HansJ
ScanFlyer Silver
30 maj 2008 är det 50 år sedan DC-8 flög första gången. I en annan tråd uppmärksammas historien kring typen och i separata trådar presenteras de sex operatörer i Skandinavien som flugit DC-8: SAS, Scanair, Sterling, Time Air Sweden, Interswede och Chico-Dan.
Scandinavian Airlines System
Vårt skandinaviska flygbolag bildades natten till den 1 augusti 1946 och inledde trafik den 17 september med en DC-4. Under närapå 50 år kom SAS att bli en av Douglas mest trogna kunder, och kom att operera alla typer från DC-3 till DC-10, bortsett från DC-5. SAS beställde sju DC-8-32 den 12 december 1955 och tog leverans av den första, OY-KTA, den 31 mars 1960. Den 12 maj 1972 kom den sista, DC-8-63 SE-DBL. Det var även den 556:e och sista tillverkade DC-8:an. Genom åren opererade SAS 28 individer av fyra varianter. Den sista flygningen med DC-8 i SAS ägde rum den 22 januari 1988. I Scanair kom den att finnas kvar i drygt ett år till.
Under respektive individ finns länkar till andra sidor med bilder eller ytterligare information.
DC-8-33
OY-KTA Dan Viking
c/n 45384 f/n 50
I tjänst 1960-1967
SAS första DC-8. Levererad som DC-8-32 till SAS 31.3.60; i trafik 1.5.60 CPH-IDL. Konverterad till DC-8-33 under 1960 och tidvis uthyrd till Scanair från 1962-67, mestadels på helgerna. Permanent överförd till Scanair 23.10.67. Såld till International Airlease 26.9.71 och leasad till Thai International som HS-TGT samma dag. Såld till UALC som N718UA apr 1978 och konverterad till DC-8-33F. Därefter leasad Airlift International, Michigan Peninsula Airways m fl under åren 1978-1988. Såld till APISA Air Cargo i Peru som OB-T1316 24.2.88. I aug 1989 åkte f d Dan Viking av banan vid landning i oväder i Iquitos, Peru, och ställdes därefter upp på flygplatsen i väntan på reparation som aldrig kom igång på allvar. 1996 avregistrerades OB-T1316 och efter många års förfall höggs flygplanet upp på plats för några år sedan. Total flygtid 59 979 h.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oykta.htm
http://www.oy-reg.dk/register/3283.html
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45384/50&distinct_entry=true
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=257513
LN-MOA Haakon Viking
c/n 45385 f/n 55
I tjänst 1960-1967
Lev som DC-8-32 till SAS 4.5.60 och konverterad till -33 under året. Tidvis i trafik för Scanair 1962-67, permanent överförd till Scanair 23.10.67. Såld till IAL 28.4.70 och leasad till Thai som HS-TGS. Såld till UALC som N716UA i april 1978 och konverterad till -33F. Därefter till Zantop International Airlines och ur trafik i januari 1983. Upphuggen 1985. Total flygtid 59 943 h.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/lnmoa.htm
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45385/55&distinct_entry=true
SE-DBA Rurik Viking
c/n 45386 f/n 62
I tjänst 1960-1970
Lev som DC-8-32 till SAS 11.5.60 och konv till -33 under året. Tidvis i trafik för Scanair från 1962. Såld till IAL 28.4.70 och leasad till Thai som HS-TGO. Såld till UALC som N715UA i mars 1978 och konverterad till -33F. Till Aeronaves del Peru 1980 och avskriven efter totalhaveri i Iquitos, Peru, 12.9.80 (samma plats som OY-KTA havererade 1988). Total flygtid 56 684 h.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45386/62&distinct_entry=true
OY-KTB Bue Viking
c/n 45387 f/n 76
I tjänst 1960-1968
Lev som DC-8-32 till SAS 13.7.60 och konv till -33 under året. Såld till United Airlines som N8258U för 3.5 miljoner USD 3.12.68. Ur trafik mars 1974 och konverterad till -33F 1975. Därefter opererad av Rosenbalm Aviation, Swiftair Cargo som C-GSWQ och Aeromar Airlines som HI-413. Ur trafik nov 1985 och upphuggen i maj 1987. Total flygtid 53 298 h.
http://www.oy-reg.dk/register/3284.html
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45387/76&distinct_entry=true
SE-DBB Ottar Viking
c/n 45389 f/n 98
I tjänst 1960-1967
Lev som DC-8-32 till SAS 30.9.60 och konv till -33 under året. Tidvis uthyrd till Scanair 1962-1967, permanent överförd till Scanair 23.10.67. Såld till IAL 29.9.70 och leasad till Thai som HS-TGR. Såld till UALC som N45914, senare N713UA, i mars 1978 och konverterad till -33F. Därefter till Zantop International Airlines och tagen ur trafik i januari 1983. Upphuggen i Willow Run januari 1985. Total flygtid 58 904 h.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/sedbb.htm
http://www.abpic.co.uk/search.php?q=45389&u=cn
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45389/98&distinct_entry=true
LN-MOT Olav Viking
c/n 45388 f/n 90
I tjänst 1960-1968
Lev som DC-8-32 till SAS 31.8.60 och konv till -33 under året.Tidvis opererad av Scanair 1962-68. Såld till United Airlines som N8266U 5.11.68. Ur trafik maj 1974 och konverterad till -33F i sept 1976. Därefter opererad av Evergreen International, Rosenbalm Aviation, Swiftair Cargo (C-GSWX) och uppställd i Abbotsford 1982. Upphuggen april 1986. Total flygtid 53 382 h.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45388/90&distinct_entry=true
SE-DBC Visbur Viking
c/n 45390 f/n 108
I tjänst 1960-1970
Lev som DC-8-32 till SAS 11.11.60 och konv till -33 under året. Tidvis opererad av Scanair 1962-1970. Såld till IAL 26.4.70 och leasad till Thai som HS-TGP. Såld till UALC som N717UA apr 1978 och konverterad till -33F. Därefter opererad av Airlift International och Aerotours/CAM Air International fram till upphuggning i Miami i aug 1986. Total flygtid 60 727 h.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45390/108&distinct_entry=true
http://f6.aaa.livedoor.jp/~airline/cv63/sedbc.html
DC-8-55
SE-DBD Folke Viking
c/n 45753 f/n 223
I tjänst 1965-1970
(DC-8-55OW) Leasad av och lev till SAS 27.5.65; såld till SAS juni 1966. Leasad till Swissair 15.10-31.10.67 och 1.11.69-1.3.70 Leasad till Scanair juni 1970 och såld till desamma 1975. Populärt kallad ”D-B-Dålig”. Såld till UALC 31.10.79 och omregistrerad N721UA. Därefter opererad av UTA och TAE som EC-DIH, ONA, Saudia och Sun Land Airlines som N916R. Till Icelandair 1982 och senare såld till desamma som TF-FLB 1986. Till Kabo Air som 5N-AWE 1988 och konverterad till -55F. Sedermera opererad av Liberia World Airlines som 5N-OCM och såld till MK Airlines som 5N-MKE (senare 9G-MKE) 1996. Såld till flygvapnet i Kongo som 9T-TDA 2005. Antas fortfarande vara i tjänst.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/sedbd.htm
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45753/223&distinct_entry=true
http://www1.airpics.com/search/search.php?string=SE-DBD&si=0&st=10&count=10
http://www.airteamimages.com/65720.html
LN-MOH Harald Viking
c/n 45767 f/n 250
I tjänst 1966-1971
(DC-8-55AB) Lev till SAS 8.2.66; leasad till Swissair 3.1.71-24.3.71. Till Scanair okt 1971. Ur trafik efter sista flygningen DK548/9548 HER-GOT-ARN 26.5.80. Såld till UALC som N722UA 2.6.80, därefter konverterad till -55F och opererad av ONA, Saudia, Rich International, Zantop International, National, Volcanair, Connie Kalitta (American International/Kitty Hawk) under registreringarna N902R och senare N807CK. Upphuggen 2005.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/lnmoh.htm
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45767/250&distinct_entry=true
DC-8F-55 Jet Trader
OY-KTC Gorm Viking
c/n 45804 f/n 254
I tjänst 1966-1970
Lev till SAS 19.3.66 och såld till KLM som PH-DCZ 29.4.70. Såld till Inair Panama som HP-927 1.7.81, därefter opererad av Boreas Corp, Canafrica, Nationair Canada, Aero Uruguay, Connie Kalitta och slutligen från 1991 MK Air Cargo under registreringarna N855BC, C-GXMP, CX-BLN och 9G-MKA. Ur trafik och uppställd i Manston 2001.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45804/254&distinct_entry=true
http://www.oy-reg.dk/register/3285.html
N805U
(DC-8F-55) Inhyrd från Flying Tigers 10.6.70-9.12.70
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45817/248&distinct_entry=true
Fortsätter med DC-8-62 i nästa inlägg... följ med!
***
[foton från pressmaterial och privat samling]

Scandinavian Airlines System

Vårt skandinaviska flygbolag bildades natten till den 1 augusti 1946 och inledde trafik den 17 september med en DC-4. Under närapå 50 år kom SAS att bli en av Douglas mest trogna kunder, och kom att operera alla typer från DC-3 till DC-10, bortsett från DC-5. SAS beställde sju DC-8-32 den 12 december 1955 och tog leverans av den första, OY-KTA, den 31 mars 1960. Den 12 maj 1972 kom den sista, DC-8-63 SE-DBL. Det var även den 556:e och sista tillverkade DC-8:an. Genom åren opererade SAS 28 individer av fyra varianter. Den sista flygningen med DC-8 i SAS ägde rum den 22 januari 1988. I Scanair kom den att finnas kvar i drygt ett år till.

Under respektive individ finns länkar till andra sidor med bilder eller ytterligare information.
DC-8-33

OY-KTA Dan Viking
c/n 45384 f/n 50
I tjänst 1960-1967
SAS första DC-8. Levererad som DC-8-32 till SAS 31.3.60; i trafik 1.5.60 CPH-IDL. Konverterad till DC-8-33 under 1960 och tidvis uthyrd till Scanair från 1962-67, mestadels på helgerna. Permanent överförd till Scanair 23.10.67. Såld till International Airlease 26.9.71 och leasad till Thai International som HS-TGT samma dag. Såld till UALC som N718UA apr 1978 och konverterad till DC-8-33F. Därefter leasad Airlift International, Michigan Peninsula Airways m fl under åren 1978-1988. Såld till APISA Air Cargo i Peru som OB-T1316 24.2.88. I aug 1989 åkte f d Dan Viking av banan vid landning i oväder i Iquitos, Peru, och ställdes därefter upp på flygplatsen i väntan på reparation som aldrig kom igång på allvar. 1996 avregistrerades OB-T1316 och efter många års förfall höggs flygplanet upp på plats för några år sedan. Total flygtid 59 979 h.




http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oykta.htm
http://www.oy-reg.dk/register/3283.html
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45384/50&distinct_entry=true
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=257513
LN-MOA Haakon Viking
c/n 45385 f/n 55
I tjänst 1960-1967
Lev som DC-8-32 till SAS 4.5.60 och konverterad till -33 under året. Tidvis i trafik för Scanair 1962-67, permanent överförd till Scanair 23.10.67. Såld till IAL 28.4.70 och leasad till Thai som HS-TGS. Såld till UALC som N716UA i april 1978 och konverterad till -33F. Därefter till Zantop International Airlines och ur trafik i januari 1983. Upphuggen 1985. Total flygtid 59 943 h.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/lnmoa.htm
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45385/55&distinct_entry=true
SE-DBA Rurik Viking
c/n 45386 f/n 62
I tjänst 1960-1970
Lev som DC-8-32 till SAS 11.5.60 och konv till -33 under året. Tidvis i trafik för Scanair från 1962. Såld till IAL 28.4.70 och leasad till Thai som HS-TGO. Såld till UALC som N715UA i mars 1978 och konverterad till -33F. Till Aeronaves del Peru 1980 och avskriven efter totalhaveri i Iquitos, Peru, 12.9.80 (samma plats som OY-KTA havererade 1988). Total flygtid 56 684 h.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45386/62&distinct_entry=true
OY-KTB Bue Viking
c/n 45387 f/n 76
I tjänst 1960-1968
Lev som DC-8-32 till SAS 13.7.60 och konv till -33 under året. Såld till United Airlines som N8258U för 3.5 miljoner USD 3.12.68. Ur trafik mars 1974 och konverterad till -33F 1975. Därefter opererad av Rosenbalm Aviation, Swiftair Cargo som C-GSWQ och Aeromar Airlines som HI-413. Ur trafik nov 1985 och upphuggen i maj 1987. Total flygtid 53 298 h.
http://www.oy-reg.dk/register/3284.html
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45387/76&distinct_entry=true
SE-DBB Ottar Viking
c/n 45389 f/n 98
I tjänst 1960-1967
Lev som DC-8-32 till SAS 30.9.60 och konv till -33 under året. Tidvis uthyrd till Scanair 1962-1967, permanent överförd till Scanair 23.10.67. Såld till IAL 29.9.70 och leasad till Thai som HS-TGR. Såld till UALC som N45914, senare N713UA, i mars 1978 och konverterad till -33F. Därefter till Zantop International Airlines och tagen ur trafik i januari 1983. Upphuggen i Willow Run januari 1985. Total flygtid 58 904 h.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/sedbb.htm
http://www.abpic.co.uk/search.php?q=45389&u=cn
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45389/98&distinct_entry=true
LN-MOT Olav Viking
c/n 45388 f/n 90
I tjänst 1960-1968
Lev som DC-8-32 till SAS 31.8.60 och konv till -33 under året.Tidvis opererad av Scanair 1962-68. Såld till United Airlines som N8266U 5.11.68. Ur trafik maj 1974 och konverterad till -33F i sept 1976. Därefter opererad av Evergreen International, Rosenbalm Aviation, Swiftair Cargo (C-GSWX) och uppställd i Abbotsford 1982. Upphuggen april 1986. Total flygtid 53 382 h.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45388/90&distinct_entry=true
SE-DBC Visbur Viking
c/n 45390 f/n 108
I tjänst 1960-1970
Lev som DC-8-32 till SAS 11.11.60 och konv till -33 under året. Tidvis opererad av Scanair 1962-1970. Såld till IAL 26.4.70 och leasad till Thai som HS-TGP. Såld till UALC som N717UA apr 1978 och konverterad till -33F. Därefter opererad av Airlift International och Aerotours/CAM Air International fram till upphuggning i Miami i aug 1986. Total flygtid 60 727 h.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45390/108&distinct_entry=true
http://f6.aaa.livedoor.jp/~airline/cv63/sedbc.html
DC-8-55
SE-DBD Folke Viking
c/n 45753 f/n 223
I tjänst 1965-1970
(DC-8-55OW) Leasad av och lev till SAS 27.5.65; såld till SAS juni 1966. Leasad till Swissair 15.10-31.10.67 och 1.11.69-1.3.70 Leasad till Scanair juni 1970 och såld till desamma 1975. Populärt kallad ”D-B-Dålig”. Såld till UALC 31.10.79 och omregistrerad N721UA. Därefter opererad av UTA och TAE som EC-DIH, ONA, Saudia och Sun Land Airlines som N916R. Till Icelandair 1982 och senare såld till desamma som TF-FLB 1986. Till Kabo Air som 5N-AWE 1988 och konverterad till -55F. Sedermera opererad av Liberia World Airlines som 5N-OCM och såld till MK Airlines som 5N-MKE (senare 9G-MKE) 1996. Såld till flygvapnet i Kongo som 9T-TDA 2005. Antas fortfarande vara i tjänst.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/sedbd.htm
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45753/223&distinct_entry=true
http://www1.airpics.com/search/search.php?string=SE-DBD&si=0&st=10&count=10
http://www.airteamimages.com/65720.html

LN-MOH Harald Viking
c/n 45767 f/n 250
I tjänst 1966-1971
(DC-8-55AB) Lev till SAS 8.2.66; leasad till Swissair 3.1.71-24.3.71. Till Scanair okt 1971. Ur trafik efter sista flygningen DK548/9548 HER-GOT-ARN 26.5.80. Såld till UALC som N722UA 2.6.80, därefter konverterad till -55F och opererad av ONA, Saudia, Rich International, Zantop International, National, Volcanair, Connie Kalitta (American International/Kitty Hawk) under registreringarna N902R och senare N807CK. Upphuggen 2005.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/lnmoh.htm
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45767/250&distinct_entry=true
DC-8F-55 Jet Trader

OY-KTC Gorm Viking
c/n 45804 f/n 254
I tjänst 1966-1970
Lev till SAS 19.3.66 och såld till KLM som PH-DCZ 29.4.70. Såld till Inair Panama som HP-927 1.7.81, därefter opererad av Boreas Corp, Canafrica, Nationair Canada, Aero Uruguay, Connie Kalitta och slutligen från 1991 MK Air Cargo under registreringarna N855BC, C-GXMP, CX-BLN och 9G-MKA. Ur trafik och uppställd i Manston 2001.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45804/254&distinct_entry=true
http://www.oy-reg.dk/register/3285.html
N805U
(DC-8F-55) Inhyrd från Flying Tigers 10.6.70-9.12.70
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45817/248&distinct_entry=true
Fortsätter med DC-8-62 i nästa inlägg... följ med!
***
[foton från pressmaterial och privat samling]
Last edited: