DC-8 i Skandinavien - SAS och Scanair

Den här radioenheten finns i hyllan på mitt kontor... förmodligen en av mycket få kvarvarande delar från LN-MOO, 39 år efter haveriet.

lnmoo_radio.jpg

Förstadagsbrevet är poststämplat den 2:e NOVEMBER, och inte 2:e Oktober.
Första turen GOT-JFK SK 917 flögs enligt mina noteringar, den 2:e November 1977
med SE-DBK "Edmund Viking".

Förstadagsbrevet är poststämplat den 2:e NOVEMBER, och inte 2:e Oktober.
Första turen GOT-JFK SK 917 flögs enligt mina noteringar, den 2:e November 1977
med SE-DBK "Edmund Viking".

Se där ja! Tack för korrigeringen.

Nytt kort til samlingen:

7116-640.jpg

Vi 'kjenner igjen' flyvertinnen, damen til venstre og herren til høyre

ENJOY!

Vi 'kjenner igjen' flyvertinnen, damen til venstre og herren til høyre

Og damen i lilla.
Kan vel også skimte litt av damen i rødt med blomster på skulder/bryst på forrige kortet??? Men da er et av bildene speilvendt :D

Yngve

Hei, dette var den første DC-8F som SAS fikk, de fløy den vel bare i 5 år før den ble solgt videre til KLM etter at de hadde fått LN-MOC, en DC-8-62AF helt uten vinduer.

OY-KTC var en DC-8-55CF, men om SAS fløy den som konvertibel frakter og pax-versjon, eller bare som frakter er jeg usikker på.

De skrev jo hele tiden "SAS Sky-freighter" på flyet, også etter at det ble malt om ca 1967, og den gikk egne fraktruter så jeg tror mest den bare var fraktfly. Og før denne hadde de hatt 2 stk DC-7F (ombygde til fraktere)

Det er vel ingen som har dokumentert mer av fly fra 60 tallet bedre enn nettopp Lars Söderström, fantastiske bilder han tok også i mørket på den tiden!

Last edited:
Siden HansJ la ut oversikten over historien til SAS sine DC-8 har dessverre flere blitt opphugget. Ovesikten til HansJ er fenomenal, og om han fremdeles er aktiv her, kunne det være ønskelig om han oppdaterte listen. Det ser fremdeles ut som det muligen finnes mellom 3 og 5 av maskinene som fremdeles eksisterer.

Back