Cape Town service replaces flight from New York-JFK to Cape Town.

http://news.delta.com/article_display.cfm?article_id=11185
 
Last edited:
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Ser her at NWA skal fly alt til Japan og at man faar se 777-300ER i NWA farger er jo slett ikke dumt. Ser ogsaa at de tiltaler NWA som "wholly owned subsidiary"... Interessant
 
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Ser her at NWA skal fly alt til Japan og at man faar se 777-300ER i NWA farger er jo slett ikke dumt

Nå skal jo alt males om i DL farger etterhvert, og hvilke 777-300ER er det du snakker om?
 
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

De satser offensivt i alle fall. Ser ut som de får et bra nettverk til Afrika etter hvert.
Hørte at NW's regionals skal overta fly fra DL's regionals og operere de. Mesaba får CRJ900-base i ATL. Tydelig at de vil beholde noen regionals og bygge opp de, og trappe ned de de er minst fornøyde med.
 
Re: Delta Airlines direkt Göteborg - New York

Nå skal jo alt males om i DL farger etterhvert, og hvilke 777-300ER er det du snakker om?

200ER staar det (my bad). Ser at NWA skal operere alle flightene til oesten bortsett fra JFK-NRT. Lurer paa hvilke NWA flighter som kuttes til fordel for SLC, ATL og JFK.

Merk at GOT ikke er seasonal.

Aggresivt er det, men mye er grunnet at CO forsvinner til Star og man maa dekke opp bedre de code share som forsvant.

Er skeptisk til ett par ruter her, PIT og RDU-CDG kommer til aa gaa til h.... PIT er vel mer eller mindre stengt. Valencia er ogsaa en rute jeg er meget skeptisk til.

Afrika tror jeg er et meget godt trekk
 
Back
Top