Aviation Center Berlin har et par rød/blå MD 82. Da må det være feil dersom det kun var MD80 som fikk dette utseende ??
Du finner en hint i den här tråden...
Det var två MD-80 som fick specialfärgerna, men det var planerat för sex st. LN-RLE var röd, LN-RMD var blå. RLE är kvar i SAS, RMD är hos JetX som TF-JXA (om den inte kommit tillbaka till SAS nu, vilket jag misstänker)
Den røde så slik ut fra 1996 til begynnelsen av 2002
Kommer någon ihåg när den konverterades från -81 till 82 ?
Og alt ble gjort for å lokke svensker til "Inrikesflyget" - om jeg husker rett.
Men hvis en ser på typesertifikatet så står det DC-9-81, DC-9-82 og DC-9-83 - det var først med MD-87 at MD ble offisielt.
It entered service in 1980. Originally it was certified as a version of the DC-9, but was changed to MD-80 in July 1983, as a marketing move. New versions of the series were initially the MD-81/82/83 and the shortened MD-87, even though their formal certification was DC-9-81/82 etc. Only the MD-88 was given an "MD" certification, as was later the MD-90.
Men hvis en ser på typesertifikatet så står det DC-9-81, DC-9-82 og DC-9-83 - det var først med MD-87 at MD ble offisielt.
---
SAS valgte å kalle sine DC-9-8Xer fra først dag MD-80er
HansJ, du var ni minutter for sent ute med din posting![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.