• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DC-8 i Skandinavien - Interswede

HansJ

ScanFlyer Silver
30 maj 2008 är det 50 år sedan DC-8 flög första gången. I en annan tråd uppmärksammas historien kring typen och i separata trådar presenteras de sex operatörer i Skandinavien som flugit DC-8: SAS, Scanair, Sterling, Time Air Sweden, Interswede och Chico-Dan.

interswedelogo.jpg


Interswede Aviation

Charterbolag bildat 1971 ur resterna av Falconair som gick i konkurs 1970. Avsikten var att köpa två Boeing 720B från Continental och operera från Malmö-Bulltofta i konkurrens med Scanair, Sterling och Braathens SAFE. Några 720 blev det aldrig, däremot två DC-8-51 som köptes från Eastern i november 1971 á 6 miljoner USD per styck. Problem med att få långvariga kontrakt med researrangörer och ägarnas tveksamma seriositet medförde att verksamheten aldrig kom igång på allvar. Eastern hämtade tillbaka sina flygplan i slutet av februari 1972 eftersom Interswede inte kunde betala dem, och därefter gick man i konkurs.

DC-8-51

SE-DCR
c/n 45628 - f/n 151
I tjänst 1971-1972

Avsedd för Northwest Orient men ej levererad. I stället lev till Trans-Caribbean Airways som N8780R 6.11.61. Leasad (och senare såld) till Eastern 1964. Såld till Interswede som SE-DCR 23.12.71. Återtagen av Eastern pga problem med betalningen 1.3.72 och omregistrerad N8780R några veckor senare. Såld till Kar-Air Finland som OH-KDM 2.6.72 och leasad i perioder till Cyprus Airways och Aeral 1979-80. Såld till AirXport 1985 och kort därefter tagen ur trafik. Upphuggen i Bryssel i maj 1986 efter 58 904 flygtimmar.

http://www.airliners.net/photo/Trans-Caribbean-Airways/Douglas-DC-8-51/0109591/L/
http://www.airliners.net/photo/Karair-Finland/Douglas-DC-8-51/0293694/L/


SE-DCT
c/n 45648 - f/n 169
I tjänst 1971-1972

Lev Trans-Caribbean Airways som N8781R 6.7.62. Såld till Eastern 1964 och vidaresåld till Interswede som SE-DCT i november 1971. Återtagen av Eastern pga betalningsproblem den 1 mars 1972 och senare opererad av Air Jamaica som 6Y-JGE, AeroPeru och Capitol Airways som N918CL fram till juli 1983 då den togs ur trafik. Upphuggen sommaren 1984 efter 51 290 flygtimmar.

http://www.airliners.net/photo/Eastern-Air-Lines/Douglas-DC-8-51/0202303/L/
http://www.airliners.net/photo/INTERSWEDE/Douglas-DC-8-51/0105793/L/
http://www.airliners.net/photo/Air-Jamaica/Douglas-DC-8-51/0321097/L/
http://www.airliners.net/photo/Capitol-Airways/Douglas-DC-8-51/0874118/L/


interswede.jpg

Reklam från 1971 (HansJ arkiv)
 
Last edited:
Takk igjen for din nøyaktighet i fremstillingen. Dette selskapets historie var ny kunnskap for meg, har bare sett bildene tidligere.
 
Utrolig! dette var helt nytt for meg - vanvittig morsomt. Når skal vi arrangere et treff i Sverige med HansJ som foredragsholder???
 
Back
Top