De-icervæske

Re: De-icervæske

Vel, det kommer nå an på hvilken temperatur den er blanda til. Vi brukte som regel 55-60% i vår mix. Når det var nede i -28 var den nok noe sterkere riktignok :)

Dette er vel innhold av glykol før den mixes og sprøytes på fly.
 
Re: De-icervæske

Dette er vel innhold av glykol før den mixes og sprøytes på fly.

Helt riktig. konsentratet inneholder 80% glykol.

55% mix skal forøvrig ha et frysepunkt på -25 i følge spec.
Hvis du skal bruke Type I som et første steg i -28 er kravet til frysepunkt -25. Til bruk i andre steg er kravet -38. eller en mix på 67% (Kilfrost DF). Men da kommer det krav i forhold til LOUT (lowest operational use temperature) inn i bildet. Her har de forskjellige væsketypene ulike temperaturbegrensninger.
 
Re: De-icervæske

Helt riktig. konsentratet inneholder 80% glykol.

55% mix skal forøvrig ha et frysepunkt på -25 i følge spec.
Hvis du skal bruke Type I som et første steg i -28 er kravet til frysepunkt -25. Til bruk i andre steg er kravet -38. eller en mix på 67% (Kilfrost DF). Men da kommer det krav i forhold til LOUT (lowest operational use temperature) inn i bildet. Her har de forskjellige væsketypene ulike temperaturbegrensninger.

Her er kravet -10 LOUT uansett. LOUT var noe drit når det var så kaldt ja...
 
Re: De-icervæske

Her er kravet -10 LOUT uansett. LOUT var noe drit når det var så kaldt ja...


LOUT har ingenting med -10 å gjøre. Det skal være 10 grader freezing point buffer ved bruk av Type I, og 7 grader ved bruk av Type II/IV. LOUT bergrenses riktig nok av frysepunkt i enkelte tilfeller, men aerodynamical test criterias er en like stor faktor for begrensing av bruken.
;)
 
Re: De-icervæske

Fra SGS portalen.. hva skjer'a?

De-ice av Norwegian
Norwegian har fornyet de-ice avtalen for vinteren 2009/2010 med SGS for stasjonene KRS, EVE, AES, ALF og KKN. I praksis betyr dette at det ikke eksisterer noen de-ice avtale mellom Norwegian og SGS på de øvrige stasjonene for neste sesong.
Hvilke konsekvenser dette får for SGS vil avhenge av hvilken løsning Norwegian velger. Uansett er det rimlig å anta at de-ice av Norwegian vil bli utført av en annen aktør på de plassene hvor det ikke er inngått avtale.
 
Re: De-icervæske

Enten skal de betale pr deice eller så skal de ha egne deice'ere noe jeg finner meget ulønnsomt.
For SGS får det vel ikke store konsekvenser da de har beredskap for andre fly en bare norwegian
 
Re: De-icervæske

Finnes det ikke andre tilbydere av deice-tjenester? Nordic Aero eller Norport?
 
Re: De-icervæske

Nordic Aero er vel etablert på OSL. Det er vel det eneste på de flyplassene som er aktuelle her.
 
Re: De-icervæske

Eneste plassen Norport utfører de-iceing er på Rygge.
 
Back
Top