Dekorerte SAS fly

safir

ScanFlyer Blue
Jeg lurer på til hvilken anledning SAS fikk malt sine fly røde og blå og dekorert med hvite småfly ? Andre enn MD 82 som fikk slik styling ? Flyr disse idag, for SAS eller andre ?
 
Du finner en hint i den här tråden...

Det var två MD-80 som fick specialfärgerna, men det var planerat för sex st. LN-RLE var röd, LN-RMD var blå. RLE är kvar i SAS, RMD är hos JetX som TF-JXA (om den inte kommit tillbaka till SAS nu, vilket jag misstänker)
 
Og her er de to tegnet for fem års tid siden

MD-80_Red.gif

Den røde så slik ut fra 1996 til begynnelsen av 2002

MD-80_Blue.gif

Den blå var bare blå frem til høsten 1999 da den fikk som en av de første MDene det nye fargeskjemaet (blå hale og røde motorer)
 
Aviation Center Berlin har et par rød/blå MD 82. Da må det være feil dersom det kun var MD80 som fikk dette utseende ??
 
Aviation Center Berlin har et par rød/blå MD 82. Da må det være feil dersom det kun var MD80 som fikk dette utseende ??

MD-82 är en variant i MD-80-familjen där MD-81, MD-82, MD-83, MD-87 och MD-88 ingår. MD-81/82/83/88 är identiskt lika exteriört, skillnaderna är bl a i bränslekapacitet, motorstyrke och maxvikt. MD-87 har kortare kropp och högre hale, men är i övrigt helt lik övriga MD-80-familjemedlemmar. Du kan även stöta på beteckningen DC-9-81/82/83/87 eftersom detta är den officiella benämningen i FAA:s luftvärdighetsbevis. McDonnell Douglas godkänner vilken som helst av benämningarna DC-9-80, MD-80 och Super 80 på flygplanen ur familjen. Det är upp till operatören att bestämma. Alitalia och American Airlines kallar dem t ex för "Super 80", SAS säger MD-80 och Nordic Leisure kallar sina analoga MD-80or för DC-9-80.

Pratar man bara allmänt om flygplantypen så säger man oftast bara MD-80, eftersom alla utom MD-87 är identiskt lika. Man kan även bygga om t ex MD-81 till MD-82, vilket bl a SAS har gjort.

Med andra ord; Dragon Wings benämner modellerna helt rätt - det var MD-82 som SAS målade om! Men det är även rätt att kalla dem MD-80. :)
 
Last edited:
Du finner en hint i den här tråden...

Det var två MD-80 som fick specialfärgerna, men det var planerat för sex st. LN-RLE var röd, LN-RMD var blå. RLE är kvar i SAS, RMD är hos JetX som TF-JXA (om den inte kommit tillbaka till SAS nu, vilket jag misstänker)

Selv om ikke alle flyene ble malt om, var alt annet klart, blant annet merkelapper
SASTag_Svensk-Innrikes.jpg
 
Takk for informativt svar. Da var den "gåten" løst og jeg ble litt klokere. Da har jeg altså et par MD82 og en blå MD80.
 
Og den roede og den blaa staar ogsaa og koser seg paa bokhylla mi her nede ved Det Store veikrysset!

redblue.jpg


..
 
Kommer någon ihåg när den konverterades från -81 till 82 ?

LN-RLE WAS RECONF TO MD81Y 13JAN90 AND THEN BACK AGAIN TO MD81 04JUN91.
HAS PER 09MAR93 CHG VERSION TO MD82 AND VIKING NAME TO VEGARD.
WAS SOLD AND LEASED BACK PER 21DEC99. NEW OWNER: COMMERCIAL AVIATION
 
Og alt ble gjort for å lokke svensker til "Inrikesflyget" - om jeg husker rett.

Riktig, och tanken var att man skulle införa samma design även på norsk och dansk inrikes men lyckligtvis stoppades det...
 
En ting som også er en forskjell på disse, er at Super 80'ene har "vepse-hale", sideror/flap-fairings o.l. i aluminium, men MD80 har de i fiberkompositt og low drag tailcone.
 
Men hvis en ser på typesertifikatet så står det DC-9-81, DC-9-82 og DC-9-83 - det var først med MD-87 at MD ble offisielt. Mange av SAS's "MD-81"er og "MD-82"er ble opprinnelig levert med hale med konisk avslutning, men siden skrujernsavslutningen sparte fuel så ble den ettermontert. Her er et bilde at OY-DFT (i dag LN-ROR) som ble levert fire dager før jul i 1985 som viser gamlehalen: http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Scandinavian-Airlines--/0989500/L/

Det var også en del andre ting som skjedde med de tidligleverte MD-80ene, glass cockpit ble ettermontert (det fikk blant annet Reno Air merke i 1992 - ikke mange piloter der i gården med glass cockpit rating).

Mange av MD-80ene ble levert etter DC-9-81-spesifikasjon, men gjennom årene er de fleste oppgradert til DC-9-82-spesifikasjon (motor/MTOW/fuel). Også her er det en liten historie, og jeg ser at Vegard Viking er nevnt ovenfor - egentlig er det to Vegard Vikinger, en som het Vegard to dager før den norske troppen skulle til Albertville-OL og en annen dagen før de skulle flys nedover. Første var en DC-9-81, men denne hadde ikke range for å fly direkte ned. Derfor ble det er DC-9-82 hasteomdøpt til Vegard for å fly dem ned. Hvis noen lurer på hvorfor det måtte være en Vegard - sier kanskje Ulvang noe for de fleste.

SAS valgte å kalle sine DC-9-8Xer fra først dag MD-80er, men i overgangen frem til Boeing 737NG ankom, ble det kortidsleiet inn tidlige tidligere Swissair DC-9-81er (MSN 48002-48010) med gammelhale og gammelcockpit. Disse fløy mellom mars 1995 og mars 2001 og internt gikk de under gammelbetegnelsen DC-9-81. Stein (FBU4EVER) har i tidligere tråder utledet dette med rating-fordelingen og to crewpooler (en DC-9-81/MD-80 og en MD-80/MD90).

Til slutt to spesieltegninger Vegard Viking (MD-82/LN-RLR) hadde i løpet av 1992-1994.

MD-80_Compass-II.gif

Etter Albertville-OL i 1992 ble Vegard leid ut til Compass II i Australia (august 1992), men dette selskapet gikk konk temmelig fort (konkurs i januar 1993 - her er et bilde av Vegard på MEL i mars 1993 http://www.airliners.net/photo/Untitled/Untitled/1313071/L/). Så ble det retur tilbake til SAS på vårparten av 1993, men fargene ble beholdt. Slik fløy den til neste endring, og nytt OL.

MD-80_SE-DFS.gif

Piktogrammene til Lillehammer-OL i 1994 fikk Vegard og SE-DFS i løpet av høsten 1993. Etter OL var over ble det Janne-belte igjen på Vegard frem til inn på 2000-tallet og den endelig fikk blåhale og rødmotorer.
 
Men hvis en ser på typesertifikatet så står det DC-9-81, DC-9-82 og DC-9-83 - det var først med MD-87 at MD ble offisielt.

Är du helt säker på det ? Vill mena att det är först MD-88 som är en "riktig" MD-80, i -87 står det DC-9-87 på officiella skylten och de är officiellt registrerade som DC-9-87. MD-87 finns heller inte med i SAS AOC (om jag minns rätt) som egen typ utan finns med som DC-9-80 variant.
Som du säger så har ju old/new tailcone ingenting att göra med vad man (=respektive bolag) vill kalla maskinerna utan det är ju som fabriken säger "up to the customer to call the aircraft either DC-9-80, Super 80 or MD-80".
 
Last edited:
RolfL, det ser ut til du har rett - her er en quote fra Wiki

It entered service in 1980. Originally it was certified as a version of the DC-9, but was changed to MD-80 in July 1983, as a marketing move. New versions of the series were initially the MD-81/82/83 and the shortened MD-87, even though their formal certification was DC-9-81/82 etc. Only the MD-88 was given an "MD" certification, as was later the MD-90.
 
Men hvis en ser på typesertifikatet så står det DC-9-81, DC-9-82 og DC-9-83 - det var først med MD-87 at MD ble offisielt.

---

SAS valgte å kalle sine DC-9-8Xer fra først dag MD-80er

Inte helt korrekt - enligt FAAs typcertifikat A6WE så är den officiella beteckningen DC-9-87 även för MD-87. Se klipp från pdf nedan.

Vad jag minns så bytte SAS beteckning till från DC till MD runt 1988-89, vilket även bekräftas av magasinet Scanorama. Jämför klipp från 1988 och 1989 nedan! I SAS' egen historieskrivning brukar bytet motiveras med att det var då man uppgraderade cockpit från analog till EFIS och även bytte ut stjärtkonen. Jag vet inte hur mycket det har med verkligheten att göra.
 

Attachments

  • dc9faa.jpg
    dc9faa.jpg
    124.8 KB · Views: 393
  • dc981.jpg
    dc981.jpg
    84.8 KB · Views: 390
  • fleet8901.jpg
    fleet8901.jpg
    211.4 KB · Views: 383
Last edited:
Back
Top