• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

De-rating av motorer

Jeg vet godt at det er PMC som i hovedsak styrer thrusten, men jeg mener å ha blitt fortalt at det er forskjellige VSV aktuatorer på de forskjellige configene. Men igjen, det kan være jeg som har misforstått. Beklager det i alle fall, jeg skal ikke påstå noenting. :)
Jeg tror du blander litt igjen. PMC står bare for "finjusteringen", store høvding er fremdeles MEC. Hvorvidt det er forskjell på VSV aktuator mellom -3B1 / -3B2 / -3C1 vet jeg ikke, men du trenger definitivt ikke gjøre noe med den når du endrer thrust rating på f.eks. en -3C1.
 
PMC finjusterer MECen ja, men det er vel PMC som i hovedsak regner ut thrust? For MECen kalkulerer N2 hastighet ut i fra signal fra TLA (spakene i cockpit), mens PMC kalkulerer og finjusterer MECen slik at den justerer N2 turtall slik at PMCen får det N1 turtallet den vil ha slik at man får riktig og konstant thrust.

Da gir jeg meg for øyeblikket her og tar frem permen med motorteori før jeg sier noe mer (før det også blir mer avsporing). :)
 
Last edited:
PMC finjusterer MECen ja, men det er vel PMC som i hovedsak regner ut thrust? For MECen kalkulerer N2 hastighet ut i fra signal fra TLA (spakene i cockpit), mens PMC kalkulerer og finjusterer MECen slik at den justerer N2 turtall slik at PMCen får det N1 turtallet den vil ha slik at man får riktig og konstant thrust.
Her er du på rett spor, ja. ;)

Du kan også utmerket godt fly (på en MEL-release) hvis en PMC legger av. Men da må du slå av begge to, da blir vel også motoren mindre effektiv på grunn av det du sier her. Såvidt jeg husker kan du heller ikke bruke autothrottle og må bruke full rated thrust på takeoff.
 
Glemte dette, dette er ikke det vi på norsk forstår med en plugg. Det er en connector, eller rettere sagt en "blankingsplugg" som settes i et "mangepinnet" receptacle på EEC. Denne "pluggen" inneholder kontakter mellom forskjellige pinner i connector slik at det er konfigurasjonen av pinner og dermed kontakter som forteller EEC hva rating skal være.
Ble litt tungvint språk dette men håper du forstår.:)

Ellers står det litt om ratings her: http://www.b737.org.uk/powerplant.htm#Engine_Ratings

Med andre ord litt som jumpere på et kretskort? :)
 
Hvordan finner Boeing ut om man fjerner en pling og en plong?
Vel, trenger du en annen rating-plug er det ikke akkurat bare å gå til Clas Ohlson... den får du nok bare hos offisielle leverandører...
Ellers har det jo også med registrering hos LT å gjøre, uten at jeg er helt sikker på det. MTOM er jo blant dataene LT skal ha, og jeg antar at thrust rating også blir registrert. Og da er jo veien kort. En slik oppgradering baseres jo alltid på en SB (Service Bulletin) utstedt av fabrikanten. Det er i utgangspunktet den du må betale for.

Hva som foregår i mindre seriøse foretak kan jo være en annen sak...:drunk:
 
Back
Top