DC-8-62H VP-BHM på Arlanda 9 feb

HansJ

ScanFlyer Silver
DC-8-62H VP-BHM på Arlanda 9 feb

Brisair DC-8-62H VP-BHM ankom Arlanda från Genéve kl 10:05 lördag 9 februari för maintenance hos Priority. En bilfärd i raketfart gav utdelning, ljudet från fyra JT3D-7 är underbart...

VP-BHM är en mycket fräsch DC-8, msn 46111 ln 491 och har sitt ursprung i United som N8975U. Det är en av mycket få DC-8or som fortfarande har passagerarfönstren kvar.

Den står i skrivande stund på Priority Maintenances ramp och lär väl spendera någon vecka på Arlanda. Precis som den parkerade landade Iran Airs 747SP, men det är en annan historia. En perfekt start på en dag med mycket flyg - idag är det Märsta Airline Convention!

Attachments

• DSC05650.jpg
    DSC05650.jpg
    110.5 KB · Views: 868
  • DSC05652.jpg
    DSC05652.jpg
    117.4 KB · Views: 861
  • DSC05654.jpg
    DSC05654.jpg
    128.9 KB · Views: 877
  • DSC05660.jpg
    DSC05660.jpg
    209.4 KB · Views: 880
Re: DC-8-62H VP-BHM på Arlanda 9 feb

Det är väl skönt med 10 min till rwy 26 eller hur?

Missade MAC i år men c'est la vie!

Det är väl skönt med 10 min till rwy 26 eller hur?

Missade MAC i år men c'est la vie!

Det är därför man bor i Märsta... 7 min till jobb och action... var för övrigt lite folk på MAC i år, men swapmeet/försäljningen var succéartad! :)

Vanvittig flott - historisk!!!

Takk for bilder og rapport.

Å få se DC-8 live nå for tiden er en luksuriøs opplevelse

Hmm, er det ikke en eller annen sjeik fra, et av disse landene nedi Gulfen som også har / har hatt, en vanvittig strøken DC-8 da, med med nye motorer i tillegg?

Husker vi hadde en slik en på besøk på OSL for et par år siden....

Hmm, er det ikke en eller annen sjeik fra, et av disse landene nedi Gulfen som også har / har hatt, en vanvittig strøken DC-8 da, med med nye motorer i tillegg?

Husker vi hadde en slik en på besøk på OSL for et par år siden....

N728A från Saudi Aramco? Det var en DC-8-72 men den är sedan 2005 ur trafik och mer eller mindre upphuggen.

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=457287&nseq=4

Ja den var det, men opphugget? Neeeei så trist a, den som var så flott!

VP-BHM är en mycket fräsch DC-8, msn 46111 ln 491 och har sitt ursprung i United som N8975U. Det är en av mycket få DC-8or som fortfarande har passagerarfönstren kvar.

NASA:s DC-8-72 N817NA c/n 46082 är också en av de få DC-8or som har fönstren kvar.

Man har nu flyttat skönheten från Prioritys hangarplatta till ramp K, således har nu en B747-200 och två Caravelle III fått sällskap av en DC-8-62! Hade de varit målade i andra färger så kunde man tro att året var 1973 - den som landar på bana 26 och sitter på vänster sida välkomnas ordentligt med andra ord...

För den som vill fotografera borde det finnas bra möjligheter, man kan gå längs staketet vid ramp K och komma ganska nära. Jag ska försöka göra det efter helgen och lägger ut bilderna i denna tråd. DC-8an ska vara på Arlanda i en månad och stå utomhus hela tiden, inget jobb är planerat på den har jag fått veta. Den står här eftersom det tydligen är fullt på parkeringen i Genéve(??!).

Joda, fant ett bilde av den på en ekstern HD;

Takk!
Husker du når dette var?

Kan godt hende det var oppe da det skjedde, men jeg glemmer visst fortere hva jeg har sett på OSL enn på FBU...

Back