Synes det virker som om fordelingen mellom østre og vestre bane har blitt noe jevnere etter Oslo ASAP. Har dog ingen tall, og noen som har peiling må gjerne opplyse rundt dette.
Litt av problemene er logisikken. Deice fluid lagres ved AS (01L), og må transporteres ved bruk av de 3 andre banene. for BN (19L) blir dette gjort med tankbil eller evt bilene kjører og fyller opp.
I tillegg vil vel også deice på 2 baner kreve flere biler og større bemanning.
Og som siste faktor ved deice forhold opererer som oftest ATC med segregert banebruk (ofte LVP operasjoner i disse forholdene), dvs en for landing og en for avgang da dette gir bedre forutsigbarhet for alle parter og også bedre utnyttelse av kapasiteten og er et sikkerhetsmessig enkelt konsept
BS (01R) har også per i dag kun ett spor. I tillegg er det pr i dag kun en taxebane der nede. Neste sommer vil imidlertid "T" bli forlenget i sydenden og int. B2 bli bygget.
AN (19R) er pr. i dag stengt pga. utbyggingen. Her er imidlertid kapasiteten/antall spor god.
Min erfaring er at de-ice eller brøyting tvinger LTT over på segregerte rullebane operasjoner lenge før LVP slår inn. Det er nesten aldri LVP under snøvær, men selvsagt ved FZFG.