• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

De tåpeligste flyreglene

Re: De tåpeligste flyreglene

Endel tåpelig var listet, men ett par av punktetene lyser det inkompetanse av journalisten av.

Det med "rullgardina" og væskereglene har i grunnen jeg også lurt litt på, men ellers var det mye som har en naturlig forklaring i grunnen...

At en del ting er tåpelig i først øyekast, så har alle punktene en bakgrunn - hadde jeg vært journalist ville jeg brukt ihvertfall 5 minutter på å kontakte de rette vedkommende for å få den informasjonen.

Originally posted by Trety

Det med "rullgardina" og væskereglene har i grunnen jeg også lurt litt på, men ellers var det mye som har en naturlig forklaring i grunnen...

Den med "rullgardina" eller blendere som vel er mer korrekt navn har såvidt jeg mener noe med at enn skal kunne se ut hvor det brenner i tilfellet krasj. Om det har reddet noe særlig menneskeliv kan sikkert diskuteres, men det har altså noe med å skaffe ett bedre overblikk i tilfelle evakuering

Denne kan skape en del morsomme situasjoner på check-in. Passasjerer opp på vekten sammen med sin bagasje. :lol: :lol:

VEKT: Flyselskapene er veldig opptatt av at man ikke skal ha med for mye vekt i bagasjen. Flere av våre lesere poengterer at dette er blodig urettferdig sett i forhold til passasjerenes størrelse. En person som veier 130 kg og som har med seg 20 kg bagasje reiser da med 150 kg i totalvekt. En person på 55 kg som har med seg 20 kg bagasje har en totalvekt på 75 kg og betaler like mye for en billett som personen med dobbelt så tung totalvekt. Men hva hvis den siste personen har med seg 10 kg for mye i bagasje? Da må denne personen betale dyrt for de ekstra kiloene han har. Allikevel er ikke totalvekten på mer enn 85 kg. Dette er da altså 65 kilo mindre enn totalvekten til personen som har en totalvekt på 150 kg. Er det da rettferdig at flybilletten din plutselig koster mye mer når en som har en totalvekt langt over din egen betaler mye mindre?

Originally posted by Someone

Originally posted by Trety

Den med "rullgardina" eller blendere som vel er mer korrekt navn har såvidt jeg mener noe med at enn skal kunne se ut hvor det brenner i tilfellet krasj. Om det har reddet noe særlig menneskeliv kan sikkert diskuteres, men det har altså noe med å skaffe ett bedre overblikk i tilfelle evakuering

hehe, Synes at de nye restriksjonene som kun omhandler gjennom sikkerhetskontrollen, for det det handler om. Ikk flasker gjennom sikkerhetskontrollen, men kjøp ny flaske 20 meter lengre borte i kiosken.

Saks forbudt gjennom sikkerhetskontrollen, kjøp mange du vil litt lengre borte.

Er disse restriksjonene kun for at du ikke skal kunne skade folkene i sikkerhetskontrolen ?????

Jan

Jeg har ikke prøvd å kjøpe saks etter sikkerhetskontroll på norske flyplasser, men jeg har spurt på et par plasser i UK, og da er svaret "Sorry, we are not allowed to sell these."

Det som er synd er at det er mange som tar dette for god fisk og er enige alt som skrives. Journalisten kunne ha skrevet en bra og nyttig sak om han bare hadde tatt seg noen minuter til å finne ut av ting.

Hilsen,
Laurenz

Jeg skal innrømme jeg ikke har giddet lese artikkelen men atdet er forbudt å bruke en sløv gaffel enkelte steder, men man kan bare knuse flasken fra tax free og ha noe skarpere er et fint tankekors.

Sikkerhet og trygghet (security/safety) er ikke det samme, selv om mange blander ting. Hadde man tenkt sikkerhet hadde jo faktisk tax free vært rett ut vinduet, men det er safety man tenker, og det går på din feelgood-følelse som pax, ikke på å eliminere kilder på bekostning av butikken.

-A :)

Ta en ufullstendig meningsløs forbud.

Du kjøper en 1/2 liter cola på OSL og du må drikke den opp og eller kaste flasken før du går i sikkerhetskontrollen. Men 20 meter innenfor kan du kjøpe en ny colaflaske og dermed har de tatt vekk eventuell annet flytene stoff bare forbi sikkerhetskontrollen.

Du kan kjøpe kniver, verkstøy (for rep av elektronikk) innenfor sikkerhetskontrollen å kan gjøre skade under hele oppholdet på flyplassen, du kan gå beserk på flyet. Hvoror kan du ikke ha kniv eller saks i det du i sikkerhetskontrollen, det er vel ikke der noen skader noen !!

Dere som har gått på sikkerhetskurs grunnet ditt arbeide på for eks. OSL - hva har dere fått begrunnelsen på at du ikke kan drikke cola i sikkerhetskontrollen !

Litt OT også, folk i Oslo vil ha vekk crusbåtene grunnet terror frykt, det er innjerdet områder og sikkerhetskontroll på havna også. Neste sted for sikkerhetskontroll blir før du går på bussen, t-bane eller i din egen bil i garasjen eller på kjøpesenteret.

Snakk om hvem som vinner krigen, det er ikke oss.

Jan

Originally posted by ATC-flyradar
Du kjøper en 1/2 liter cola på OSL og du må drikke den opp og eller kaste flasken før du går i sikkerhetskontrollen. Men 20 meter innenfor kan du kjøpe en ny colaflaske og dermed har de tatt vekk eventuell annet flytene stoff bare forbi sikkerhetskontrollen.

Teorien bak dette er at din åpnede cola-flaske kan være hva som helst som ligner cola, men egentlig er noe helt annet. Det som selges airside er i teorien grundig sjekket og sertifisert og levert forseglet fra levrandør og har sporbarhet som gjør at evt. tukling kan spores til hvem, hvor og når det ble utført.

Når det gjelder tullingene med Oslo havn og terror-faren, så greidde de i en og samme pressemelding å få frem at skipene må bort fordi de var en terror-fare og at gjerdene og alt det må bort fordi de gjør havnen lite tilgjengelig. For min del kan de henvises til Volvat for en "oral foot-ectomy".

-A

Denne artikkelen ble meget godt oppsummert av journalisten selv:

Kanskje er DinSides journalister småteite som ikke skjønner noe av dette.

For en looser...

Denne artikkelen ble meget godt oppsummert av journalisten selv:

Kanskje er DinSides journalister småteite som ikke skjønner noe av dette.

For en looser...

Dere som har gått på sikkerhetskurs grunnet ditt arbeide på for eks. OSL - hva har dere fått begrunnelsen på at du ikke kan drikke cola i sikkerhetskontrollen !

Får dem ikke lov til å drikke i sikkerhetskontrollen?

Originally posted by LCH78

Får dem ikke lov til å drikke i sikkerhetskontrollen?

:posty: Svaret er nei, men de kan ta med seg hjemmelaget :colgate:

Jan

Back